۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 916010

مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردکان گفت: بلاخره چهار کاروانسرای تاریخی اردکان ثبت جهانی شد.

۴ کارونسرای تاریخی اردکان ثبت جهانی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس مصطفی سپهری، مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت برگزاری چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: امروز یکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲، پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید شد و به ثبت رسید.

وی افزود:‌ بعد از این تصویب کمیته میراث جهانی یونسکو، ۵۴ کاروانسرای ایران به عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی این کشور در فهرست جهانی یونسکو ثبت جهانی شدند و از این تعداد چهار کارونسرای خرانق، کاروانسرای آجری و سنگی انجیره و کاروانسرای ابوالقاسم رشتی عقدا در شهرستان اردکان قرار دارند.

سپهری ثبت جهانی بناهای تاریخی را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های گردشگری و میراثی اردکان به مردم جهان دانست و گفت:‌ این مهم در حقیقت زمینه ساز توسعه گردشگری و استفاده بهینه و مناسب از این صنعت ارزش آفرین است.

مدیر میراث فرهنگی اردکان عضویت و مسئولیت نماینده این شهرستان در کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی را از جمله مزیت‌های گردشگری اردکان در کشور عنوان و تصریح کرد:‌ دستاوردهای بزرگ با مشارکت و همراهی جدی مسئولان ارشد استانی و کشوری محقق می‌شود و خوشبختانه در ثبت جهانی کاروانسراهای تاریخی اردکان این موضوع به خوبی اجرایی شده است.

کاروانسرای خرانق

کاروانسرای خرانق مربوط به دوره قاجار است و در خرانق، شهرستان اردکان، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

کاروانسرای آجری انجیره

کاروانسرای آجری انجیره از کاروانسرای بین شهری استان، متعلق به دوران قاجار است که در بیابان انجیره، در مجاور راه قدیمی یزد به ساغند و طبس، در فاصله تقریبی ۵۰۰ متر از کاروانسرای سنگی انجیره قرار گرفته است و با شماره ۳۲۸۱۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کاروانسرای انجیره به صورت چهار ایوانه اجرا شده و در چهار طرف آن برج هایی با تزئینات آجری به چشم می‌خورد و این مجموعه شامل برج، قنات، راهروهای موازی در دو طرف کاروانسرا، آب انبار است و  از لحاظ معماری دارای پلان چهار ضلعی منظم بوده که عمده مصالح به کار رفته در آن آجر است.

کاروانسرای سنگی انجیره

کاروانسرای سنگی انجیره ساختمانی است با نقشه پلان هشت ضلعی نامنظم که به مصالح بکار رفته در بنا اکثرا سنگ و در بعضی قسمت ها از جمله پوشش هشتی ورودی از آجر است. طراحی کاروانسرا در مقیاس با کاروانسراهای دیگر متفاوت و فضای داخلی بگونه ای دیگر مورد استفاده بوده است.

اصطبل های کاروانسرا که در دو طرف آن قرار گرفته است هر کدام دارای دو ورودی است،یکی از ورودی ها به حیاط کاروانسرا و دیگری به هشتی ورودی راه دارد. در تمام اتاق‌ها فرورفتگی دو لابی شکل تاقچه و شومینه‌های قدیمی ایجاد شده است.

کاروانسرای سنگی انجیره به شدت آسیب دیده است و با توجه به دور افتادن از مسیر جاده اصلی شدیدا در شرف انهدام است. درصد کمی از سقف‌ها در قسمت ورودی برجا مانده است.

کاروانسرای ابوالقاسم رشتی عقدا

کاروانسرا و آب رشتی عقدا در شهرستان اردکان و در مدخل ورودی آبادی ” عقدا ” قرار دارند . «حاجی ابوالقاسم تاجر رشتی» از تجار یزدی و بانی آثار متعدد ( حدود سال ۱۲۵۵ هـ. ق ) این کاروانسرا را در سال ۱۲۶۲ هـ. ق بنا کرد.

بنای این کاروانسرا از آجر و دارای بادگیری دو طبقه است. در هر بدنه این بنا ، هفت صفه به قرینه ساخته شده که صفه میانی بزرگ تر و شاه نشین آن محسوب می‌شود.

صفه های دیگر هر یک به اتاقی راه دارد و در پشت اتاق ها ، راهرو های اصطبل قرار گرفته است. در چهار گوشه بنا ، چهار مدخل به قرینه ساخته شده است.

پایان پیام/الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.