۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 916602

رسانه‌های روسی اعلام کردند رئیس‌جمهور این کشور ماه اکتبر برای دیدار با همتای چینی خود به پکن سفر خواهد کرد.

پوتین به چین سفر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، خبرگزاری «اینترفکس» به نقل از نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور در ماه اکتبر برای گفتگو با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به پکن سفر خواهد کرد.

پاتروشف امروز سه‌شنبه در دیدار با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین در مسکو گفت: در ماه اکتبر، ما مشتاقانه منتظر گفتگوهای دوجانبه کامل بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در پکن هستیم.

به گفته دبیر شورای امنیت روسیه «پوتین در پکن در نشستی درباره ابتکار کمربند و جاده چین شرکت خواهد کرد.»

نیکلای پاتروشف همچنین در دیدار با وزیر خارجه چین تأکید کرد که «مسکو در مسائل تایوان، سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ از پکن حمایت می‌کند.»

«مائو نینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «وانگ یی»، وزیر خارجه این کشور برای شرکت در یک نشست امنیتی به روسیه سفر کرده است. در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه چین آمده است که «به دعوت نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر کمیسیون روابط خارجی روسیه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، از ۱۸ تا ۲۱ سپتامبر (۲۷ تا ۳۰ شهریور) به روسیه سفر خواهد کرد.»

وزیر خارجه چین قرار است در هجدهمین دور رایزنی‌های امنیتی و راهبردی بین چین و روسیه شرکت کند.

پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه چین ۱۸ سپتامبر (دیروز دوشنبه) به روسیه سفر می‌کند و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

چین و روسیه در سالهای اخیر در چارچوب راهبرد اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌اند. چین تا پیش از این عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده بود و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره‌ای موارد بسیار متمرکز است.

«لی ژانشو»، رئیس وقت پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) دی‌ماه پارسال در دیدار با رؤسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملاً همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.