۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 916570

کشورهای چین و هند به عنوان داعیه داران صنایع دارویی جهان، در نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته در تهران حضور خواهند داشت.

حضور داعیه‌داران صنایع دارویی جهان در تهران

برگزاری نمایشگاه در بازار فهرست کسب و کارهای کشور یک حرفه پردرآمد و کم زحمت تلقی می‌شود، اما این موضوع در مورد نمایشگاه‌هایی که پا را از حد منطقه‌ای و ملی فراتر می‌گذارند و قرار است بر مبنای استانداردهای بین‌المللی و با در نظر گرفتن ضوابط جهانی، آن هم به طور مستمر و با کیفیت برگزار شوند و در هر دوره نیز با توسعه و ارتقای کیفیت مواجه باشند، کاملاً متفاوت است.

نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته، بی‌شک بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی حوزه دارو در ایران و خاورمیانه است که در این سال‌ها کوشیده تا همه مجموعه‌های فعال داخلی را زیر چتر گسترده خویش گردهم آورد و در عین حال بستری را برای حضور نمایندگان کمپانی‌های بزرگ دارویی در کشور فراهم آورد.

در واقع نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما علاوه بر ایجاد پل‌های ارتباطی بدون واسطه برای فعالان حلقه‌های مختلف زنجیره تأمین و توزیع دارو، در یک دهه فعالیت خود در این عرصه، با تلاش‌های بین‌المللی توانسته در اوج تحریم‌های اقتصادی نیز مسیر تبادلات تجاری شرکت‌های داخلی را با بازارهای جهانی و کمپانی‌های بزرگ خارجی حفظ کند. به همین دلیل نیز امروز صنایع داروسازی کشور با کمترین اختلاف نسبت به روند توسعه صنعت دارو در جهان، خود را به عنوان یک صنعت پیشران در کشور حفظ کند.

ایران فارما در آستانه هشتمین دوره برگزاری، به درجه‌ای از بلوغ و تکامل رسیده که مخاطبان آن حتی از یک دوره قبل، می‌کوشند تا حضور فعال‌تری در این رویداد داشته باشند. به نحوی که حتی در دوره‌های اخیر یکی از دردسرها و دغدغه‌های برگزارکنندگان این نمایشگاه، آن است که شرایط ثبت‌نام شرکت کنندگان را به نحوی فراهم آورند که حقی از متقاضیان، در امکان حضور و جانمایی ضایع نشود و همه شرکت‌ها فرصت برابر برای همه وجود داشته باشند. با این حال و به‌رغم تمام راهکارهای در نظر گرفته شده و افزایش فضای نمایشگاهی در دوره هشتم، باز هم در کمتر از ۲۴ ساعت فضاهای در نظر گرفته شده نمایشگاهی به پایان رسید.

البته این حجم استقبال تنها مربوط به شرکت‌های داخلی نیست و می‌بینیم که امسال ۲۸۳ شرکت خارجی در این رویداد حضور یافته‌اند تا در بستر تجاری ایجاد شده در ایران فارما بتوانند مقاصد تجاری و اقتصادی خود را در تعامل با شرکت‌های ایرانی پی بگیرند.

در موفقیت ایران فارما در ابعاد بین‌المللی همین بس که امسال دو کشور چین و هند که از داعیه داران صنایع دارویی جهان هستند، در قالب پاویون در آن شرکت کرده‌اند و کشور کره جنوبی نیز آمادگی خود را برای حضور در قالب پاویون در دوره‌های آتی اعلام کرده است.

فعالیت ایران فارما اگرچه برخاسته از تشکل بخش خصوصی است اما دستاوردهای متولیان حوزه سلامت در بخش دولتی نیز لب به تحسین آن گشوده‌اند و می‌بینیم که در دوره‌های اخیر سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی این حوزه، با تمام توان در ادارات مختلف خود با ایران فارما در حال همکاری است و حضوری فعال برای پاسخگویی به بازدیدکنندگان این رویداد دارد.

نگاه جامع ایران فارما به مقوله دارو زمانی جذاب‌تر می‌شود که نگاهی به آمار حضور شرکت‌های فعال در حوزه ماشین‌آلات داروسازی در این رویداد می‌اندازیم. در دوره هشتم ایران فارما تعداد قابل توجهی از شرکت‌های ارائه کننده ماشین‌آلات داروسازی حضور یافته‌اند که میزان استقبال آنها در کنار شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه حوزه دارو در صدر فهرست ایران فارما قرار دارد.

در نهایت اینکه اگر بخواهیم نگاهی به کلیت و ماهیت ایران فارما و فعالیت‌های در آستانه هشتمین دوره برگزاری آن داشته باشیم، باید بپذیریم که این نمایشگاه تخصصی حوزه دارو، با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بلندمدت، به جان خریدن همه سختی‌ها و عبور از مسیر پرفراز و نشیب استمرار و ارتقا، امروز توانسته یک نسخه ایرانی و قابل اعتنا از یک رویداد تخصصی و بین‌المللی را ارائه دهد که به نوعی شکل‌دهنده تقویم دارویی شرکت‌های فعال در این حوزه و بستری برای توسعه صنایع داروسازی کشور باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.