آیفون ۱۵ که از لحاظ فنی، هفدهمین نسخه از گوشی نمادین اپل است با یک تغییر بزرگ وارد خواهد شد که مطمئناً بسیاری از آیفون بازها را آزار خواهد داد اما در عین حال باعث می شود که بسیاری نفس راحتی بکشند.

اپل چگونه مجبور به کنار گذاشتن کابل لایتنینگ و استفاده از پورت USB-C در آیفون ۱۵ شد؟

به گزارش قدس آنلاین، برای پیروی از قوانین اخیر اروپا، آیفون ۱۵ که روز سه‌شنبه گذشته رونمایی شد، اتصال لایتنینگ را که روشی برای شارژ آیفون‌ها برای ۱۱ سال گذشته بوده است را کنار می‌گذارد و به جای آن یک رابط بیضی شکل متفاوت یا همان USB-C را خواهد داشت.

برای یک کاربر معمولی اپل این تغییر جالبی نیست. همه اینها به این معنی است که وقتی مشتریان اپل، آیفون های بعدی خود را خریداری می کنند، دیگر نمی توانند تمام لوازم جانبی لایتنینگ را که جمع آوری کرده اند، مانند کابل های شارژ، پایه های بلندگو و هدفون ها را به یکدیگر وصل کنند. آنها باید محصولات جدیدی را جایگزین کنند که از کانکتورهای USB-C برای اتصال به آیفون های جدید استفاده می کنند.

در سال ۲۰۱۲، اپل کانکتور ۳۰ پین نسبتاً حجیم را در آیفون‌ها از بین برد تا به لایتنینگ، یک فناوری شارژ باریک‌تر و سریع‌تر که بسیاری از اسپیکرها و شارژرها را منسوخ می‌کند، روی بیاورد.

چیزی که این بار متفاوت است این است که اکثر ما از قبل یک کابل USB-C داریم. هدفون‌های مدرن، کنسول‌های بازی و بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، از جمله مک‌بوک‌های اپل، مدت‌ها پیش از USB-C به عنوان یک درگاه شارژ استاندارد استفاده کردند. اما آیفون متفاوت بود.

سال گذشته، اتحادیه اروپا دستوری را صادر کرد که همه سازندگان گوشی‌های هوشمند را ملزم می‌کرد تا سال ۲۰۲۴، USB-C را به عنوان یک رابط شارژ مشترک استفاده کنند. در تئوری، این امر به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد کابل‌های برق کمتری بخرند، که به گفته قانون‌گذاران، می‌تواند ضایعات زیست محیطی را کاهش دهد. . تیری برتون، کمیسر اروپایی درگیر در این قانون، در این ماه در لینکدین گفت: «شارژر مشترک عقل سلیم است.»

بنابراین ما به سمت عصر استانداردسازی پیش می رویم که در آن یک نوع شارژر با بیشتر وسایل الکترونیکی ما کار می کند که ایده آل خواهد بود. بسیاری از ما با این سناریو آشنا هستیم که در آن شخصی کابل آیفون را حمل می‌کند اما یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان به کابل دیگری (احتمالاً USB-C) برای شارژ گوشی یا رایانه غیر اپل خود نیاز دارد. در آینده شاهد این اتفاق نخواهیم بود. البته قضیه آنقدر که به نظر می رسد ساده نیست. کارشناسان تعمیرات گوشی می‌گویند خطرات جدیدی در راه است از جمله توانایی تخریب این گوشی ها با کابل نامرغوب USB-C. پس دارندگان آیفون ۱۵ باید احتیاط زیادی در این زمینه داشته باشند. جسا جونز، مالک iPad Rehab که یک تعمیرگاه تلفن همراه و تبلت است در این خصوص می گوید: «آسیب به شارژر یک چیز واقعی و بسیار رایج است، و این چیزی است که از این پس دارندگان آیفون باید مراقب آن باشند.»

اما در مورد این تغییر آیفون به این نکات نیز باید اشاره کنیم:

همه کابل‌های USB-C با یکدیگر از لحاظ عملکرد یکسان نیستند

اولین قدم این است که به کابل های شارژ مدرن به عنوان سیم های احمقانه نگاه نکنید. شارژرهای باکیفیت اساساً الکترونیکی با بردهای مدار کوچک در داخل آنها هستند. در کابل لایتنینگ رسمی اپل، دو تراشه وجود دارد که یکی از آن ها تأیید می کند که کابل توسط اپل ساخته شده است، در حالی که دیگری به عنوان فیوز عمل کرده که آسیب به شارژر را کنترل می کند. برای مثال، در صورت نوسان برق، فقط شارژر از بین می رود و نه خود گوشی.

