کشورهای مجمع جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن نخستین رزمایش مشترک خود را درست در زمانی آغاز کرده‌اند که چندین کشور عضو به افزایش فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی واکنش جدی نشان داده‌اند.

رزمایش مشترک کشورهای آ.سه.آن در نزدیکی دریای چین جنوبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس ارتش اندونزی گفت: این رزمایش غیر ضربتی با نام «مانور همبستگی آ.سه.آن» شامل عملیات گشت دریایی مشترک، جست‌وجو و نجات و کمک‌های بشردوستانه در حال برگزاری است.

وی افزود: این رزمایش پنج روزه در آب‌های منطقه‌ای «ناتونا» اندونزی با هدف تقویت روابط نظامی در میان کشورها و افزایش فعالیت‌های عملیاتی آنهاست. این مانور مشترک شامل گروه‌های غیرنظامی دخیل در ارسال کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از بلایاست.

رئیس ارتش اندونزی ادامه داد: آنهایی که در این منطقه فعالیت می‌کنند یا دست به اکتشاف می‌زنند نباید حریم مناطقی که تحت کنترل دیگر کشورهاست را نقض کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آ.سه.آن پیامی قوی‌تر به ادعاهای چین در منطقه ارسال می‌کند یا خیر گفت: ما یک موضع جدی داریم.

کشورهای عضو آ.سه.آن پیش از این با کشورهای دیگر شامل آمریکا و چین رزمایش داشتند؛ اما این مانور مشترک نخستین حضور تمامی کشورهای عضو و پیامی برای چین است.

چین مدعی مالکیت دریای چین جنوبی است که مورد ادعای ویتنام، مالزی، برونئی و فیلیپین نیز است. چین قایق‌های ماهیگیری و نظامی خود را در منطقه و آب‌های مورد مناقشه مستقر کرده که همین مساله باعث نگرانی دیگر کشورهای این محدوده شده است.

چین همچنین بابت نظامی کردن دریای استراتژیک چین جنوبی مورد انتقادهای شدید قرار دارد؛ اما می‌گوید که حقش است که در این مناطق ساخت و ساز و از تمامی این نواحی به هر قیمتی دفاع کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.