تصویب ۱۶ طرح سرمایه‌گذاری گردشگری در کمیسیون فنی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان گلستان طی دو ماه گذشته در حالی اعلام شد که خبری ازاجرای طرح هایی چون تله‌کابین گرگان،علی آباد وآشوراده نیست.

تلاش گلستان برای احیای صنعت گردشگری/تنظیم سند ائتلافی آشوراده

به گزارش قدس انلاین به نقل از مهر گردشگری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی و با در نظر گرفتن رویکردهای اجتماعی، اقتصادی یکی از مهم‌ترین و عمده ترین فعالیت‌های توسعه فرهنگی محسوب می‌شود که نقش بسزایی در جذب سرمایه‌ها دارد.

استان گلستان نیز به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی متعدد یکی از استان‌های پرتردد در فصول مسافرت‌های تابستانی و بهاره است که به دلیل کمبودهایی از جمله متل، هتل، فقدان اجرای پروژه‌های تفریحی و نبود زیر ساخت‌های مناسب در سواحل بندر ترکمن، گز و چارقلی برای گردشگران، این استان را فقط به محلی برای تردد و استراحت یک یا دو روزه گردشگران تبدیل کرده است.

با آنکه اغلب راه‌های فرعی و اصلی استان به روستاهای خوش آب و هوا ختم می‌شود اما بسیاری از گردشگران اطلاعاتی از جاذبه‌های گردشگری از جمله آب بندان ها و مناطق ییلاقی ندارند و همین مساله موجب شده دیدار آنها بیشتر به مناطق اصلی سر راه معطوف شود.

تسامح و تساهل در اجرای طرح‌های گردشگری به رغم وعده‌های مکرر مدیران برای جذب سرمایه گذار و اجرای آنها، از بزرگترین چالش‌های صنعت گردشگری در استان محسوب می‌شود.

اگر چه در زمان سفر اول ریاست دولت سیزدهم استاندار گلستان موفق به کسب موافقت دولت برای اجرای برخی پروژه‌های گردشگری از جمله آشوراده و لایروبی خلیج گرگان که بی ارتباط با صنعت گردشگری در این بخش از خزر نیست، اما به گفته استاندار گلستان دست‌هایی در سایه همواره به بهانه تخریب محیط زیست و بدون در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی، موجب عقب ماندگی استان در اجرای طرح‌های گردشگری شده‌اند.

تلاش گلستان برای احیای صنعت گردشگری/تنظیم سند ائتلافی آشوراده

خبری از موافقت اجرای تله کابین گرگان نیست

اگر چه دریافت مصوبه اجرای طرح گردشگری آشوراده در دولت سیزدهم توسط مسئولان استانی بارقه‌ای از امید را برای مردم به ارمغان آورد اما به تعویق افتادن مداوم آن همچنان گلستانی‌ها را چشم انتظار نگه داشته است.

اجرای طرح تله کابین علی آباد و گرگان نیز فصل جدیدی را در گردشگری باب کرد که تله کابین علی آباد مصوبه اجرایی شدن را دریافت کرد و به گفته مسئولان در انتظار سرمایه گذار است اما تله کابین گرگان پس از سال‌ها همچنان در اما و اگرهای محیط زیستی، سرگردان نتیجه رأی است.

سال گذشته نیز سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست کشور به همراه مسئولان استانی از محل تله کابین گرگان دیدن کرد اما همچنان خبری از موافقت برای اجرای این طرح نیست.

تنظیم سند ائتلافی احیای آشوراده

استاندار گلستان در این رابطه اظهار کرد: تله کابین گرگان نیز در مسیر رفع ابهامات و ایرادات قرار دارد و در تلاش هستیم هر دو پروژه در مسیر اجرا قرار گیرد.

علی محمد زنگانه در رابطه با جزیره آشوراده نیز گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان پروژه گردشگری آشوراده نیز مورد توجه جدی قرار گرفت و این طرح در ۲۲ هکتار داخل جزیره و همچنین سایت پشتیبان ۱۳۸ هکتاری در ساحل بندر ترکمن در حال اجرا است.

زنگانه ادامه داد: در ارزیابی مجدد جزیره آشوراده که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است مقرر شد تا بدون واگذاری جدید، از بافت قدیمی روستا به عنوان طرح‌های بومگردی و اقامت شبانه استفاده شود.

