بن بست طرح گردشگری جزیره آشوراده که به دلیل کوچ اجباری و تصویب یک قانون اشتباه ایجاد شده بود با اقدام جهادی دولت سیزدهم شکسته شد.

اقدام جهادی دولت در لغو یک تصمیم اشتباه/ آشوراده به گردشگران لبخند می‌زند

به گزارش قدس آنلاین، آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای بزرگ خزر است که سالانه بسیاری از مردم برای تفریح در آن راهی شمال ایران می‌شوند. ویژگی‌های زیست‌محیطی خاص آشوراده سبب شده تا نام این جزیره در میان مهم‌ترین پناهگاه حیات وحش دنیا جای گرفته و این جزیره از نظر تاریخی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار شود.

این ناحیه از ایران، حیات وحش و پوشش گیاهی بی‌نظیر و منحصر به فردی دارد که همین امر باعث می‌شود افرادی که عاشق محیط زیست هستند از سفر به آشوراده لذت برده و با کوله باری از خاطره به خانه خود باز گردند.

زمانی که می‌خواهید خودتان را به جزیره زیبا و منحصر به فرد آشوراده برسانید به اسکله‌های چوبی خواهید رسید که جزء جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آیند. در طول فصل‌های مختلف سال به دلیل تغییر در میزان بارندگی‌ها، بخش‌های مختلفی از این اسکله به زیر آب می‌رود و آن را به یک منظره زیبا تبدیل می‌کند.

این جزیره زیبا در ۱۰ کیلومتری  شهرستان «بندرترکمن» واقع شده و فاصله آن با شهر گرگان حدود ۴۰ کیلومتر است. با سیل سال ۱۳۷۲ و افزایش سطح آب، تعداد ساکنان جزیره آشوراده بسیار کم شد و حالا فقط برخی از صیادان و کارکنان سازمان شیلات در آن سکونت دارند. سایر مردم این جزیره هم در شهرهای اطراف مشغول زندگی هستند.

اقدام جهادی دولت در لغو یک تصمیم اشتباه/ آشوراده به گردشگران لبخند می‌زند

جزیره زیبای آشوراده که به الماس سبز شمال شهرت دارد، علی‌رغم تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بیش از ۲۵ سال در انتظار احیای طرح‌های گردشگری بوده و به دلیل آنکه اراضی این جزیره زیبا در تملک منابع طبیعی قرار داشت، عملاً دست مسئولان و سرمایه‌گذاران را برای اجرای طرح‌های گردشگری بسته بود، این گره کور اما در دولت سیزدهم با دستور رئیس جمهور و با حمایت‌های رئیس قوه قضائیه باز و شمارش معکوس برای توسعه جزیره زیبا آغاز شده است.

به دلیل اهمیت این اقدام ارزشمند، نظرات ساکنان قدیمی روستا و مسئولان استان گلستان در خصوص آنچه در طول این ۲۵ سال بر این جزیره زیبا گذشته و روند شکسته شدن بن‌بست طرح گردشگری در ادامه آورده شده است.

به دلیل نبود امکانات زمان حضور گردشگران در جزیره آشوراده  فقط چند ساعت است

سیدرضا هاشمی یکی از ساکنین قدیمی جزیره آشوراده در گفت‌وگو با کاروان اصحاب رسانه گلستان که برای بازدید این جزیره آمده بودند، اظهار کرد: در سال ۱۳۴۰ به دلیل استخدام پدرم در اداره شیلات به جزیره آشوراده آمده و در این جزیره ساکن شدیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بندرترکمن و جزیره آشوراده چندین سال متوالی و به ویژه در سال‌های  ۹۶ و ۹۷ به عنوان شلوغ‌ترین و پر جمعیت‌ترین شهر ایران از نظر ورود گردشگران اعلام شده بود، گفت: به دلیل نبود امکانات حضور گردشگران در جزیره آشوراده تنها چند ساعت است.

