وزیر انرژی ترکیه گفت، مسیر صادرات نفت شمال عراق از طریق ترکیه، به زودی برای از سرگیری عملیات پس از بررسی تعمیر و نگهداری خط لوله و تعمیر خسارات ناشی از سیل آماده می‌شود.

وزیر انرژی ترکیه: خط لوله نفت عراق_ ترکیه به زودی به راه می‌افتد

به گزارش قدس انلاین به نقل از رویترز، وزیر انرژی ترکیه گفت، مسیر صادرات نفت شمال عراق از طریق ترکیه، به زودی برای از سرگیری عملیات پس از بررسی تعمیر و نگهداری خط لوله و تعمیر خسارات ناشی از سیل آماده می‌شود.

آلپ ارسلان بایراکتار گفت، بررسی خط لوله نفت تکیمل شده و به زودی از نظر فتی برای انجام عملیات آماده خواهد شد.

ترکیه در 25 مارس پس از حکم داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) که آنکارا را به پرداخت غرامت به بغداد به دلیل صادرات غیرمجاز توسط دولت منطقه کردستان (KRG) در سال‌های 2014 تا 2018 محکوم کرد، جریان نفت در مسیر صادراتی شمال عراق را متوقف کرد.

ترکیه پس از آن کار تعمیر و نگهداری این خط لوله را آغاز کرد، خط لوله ای که از یک منطقه زلزله خیز عبور می‌کند و می‌گوید که در اثر سیل آسیب دیده است.

بایراکتار بدون اعلام تاریخ دقیق آغاز ارسال نفت گفت: «از آن زمان تا امروز، نقشه‌بردار مستقل نقشه‌برداری خود را تکمیل کرده و اکنون در حال آماده سازی گزارش هستند. »

عراق و ترکیه پیش از این توافق کرده بودند، قبل از اینکه فعالیت خط لوله آغاز شود، تا پایان کار تعمیرات صبر کنند. این خط لوله حدود 0.5 درصد عرضه نفت در جهان را تشکیل می‌دهد.

به گفته منابع آگاه، انتظار نمی‌رود که ارسال جریان نفت از این خط لوله پیش از ماه اکتبر آغاز شود. این در حالی است که اقلیم کردستان حدود 4 میلیارد دلار از صادرات خود را از دست داده است.

اتاق بازرگانی بین‌المللی، به خاطر اقدام ترکیه در صادرات نفت اقلیم کردستان بدون مجوز دولت مرکزی عراق، ترکیه را به پرداخت 1.5 میلیارد دلار خسارت محکوم کرده است؛ البته در گفتگوهای غیررسمی مقامات خشمگین ترکیه‌ای گفته‌اند که عراق را مجبور به پرداخت خسارت می‌کنند.

از این‌رو ترکیه بدهی عراق در نتیجه داوری دیوان بین المللی کیفری را بدون درنظر گرفتن خسارتی که باید به عراق بپردازد،950 میلیون دلار برآورد می‌کند.

بایراکتار همچنین گفت، آنکارا برای یک «پرونده کنار گذاشته شده» در دادگاه پاریس تشکیل پرونده خواهد داد.

عراق در ماه آوریل یک پرونده اجرایی علیه ترکیه در دادگاه فدرال آمریکا برای اجرای حکم داوری 1.5 میلیارد دلاری باز کرد.

وزیر انرژی ترکیه گفت: «ما به عنوان 2 کشور همسایه، باید راه حلی دوستانه پیدا کنیم اما از نظر قانونی باید حافظ منافع خود باشیم. به احتمال زیاد در آینده چالش دادگاهی دیگری خواهیم داشت اما این خط لوله از نظر فنی عملیاتی خواهد شد. (این خط لوله) کم و بیش آماده است و به زودی عملیات را آغاز خواهیم کرد.»

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.