استاندار تصریح کرد: از اهم اقدامات در جزیره آشوراده می‌توان به احداث جاده دسترسی به طول ۷۰۰ متر، جذب اعتبار ۲ میلیارد تومانی و انجام اقدامات اولیه در سایت ۲۲ هکتاری، لایروبی مسیرهای منتهی به جزیره با عمق قابل قبول در راستای گردشگری دریایی، خلع ید و لایروبی اسکله بندر ترکمن با هدف ایجاد اسکله گردشگری، بازسازی اسکله چوبی جزیره آشوراده، پاکسازی جزیره و قلعه تاریخی آن، بازگشایی و رونق اردوگاه دانش آموزی، ایجاد نمایشگاه پرنده نگری و دیگر اقدامات که منجر به رشد ۱۳ درصدی ورودی مسافر به بندر ترکمن در نوروز امسال و رونق گردشگری شد، اشاره کرد.

وی افزود: سند ائتلافی احیای جزیره آشوراده با حضور نماینده مردم غرب استان و مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست با هدف اجرای طرح طبیعت‌گردی، احیا و بازسازی روستا، استفاده از ظرفیت آبزی پروری توسط شیلات، استفاده از ظرفیت اردوگاه دانش آموزی و دسترسی به جزیره تنظیم شده است.

استاندار گلستان ادامه داد: سند ائتلافی دستگاه‌های مرتبط با احیای جزیره آشوراده تنظیم شد و هر دستگاه موظف است مأموریت‌های محوله را بر اساس مجوزهای صادر شده پیگیری و اجرا کند.

تلاش گلستان برای احیای صنعت گردشگری/تنظیم سند ائتلافی آشوراده

وی بیان کرد: تمامی اقدامات باید با توجه به مباحث زیست‌محیطی، مجوزهای صادر شده و قوانین و مقررات موجود باشد.

زنگانه افزود: بهره‌برداری پایدار جوامع محلی با رویکرد طبیعت گردی و آبزی‌پروری از احیای جزیره آشوراده باید برجسته دیده شده و در اولویت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: هر دستگاه تکلیف دارد اقدامات را به صورت گام به گام پیگیری و گزارش مرحله به مرحله آن را ارائه دهد.

طرح تله کابین بالای ۵ هکتار اجرایی نمی‌شود

یک عضو شورای شهر گرگان نیز در رابطه با تعلل در اجرای پروژه تله کابین گرگان نیز به خبرنگار مهر گفت: تلاش‌های بسیاری در این سال‌ها برای اجرای این طرح انجام شده است و این در حالی است که استان‌های همجوار دارای چند تله کابین هستند اما اجرای این آن در گرگان مداوم با اما و اگرهای محیط زیستی روبرو است.

حجت مقسم افزود: در ابتدای ارائه طرح مشاور اعلام کرده بود که اجرای آن زیر ۵ هکتار است اما با ورود حامیان محیط زیستی که البته باید به دلسوزی آنها نیز حق داد این مساله کمی حساس شد و جلوی اجرای آن به دلیل آنکه ممکن است از ۵ هکتار بیشتر باید گرفته شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های مدام استاندار و اعضای شورا و شهردار این طرح هم اکنون در دست بررسی است و چنانچه مشخص شود طرح بالاتر از ۵ هکتار تعریف شده ملغی می‌شود و اگر هم رأی به زیر ۵ هکتار داده شود اجرایی می‌شود.

تلاش گلستان برای احیای صنعت گردشگری/تنظیم سند ائتلافی آشوراده

آغاز به کار پروژه لوتوس

شهردار گرگان نیز از شروع پروژه لوتوس در مرکز استان خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: لوتوس بزرگترین پروژه گردشگری، تفریحی و فرهنگی شمال کشور است که در زمینی به مساحت حدود ۷ هکتار در شمال گرگان با سرمایه گذاری یکی از مؤسسات مالی اعتباری کشور و در قالب احداث هتل و فضای سبز، پارک آبی، شهربازی و سینما اجرا خواهد شد.

سید محمد رضا سید النگی افزود: به دلیل مشکل معارض چند وقتی اجرای این طرح بزرگ به تعویق افتاده بود که با رفع این مشکل گود برداری این طرح آغاز شده است.

وی افزود: اجرای این طرح فصل نوینی را در صنعت گردشگری مرکز استان باز خواهد کرد و بدون شک مزایایی اقتصادی و اشتغالزایی زیادی را به همراه دارد.

