وزیر دفاع عراق با اشاره به استقرار نظامیان این کشور در مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران، گفت که تروریستها به عمق خاک عراق منتقل شدند.

بغداد: نیروهای ما در مرزهای ایران مستقر شدند

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، ثابت العباسی وزیر دفاع عراق بعد از ظهر امروز سه‌شنبه تأکید کرد که حضور تروریستهای تجزیه‌طلب مخالف جمهوری اسلامی ایران در پنج اردوگاه در داخل خاک عراق، محدود شده است.

العباسی به شبکه خبری العربیه گفت: در حال حاضر، نیروهای عراقی در مرزهای مشترک با ایران مستقر شده‌اند. برای حل مشکلات با ایران و ترکیه، ما راههای دیپلماتیک و سیاسی در پیش روی خود داریم.

کمیته عالی اجرای توافق امنیتی ایران و عراق هم امروز از تخلیه مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک ایران و عراق خبر داد و گفت که این مسئله بنا  بر تعهد جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافقنامه امنیتی مشترک و با تلاش مشترک دولت فدرال، دولت منطقه کردستان و کمیته عالی مشترک دو کشور، صورت گرفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «این افراد به محلی دور از مرزها منتقل و خلع سلاح شده‌اند تا مطابق با ضوابط کمیته پناهندگان، پناهنده تلقی شوند. همچنین نیروهای مرزی فدرال در این مناطق مستقر شده‌اند. حضور دائمی است و پرچم عراق در این مناطق برافراشته شده است».

کمیته مشترک همچنین اعلام کرد: «نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه با امکان تعامل  با این گروه‌ها در صورت برخورداری از عنوان غیرنظامی اعلام کرد».

 فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق شامگاه روز دوشنبه تأکید کرد که برای تروریست‌های تجزیه‌طلب و خانواده‌هایشان، پنج اردوگاه در کردستان دایر شده است.حسین در این زمینه گفت: به توافق با ایران پایبند هستیم. افراد مسلح (تروریستها) سلاحهای سنگین خود را تحویل داده‌اند. ما خواستار عدم استفاده از خشونت علیه حاکمیت عراق هستیم.

ران و عراق در زمینه همکاری‌های امنیتی توافقنامه‌ای امنیتی امضا کرده‌اند. توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.ضرب‌الاجل تعیین‌شده در این توافق در تاریخ ۲۸ شهریور ماه جاری به پایان خواهد رسید.

ایران تاکید دارد که بر اساس این توافق، عراق باید گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک را خلع سلاح کند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود تاکید کرد: «حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان عراق است».

پایان پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.