اقدام جهادی دولت در لغو یک تصمیم اشتباه/ آشوراده به گردشگران لبخند می‌زند

هاشمی افزود: قولنامه‌هایی که ما از پدرانمان در اختیار داریم، متعلق به سال ۱۳۴۰ بوده اما محیط زیست استان مازندران از حدود ۲۰ سال پیش تا امروز با این عنوان که این املاک جز منابع ملی است، اجازه هیچ گونه دخل و تصرف و فعالیت در این املاک را به ما نداده که همین مسأله باعث شده طرح گردشگری جزیره آشوراده به افول برود.
ساکن قدیمی جزیره آشوراده بیان کرد: با اقدامات ارزشمند صورت گرفته و به خصوص رفع تملک اراضی روستا از منابع طبیعی مطمئن هستم، گردشگری در این جزیره زیبا رونق خواهد گرفت.

امین رجبی یکی دیگر از ساکنین شهرستان بندرترکمن نیز گفت: هر زمانی که یک سرمایه‌گذار تصمیم می‌گرفت طرح‌های گردشگری را در جزیره آشوراده اجرا کند، بلافاصله با این مسائل روبرو می‌شود که اراضی این روستا جزء منابع ملی است و یا محیط زیست این روستا را جزء حیات وحش خاص قرار داده و این دو سد بزرگ سرمایه گذاران را پشیمان می‌کرد.

اگر جزیره آشوراده را به حال خود رها کنیم به تلی از خاک تبدیل می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز در گفت‌وگو اصحاب رسانه گلستان با اشاره به جاذبه‌های کم‌نظیر جزیره آشوراده نظیر قلعه تاریخی روس‌ها، خان‌های قدیمی، محیط زیست کم‌نظیر و طبیعت بکر منطقه اظهار کرد: اگر فعالیت ایجابی خوبی در جزیره آشوراده صورت نگیرد، این جزیره زیبا به تلی از خاک تبدیل شده و ضرر و زیان این مسأله دامنگیر مردم استان می‌شود.

محمد جواد ساوری با بیان اینکه در سفر اخیر حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، به استان گلستان برای پیگیری حل مشکل حقوقی جزیره آشوراده به رئیس کل دادگستری استان گلستان تفویض اختیار شد، گفت: پس از این اقدام ارزشمند رئیس قوه قضائیه هماهنگی خوبی بین قوه مجریه و قضائیه برقرارشده که امیدواریم رهاورد این سفر حل کامل مشکل جزیره آشوراده باشد.

اقدام جهادی دولت در لغو یک تصمیم اشتباه/ آشوراده به گردشگران لبخند می‌زند

وی با اعلام اینکه طرح گردشگری در جزیره آشوراده در محیط ۲۲ هکتاری از مجموع ۴۸۰ هکتاری جزیره انجام می‌شود، افزود: با رونق گردشگری در جزیره آشوراده این جزیره کوچک همانند جزیره کیش به یک مرکز مهم گردشگری و عاملی برای توسعه استان گلستان تبدیل شود.

۳۰ سال فراموشی حاصل کوچ اجباری ساکنان جزیره آشوراده

 رئیس کل دادگستری گلستان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۱ در اثر بالا آمدن آب دریای خزر جزیره آشوراده زیر آب رفته و بنیاد مسکن استان گلستان در همان زمان  از محل اراضی در اختیار بنیاد، زمین در اختیار ساکنین این منطقه قرار داد، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از بومیان جزیره آشوراده در این اراضی مستقر می‌شوند که همین کوچ اجباری و تخلیه ۷۰ درصدی جزیره باعث شد سازمان منابع طبیعی حکم اراضی ملی جزیره را دریافت و با هر گونه ساخت و ساز  و توسعه مخالفت کند.