ضعف عملکرد در حوزه تبلیغات و بین المللی

از سوی دیگر مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان معتقد است عدم هماهنگی و انجام کار تیمی موجب عقب افتادگی طرح‌های گردشگری استان شده است.

محمد جواد ساوری اظهار کرد: اگر در توسعه صنعت گردشگری استان دغدغه‌مند هستیم، باید از منافع شخصی گذر کنیم و به منفعت جمع و توسعه استان فکر کنیم.

وی افزود: گلستان ظرفیت‌های کم‌نظیری در حوزه گردشگری و جذب مسافر و توریست دارد اما در حوزه تبلیغات و بازاریابی در سطح ملی و بین‌المللی ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۷۹ پروژه سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۵۶ هزار و ۲۱۱ میلیارد در حال اجرا است گفت: از این حجم سرمایه‌گذاری مبلغ ۳۰ هزار میلیارد آن تسهیلات اعطایی و مابقی آورده متقاضیان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: با اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای بیش از ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و متوسط پیشرفت فیزیکی این تعداد پروژه که در سطح استان در حال اجراست ۳۰ تا ۹۰ درصد است.

به گفته وی این میزان سرمایه‌گذاری تا سه سال آینده تعداد یکهزار و ۹۳۸ اتاق و ۴ هزار و ۳۲۰ تخت به ظرفیت‌های اقامتی و پذیرایی سطح استان اضافه می‌کند.

تلاش گلستان برای احیای صنعت گردشگری/تنظیم سند ائتلافی آشوراده

تدوین سند گردشگری

وی افزود: تدوین سند گردشگری مبتنی بر آمایش سرزمین در افق ۱۴۱۴ با برنامه‌ریزی عملیاتی در این استان، گامی مثبت به سوی علم‌محوری در توسعه صنعت گردشگری استان است.

ساوری با اشاره به اینکه گلستان جزو ۱۰ استان برتر در برخورداری از منابع طبیعی و مواهب الهی‌ست، اما جزو پنج استان فقیر کشور قرار دارد، یادآور شد: میزان درآمد سرانه استان نصف میانگین درآمد سرانه کشور است که نشان می‌دهد برای بهره‌مندی از فرصت‌های استان به خوبی عمل نکردیم.‌

وی ادامه داد: برای پیشبرد مناسب توسعه گردشگری استان و تسریع در رسیدن به نتیجه مطلوب در این حوزه بنا داریم برای برنامه‌ریزی و امور اجرایی بخش گردشگری استان، از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان استفاده کنیم.

ساوری تصریح کرد: برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری باید بر اساس علم‌محوری، پژوهش‌محوری و دانش‌محوری پیش برویم.

فقدان جاذبه برای جذب سرمایه گذار

سال گذشته اما نماینده ولی فقیه در استان با انتقاد از نبود جاذبه گردشگری مناسب در این استان برای سرمایه‌گذاری انتقاد کرد و گفت: یک سرمایه‌گذار، سرمایه خود را در جایی هزینه می‌کند که برای مردم جاذبه و برای خودش درآمد داشته باشد.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی عنوان کرد که یک استان به اندازه‌ای ظرفیت و جاذبه دارد که از تمام کشور در فصول مختلف آن مردم به آنجا می‌روند و در واقع کل پول کشور آنجا هزینه و جمع می‌شود، اما استانی مانند گلستان جاذبه گردشگری ندارد.

وی بیان کرد: جزیره آشوراده یکی از فرصت‌های مهم گردشگری استان است و اینکه برخی نمی‌خواهند در جزیره جاذبه ایجاد شود، در واقع مانع رشد، توسعه و پیشرفت گردشگری استان هستند.

با توجه به آنکه برخلاف استان‌های همجوار که در آنها طرح‌های گردشگری یکی پس از دیگری اجرا و مورد استفاده قرار می‌گیرد، هنوز طرح‌های گردشگری بزرگ در استان به اجرا در نیامده است، اما حضور انبوه گردشگران و مسافران در گلستان نشان دهنده این است که چنانچه صنعت گردشگری با اجرای طرح‌های بزرگ و مجتمع‌های تفریحی به اجرا در بیاید، بی شک اقتصاد گلستان با صنعت گردشگری متحول خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.