با تقویت این تصور که بدن قوی برابر با ذهن قوی است، تحقیقات جدید نشان می دهد که هر چه سالمندان غیرفعال تر باشند، خطر ابتلا به زوال عقل در آن ها بیشتر است.

نتیجه پژوهش‌های محققان؛ یک راه برای کاهش خطر زوال عقل سالمندان

به گزارش مدیسن نت، این یافته بعد از بررسی شروع زوال عقل در میان نزدیک به ۵۰۰۰۰ بریتانیایی بدست آمد.

همه آن ها حداقل ۶۰ سال سن داشتند که اطلاعات مربوط به روال معمول فعالیت‌های روزانه آن ها در مقطعی بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ ثبت شده بود.

سپس خطر ابتلا به زوال عقل آن ها به طور متوسط حدود هفت سال پیگیری شد.

«دیوید رایکلن»، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، گفت: «ما بررسی کردیم که آیا نشستن زیاد می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد یا خیر. به نظر می‌رسد، اگر بیش از ۱۰ ساعت در روز بی تحرک باشید، خطر بیشتری وجود دارد.»

این یافته‌ها نشان می‌دهد ۱۰ ساعت بی تحرکی با ۸ درصد بیشتر خطر زوال عقل در میان سالمندان همراه بود.

و عدم تحرک بیشتر حتی خطرناک‌تر بود: سالمندانی که ۱۲ ساعت در روز بی‌تحرکی داشتند خطر ابتلا به زوال عقل در آن ها ۶۳ درصد بیشتر بود. خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که ۱۵ ساعت در روز می‌نشینند، ۳۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

رایکلن گفت: «کاهش جریان خون به مغز می‌تواند به توضیح این نتایج کمک کند. یا می‌تواند ناشی از این واقعیت باشد که عدم تحرک با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های متابولیک قلبی، از جمله حملات قلبی، سکته مغزی، دیابت و یا بیماری کبد مرتبط است.»

او گفت: «برای درک بهتر مکانیسم‌های اصلی این ارتباط قطعاً مطالعات بیشتری باید انجام شود».

شرکت کنندگان در این مطالعه ساکنان انگلستان، اسکاتلند و ولز بودند (میانگین سن: ۶۸). هنگامی که اطلاعات اولیه بهداشتی در هنگام ثبت نام جمع آوری شد، هیچ یک علائم زوال عقل نداشت.

بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، آن‌ها به مدت سه تا هفت روز از یک ردیاب فعالیت روی مچ دست خود استفاده کردند.

تا سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۰۰ مرد و زن مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شده بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.