حیدر آسیابی با با بیان به اینکه طرح گردشگری آشوراده بیش از دو دهه است که قرار است اجرایی شود ولی به دلیل موضوعات حقوقی در حوزه محیط زیستی به تأخیر افتاده، گفت: عمده‌ترین مشکل در مورد جزیره آشوراده به دلیل این بود که اراضی این روستا با قدمت چندین ساله به تملک منابع طبیعی درآمده و سند نیز به نام محیط زیست صادر شده بود که این شرایط هرگونه  اجرای طرح گردشگری در این روستا و به خصوص بیتوته شبانه را با مشکل مواجه می‌کرد.

این مقام مسئول استفاده بهینه از تنها جزیره دریای خزر را آرزوی دیرینه مردم دانست و ادامه داد: رئیس قوه قضائیه رسیدگی به پرونده جزیره آشوراده را در اولویت قرار داد و تنها ۱۴ روز پس از سفر رئیس قوه قضائیه کارهای کارشناسی این پرونده تکمیل و به سرانجام رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان نیز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: اگر کاری که امروز می‌خواهیم آغاز کنیم، بیست سال پیش که طرح گردشگری روستای آشوراده مطرح شد انجام می‌گرفت، امروز جزیره آشوراده یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان گلستان بود.

اقدام جهادی دولت در لغو یک تصمیم اشتباه/ آشوراده به گردشگران لبخند می‌زند

محمد حسینی از آمادگی همه جانبه بنیاد مسکن استان برای بکارگیری اراضی روستای قدیم جهت اجرای طرح‌های ملی و استانی با اولویت بومیان روستای قدیم خبر داد و افزود: متأسفانه در ۲۵ سال اخیر مسئولان و متولیان امر از هر گونه اقدامی در این جزیره ناامید شده و تمامی فعالیت‌ها تعطیل شده بود.  

وی اعلام آمادگی همه جانبه بنیاد مسکن استان برای حمایت از ساخت و سازهای با ضابطه و قانونمند در روستاهای استان خبر داد و گفت: طرح احیای روستای قدیم آشوراده و طرح گردشگری جزیره  اقدامی مهم در راستای توسعه گردشگری استان است.

مجوز بیتوته شبانه در جزیره آشوراده صادر شد

مدیرکل محیط زیست استان گلستان نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جزیره آشوراده در پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله واقع شده و اجرای پروژه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی مستلزم رعایت چهارچوب‌های خاص و استانداردهای دقیق است.

محمد رضا کنعانی با بیان اینکه محیط زیست مجوز اقامت شبانه با بهره‌گیری از ابنیه موجود در جزیره آشوراده را صادر کرده و منعی از نظر محیط زیست وجود ندارد، گفت: فرصت اقامت شبانه برای گردشگران در پروژه طبیعت‌گردی آشوراده نقش بسزایی در ارتقای وضع اقتصادی و معیشت مردم محلی ساکن در روستای قدیمی آشوراده خواهد داشت.

این مقام مسئول تأکید کرد: تمامی اقدامات در جزیره آشوراده بر اساس تأکید استاندار گلستان و بر اساس ضوابط زیست محیطی و مجوزهای لازم انجام خواهد شد.

قانون اشتباه مبنی بر کوچ اجباری ساکنان بومی جزیره آشوراده و واگذاری اراضی این روستا به منابع طبیعی در سال ۱۳۷۱ باعث شد، اجرای طرح گردشگری در تنها جزیره دریای خزر به مدت ۳۰ سال معطل مانده و این جزیره زیبا  به یک مترکه بدل شود.

با تصمیم شجاعانه و اقدام جهادی دولت سیزدهم مبنی بر لغو قانون واگذاری اراضی روستا به منابع طبیعی، رونق گردشگری به این جزیره باز خواهد گشت، اقدامی که اگر انجام نمی‌شد به گفته کارشناسان تا چند سال دیگر این جزیره به تلی از خاک بدل شده و کاملاً نابود می‌شد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.