خبرگزاری بلومبرگ مستقر در آمریکا گزارش داد که با ورود شرکت‌ها به محاسبات ژئوپلیتیک، اقتصاد جهانی در حال ورود به عصر آشفتگی است.

بلومبرگ: اقتصاد جهانی در حال ورود به عصر آشفتگی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که تنش‌هایی که ایالات متحده با چین دارد، علاوه بر عملیات نظامی روسیه در اوکراین، منجر به سوق یافتن سرمایه‌گذاری‌ها به کشورهای همفکر شده است و این نشانه‌ای است که شرکت‌ها به محاسبات ژئوپلیتیکی ورود کرده‌اند.

وب سایت آمریکایی بلومبرگ در یادداشتی مشترک توسط سه نویسنده به نام‌های شان دونان، اندا کوران و ماوا کوزین به نقش نوظهور ژئوپلیتیک در انتقال سرمایه‌گذاری‌ها به کشورهایی با گزینه‌های ژئوپلیتیکی مشابه کشورهایی که شرکت‌های اصلی به آنها تعلق دارند، پرداخت.

بر اساس این گزارش، شرکت‌ها در کنار کشورهایشان وارد ماجراجویی‌هایی ژئوپلیتیک شدند در حالی که محاسبات آنها قبلاً (حداقل در ظاهر) بر پایه‌های صرفاً اقتصادی بود.

تنش‌هایی که بین ایالات متحده و چین به وجود آمده و همچنین جنگ در اوکراین، سرمایه‌گذاری‌ها را به کشورهای همفکر سوق داده است و این نشانه‌ای است که شرکت‌ها وارد شرط‌بندی‌های ژئوپلیتیکی شدند.

در این گزارش آمده است: کلمه ای که به طور فزاینده در پرونده‌های برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان، از غول‌های وال استریت گرفته تا غول‌های مصرف کننده مانند کوکاکولا و حتی تسلا ظاهر می شود، ژئوپلیتیک است.

بر این اساس، مدیران عامل و دستیاران شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۱۲ هزار بار از کلمه ژئوپلیتیک استفاده کردند یا تقریباً سه برابر آنچه فقط دو سال پیش به کار می‌بردند، به کار می‌برند.

بلومبرگ آورده است: شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تمام بحث‌ها در مورد روابط بین‌الملل پرتنش و بیش از یک دهه هشدارها درباره پایان عصر جهانی‌سازی، سرانجام با این هدف انجام می‌شود که شرکت‌ها را به سمت سرمایه‌شان سوق دهند.

شرکت‌های چندملیتی غربی که برای سال‌ها سعی کردند در راستای کسب سود در بازارهایی از مسائل ژئوپلیتیکی فاصله بگیرند، اکنون به طور فزاینده‌ای کارخانه‌های آینده خود را در کشورهای همفکر می‌سازند.

تحلیل اقتصاد بلومبرگ از داده‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی سازمان ملل به جهانی اشاره می‌کند که خود را به شکل بلوک‌های رقیب، هرچند هنوز مرتبط با یکدیگر سازماندهی کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.