از اسکان‌های رسمی مثل هتل‌ها و مهمانپذیرها گرفته تا اسکان‌های موقت و اضطراری که به همت مواکب و ظرفیت مردمی برپا می‌شوند، در ایام شهادت میزبان زائران امام رضا(ع) هستند.

اسکان موقت مُسَکِن روزهای اوج زائرپذیری مشهد است

به گزارش قدس خراسان، اسکان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران مشهد مقدس است؛ به خصوص وقتی در ایام خاصی مثل ایام شهادت امام هشتم زائر حرمش باشند. از اسکان‌های رسمی مثل هتل‌ها و مهمانپذیرها گرفته تا اسکان‌های موقت و اضطراری که به همت مواکب و ظرفیت مردمی برپا می‌شوند، در ایام شهادت میزبان زائران امام رضا(ع) هستند.

در کوچه و خیابان‌های منتهی به حرم که دوری بزنید، سیل جمعیت زائرانی را خواهید دید که یا در پی اسکان هستند و یا اسکان مناسب خود را پیدا کردند.

کمبود سرویس بهداشتی و حمام مشکلات اصلی زائران در اسکان موقت

خانم میانسالی که در نزدیکی میدان شهدا در موکب بزرگی اسکان داشت گفت: همه چیز خوب است اما کمبود سرویس بهداشتی کمی مشکل‌ساز شده است. به نحوی که گاهی اوقات لازم است از محل اسکان بیرون برویم و در جای دیگر به دنبال سرویس بهداشتی باشیم.

در همان حوالی زن جوانی با فرزند کوچکش از وضعیت محل اسکانش گفت: محل اسکان ما حمام ندارد. ما پیاده به مشهد آمدیم و می‌خواستیم در محلی نزدیک به حرم ساکن شویم اما متاسفانه جایی که مقیم شدیم حمام ندارد و برایمان کمی مشکل ساز شده.

خانواده‌ای چهارنفری که به تازگی در محلی اسکان پیدا کرده بودند گفتند: تنها مشکل ما این است که برای وعده‌های غذایی باید به بیرون از اسکان مراجعه کنیم چراکه در این موکب فقط امکان اقامت و استراحت وجود دارد؛ مابقی موکب‌ها هم پر بودند و زائر پذیرش نمی‌کردند. با وجود بچه‌ها این مساله سخت شده است.

گروهی از زائران نیز که خانوادگی و دسته جمعی به مشهد آمده بودند هنوز نتوانسته بودند به دلیل جمعیت بالایشان محل مناسبی برای اسکان پیدا کنند. یکی از آن‌ها می‌گفت با تلفن‌هایی که در سطح شهر تبلیغ شده و متعلق به قرارگاه خدمات سفر است تماس گرفته و به او ادرس موکبی را دادند که می‌خواهند در آنجا ساکن شوند.

در مجموع انچه از مشاهدات میدانی به چشم می‌خورد، رضایت اغلب مسافران و زائران از وضعیت اسکان و پذیرایی بود. اغلب انتقادات نیز به کمبود فضای استحمام و سرویس بهداشتی یا تمیز نبودن آن‌ها برمی‌گشت.

یکی دیگر از مسائلی که درحوزه اسکان موقت زائران مشکل‌ساز بود، عدم هماهنگی در توزیع و راهنمایی زائران به اماکن اقامتی بود.

مدیر یکی از اسکان‌های موقت که چندین‌سال است افتخار میزبانی از زائران را دارد و امسال اسکانی ویژه زائران پیاده خانم تدارک دیده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: ما قبل از اغاز دهه اخر صفر ظرفیت خود را اعلام کرده بودیم.اما متاسفانه به خاطر ناهماهنگی‌هایی که وجود دارد، چندین بار کاروان زائرانی که قرار بود به آن‌ها خدمت کنیم عوض شد. این مساله برای ما که قرار است تدارک وعده‌های غذایی را ببینیم مشکل‌ساز می‌شود.

وی ادامه داد: به خاطر همین ناهماهنگی‌ها خبر می‌رسد در موکب دیگری زائران جا و غذا ندارند، اما در یک موکب غذا اضافه آمده است.

نرخ هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی تحت نظارت است

اما به غیر از اسکان‌های موقت و اضطراری فعال که اغلب در حسینیه‌ها، مدارس، مساجد و سالن‌های ورزشی هستند، اسکان‌های رسمی و دولتی نظیر هتل‌ها، هتل‌ آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه‌ها نیز دیگر ظرفیتی است که زائران می‌توانند استفاده کنند.

در ادامه مشاهدات میدانی خود به چند هتل و مسافرخانه در خیابان‌های اطراف حرم سر زدیم و در 99 درصد موارد با پاسخ اتاق خالی نداریم مواجه شدیم. 1 درصد هم وعده می‌دادند که فردا یا پس‌فردا ممکن است اتاق خالی شود.

اما نکته قابل توجه در اغلب هتل‌ها و مهمانپذیرها، جز درچند مورد محدود، عدم درج نرخ‌نامه مصوب جلوی چشم مسافر و زائر بود. بدیهی است این مساله راه را برای سو استفاده از شلوغی ایام و و نیاز زائر باز می‌کند.

به چند هتل و مهمانپذیر مراجعه کردیم. وقتی اعلام می‌کردند که برای چند روز اینده اتاق خالی خواهند داشت و قیمت را از آن‌ها جویا می‌شدیم، می‌گفتند «نمی‌توانیم قیمت بدهیم! تا آن موقع قیمت‌ها تغییر می‌کند!» و یا می‌گفتند « قیمت‌ها متغیر است، باید همان موقع تماس بگیرید». درحالی که نه نرخ نامه رسمی را نصب کرده بودند و نه از قیمت کنونی حرفی می‌زدند!

این دو مورد از اساسی‌ترین نکاتی بود که در مشاهدات میدانی به چشم می‌آمد.

موضوع را از رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی پیگیری کردیم.

محمود مادرشاهیان گفت‌: 150 بازرس در این حوزه مامور به نظارت بر فعالیت هتل‌ها و مهمانپذیرها هستند. در همین ایام نیز دو واحد متخلف را پلمب کردیم. یک واحد باوجود مجوز مسافرخانه، تحت عنوان هتل فعالیت می‌کرد و پول بیشتری از زائر دریافت می‌کرد که باحضور فرماندار پلمب شد. بازار تحت نظارت است و چنانچه تخلفی در حوزه گرانفروشی صورت بگیرد سریعا برخورد می‌کنیم.

87درصد کل اسکان‌های مشهد پر شده

وی همچنین از کاهش قیمت نرخ هتل‌ها بعد از ایام ماه صفر خبرداد و گفت: برای تشویق زائران به اقامت در مشهد و ماندگاری آن‌ها، پس از ایام ماه صفر و در ابتدای مهر نرخ هتل‌ها تا 30درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

اما درخصوص ظرفیت موجود اسکان در شهر مشهد، محمدعلی توسلی، مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: جمع کل واحدهای رسمی و دولتی 366هزار و 18 واحد، اسکان موقت 190هزار و 897 و اضطراری 202هزار و 603 واحد است. از این میان تا شب گذشته نزدیک به 87 درصد از ظرفیت ما پر شده و تنها 13 درصد باقی مانده است که احتمالا تا امشب این ظرفیت هم تکمیل می‌شود.

سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما مطرح کرد: تاکنون بیش از 90درصد اقامت‌های رسمی ما تکمیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.