مشکل کابل‌های USB-C این است که در حالی که معمولاً یکسان به نظر می‌رسند، سیم‌های ارزان‌تر و کم‌کیفیت چنین محافظتی را برای دستگاه شما ارائه نمی‌کنند. آنها ممکن است کانکتور بیضی شکل درستی داشته باشند، اما در داخل، فاقد تراشه ای برای محافظت از تلفن شما باشند. بنابراین اگر به کابل USB-C نیاز دارید، هیچ کابل ارزان قیمتی مانند آن چیزی که در فروشگاه داخل پمپ بنزین می بینید، نگیرید. روی یک کابل بادوام از یک شرکت معتبر سرمایه گذاری کنید. به گفته جان بامستد، مالک شرکت RDKL Inc.، تعمیرگاهی که مک‌بوک‌ها را بازسازی می‌کند، برندهایی مانند Anker، Belkin و Amazon Basics به دلیل کابل‌های برق باکیفیت‌شان که قیمت آنها تقریباً بین ۹ تا ۳۰ دلار قیمت دارند، به خوبی شناخته شده‌اند. کابل ها را از خرده فروشان قابل اعتماد یا مستقیماً از خود برندها خریداری کنید و از خرید کابل های مستعمل در سایت هایی فروش کالاهای دست دوم خودداری کنید.

مراقب باشید به چه چیزی متصل می‌شوید

بسیاری از کابل‌های USB-C فاقد تراشه برای محدود کردن جریان برق تلفن شما هستند. بنابراین اگر آن را به منبعی وصل کنید که با ولتاژی بالاتر از آنچه تلفن شما می‌پذیرد، شارژ می‌شود، ممکن است گوشی خود را دچار مشکل کنید.

باید مراقب باشید که سیم خود را به چه چیزی وصل می کنید. آن پورت‌های USB که در صندلی‌های عقب هواپیما یا دیوارهای اتاق هتل یا کنسول‌های ماشین تعبیه شده‌اند، باید یک نه بزرگ برای شما باشند زیرا مشخص نیست نرخ شارژ آن‌ها چقدر است. ایمن‌ترین کار این است که کابل USB-C خود را فقط به یک منبع شارژ با کیفیت بالا وصل کنید که از تلفن شما محافظت می‌کند. نشریه Wirecutter، منبع برق مناسب برای کابل های USB-C از برندهایی مانند Anker، RAVPower و Spigen توصیه می‌کند که عملکرد خوبی در شارژ کردن سریع گوشی شما بدون آسیب رساندن به آن دارند.

گزینه شارژرهای از راه دور را فراموش نکنید

برای دارندگان آیفون که قصد ندارند فوراً به‌روزرسانی کرده، اما به شارژرهای جدید نیاز دارند، مقرون‌به‌صرفه‌ترین جایگزین، رفتن به سراق شارژهای بی‌سیم است. اتحادیه اروپا قانون خود را فقط برای شارژرهای سیم‌ دار اعمال کرده که مستقیماً به دستگاه‌ها وصل می‌شوند نه دستگاه‌های شارژ بی‌سیمی که تلفن شما را از طریق القای مغناطیسی شارژ می‌کنند، مانند MagSafe اپل که در پشت تلفن شما به روش مغناطیسی کار می‌کند، یا پدهای شارژ بی‌سیم و پایه‌های برندهایی مانند Mophie. ، آنکر و بلکین که کیفیت بالایی در تولید محصولات شارژر بی سیم دارند.

نتیجه‌گیری

تا زمانی که یک کابل قوی و یک منبع مطمئن شارژ در دسترس شما باشد، احتمالا از این انتقال فناوری آیفون راضی خواهید بود. استاندارد شارژ USB-C در انتقال داده سریعتر از Lightning است و حتی ممکن است مزایای جالبی مانند توانایی اتصال مستقیم تلفن خود به یک صفحه نمایش خارجی برای تماشای عکس ها را نیز داشته باشید.

مهمتر از آن، زمانی که در حال سفر یا رفت و آمد هستید، دیگر مجبور نخواهید بود که یک جنگل سیم در کیف خود حمل کنید، و اگر کابل خود را در خانه بگذارید، به احتمال زیاد نزدیک کسی خواهید بود که همان کابل را در اختیار خواهد داشت.

منبع: نیویورک تایمز

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.