سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نگران تشدید تنش‌ها در قره‌باغ هستیم؛ ایروان و باکو به اسناد سه‌جانبه امضا شده قبلی بازگردند.

کرملین: نگران تشدید تنش‌ها در قره‌باغ هستیم

به گزارش قدس انلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: کرملین نگران تشدید شدید تنش ها در قره باغ کوهستانی است.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص آمده است: نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان باید اقداماتی را برای تضمین امنیت غیرنظامیان در قره باغ کوهستانی انجام دهند.

این مقام کرملین پیرامون امکان افزایش نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ نیز تأکید کرد: چنین تصمیماتی توسط ارتش تدوین شده و با همه طرف ها توافق می شود.

وی در این باره اضافه کرد: کرملین هیچ اطلاعاتی در مورد وجود تهدید احتمالی برای نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ ندارد، اما این نیز یکی از اولویت ها در شرایط فعلی است. مساله اصلی اکنون متقاعد کردن ایروان و باکو برای کنار گذاشتن اقدامات نظامی است.

«دیمیتری پسکوف» در ادامه افزود: کرملین از ایروان و باکو می خواهد تا از اسناد سه جانبه امضا شده قبلی پیروی کنند. ارتش روسیه در تلاش است تا روند در قره باغ کوهستانی را بر اساس اسناد سه جانبه قبلی به کانال سیاسی و دیپلماتیک بازگرداند.

منطقه قره باغ در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، اما پس از جنگ بین ایراوان و باکو در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ که هم‌زمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، نیروهای ارمنی کنترل این منطقه با جمعیت ۱۲۰ هزارنفری را به دست گرفتند؛ ارمنستان و جمهوری آذربایجان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بودند.

جمهوری آذربایجان در جنگ ۲۰۲۰ بخش‌های بزرگی از منطقه قره‌باغ را به دست گرفت و در ۹ ماهه گذشته نیز از طریق ایجاد محدودیت در گذرگاه لاچین به ارمنستان فشار آورده است.

عملیات نظامی نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ از ساعاتی پیش آغاز شده و همچنان این عملیات در جریان است.

گفته می‌شود که یکی از اهداف جمهوری آذربایجان از عملیات نظامی امروز اعمال فشار به ارمنستان و تلاش برای ایجاد دالان زنگزور است؛ جمهوری اسلامی ایران بارها در بالاترین سطح نظامی و سیاسی هشدار داده که ایجاد دالان زنگزور و هر گونه اقدام برای ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در شمال‌غربی ایران خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.