کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نطق رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل ناظر بر تحولات جهان بر جهانخواران است و نشان داد که آمریکا و به تبع آن رژیم صهیونیستی در حال افول هستند.

نطق رئیس جمهور در سازمان ملل نشان داد آمریکا و صهیونیست‌ها رو به افول هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، سید هادی سید افقهی در ارزیابی خود از سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص برجام گفت: برجام هم جمهوری اسلامی ایران و هم مجموعه ۱+۵ را ملزم می‌کند که باید مفاد توافقنامه را اجرا کنند.

وی افزود: متاسفانه هم اوباما که برای حل مسئله هسته‌ای دعوت کرد و توسط سلطان قابوس به مقامات عالی ایران نامه نوشت و هم بعد از وی، ترامپ و هم اکنون بایدن هیچ کدام به مفاد این قطعنامه و بند بند برجام که در ۲۰۱۵ امضا شد عمل نکردند و به این مسئله هم بسنده نکردند بلکه سعی کردند به انحای مختلف نیت پشت پرده خود را به مرور زمان آشکار کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: به بهانه‌های واهی، اتهام‌های دروغین، صحنه‌سازی‌ها و اطلاعات غلطی که جاسوس‌هایشان برای آنها می‌فرستادند، آنها طفره می‌رفتند و حاضر نبودند در مقابل اجرای تمام تعهداتی که جمهوری اسلامی ایران انجام داد، حتی یک بند از بندهای برجام را پیاده و اجرا کنند.

سیدافقهی عنوان کرد: بنابراین انواع و اقسام توطئه‌ها و بهانه‌ها و طراحی‌های مختلف در ابعاد مختلف که از جمله آنها بحث تحریم‌ها، جنگ‌های ادراکی، دیپلماسی، سیاسی و خرابکاری، جنگ امنیتی، تهدید به گزینه نظامی بود تمام این شگردها با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همچنان ثابت، محکم و پابرجا با اصرار بر استرداد و احقاق حقوق خود، خواهان رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به میز مذاکره و تعهد تضمین نسبت به اینکه هم باید پایبند باشد و هم عملا تحریم‌ها را یکی بعد از دیگری رفع کند، است بنابراین تا اینجا کسانی که از اجرای بندها و مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت طفره رفتند بازنده هستند.

سخنان آیت‌الله رئیسی ناظر بر تحولات جهان است

کارشناس مسائل بین‌الملل در ارزیابی خود از سخنان رئیس جمهور مبنی بر رو به افول بودن قدرت‌های کهنه گفت: این بیان آیت‌الله رئیسی ناظر بر تحولات جهان بر جهانخواران است که در رأس آنها استکبار آمریکا و هم‌پیمانان استکبار آمریکا یعنی اتحادیه اروپا، ناتو و شرکایشان و مخصوصاً رژیم صهیونیستی هستند.

سیدهادی سیدافقهی افزود: حوادث منطقه و حوادث بین‌المللی مخصوصا جنگ اوکراین نشان داد که به دیوار پوسیده آمریکا نمی‌توان تکیه کرد زیرا خود آمریکا دچار بحران‌های بسیار جدی و متنوع در سطح کادر رهبری شده است و هر دو رئیس جمهوری که می‌خواهند خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ کاندید کنند، مشکلات جدی دارند.

وی اظهار کرد: مشکلات ترامپ از جنس اخلاقی، مالی، فساد حتی در مسائل امنیتی است که اف بی آی از داخل منزل وی اسناد طبقه‌بندی شده و به کلی سری به دست آورده است. شکایت‌های خانم‌هایی که آنها را آزار جنسی داده و تطمیع کرده بود و مهمتر از مسائل مالی و اخلاقی مسائل امنیتی است که وی مشوق و تحریک‌کننده حمله به ساختمان کاپیتول (ساختمان کنگره) است که یک مکان مقدس برای آمریکایی‌ها به شمار می‌آید و تمام اختیارات قانونگذاری در آنجا شکل می‌گیرد و رقم می‌خورد.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: اعضای کنگره در اعتراض به نتایج و بطلان انتخاباتی که به ضرر ترامپ و به نفع بایدن اعلام شد، رسما و قانونا می‌خواستند انتخابات و نتیجه نهایی انتخابات به نفع بایدن را ابطال کرده و بر هم بزنند.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: ترامپ خود بر یورش وحشیانه طرفدارانش به داخل ساختمان کاپیتول ناظر بود ضمن اینکه اسنادی نیز مسروقه شد و تاکنون بعضی از آنها مسترد نشده است.

وی یادآور شد: ‌این سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین پرونده فراروی ترامپ در آینده خواهد بود چراکه اگر این موضوع ثابت شود، ترامپ به عنوان خیانت ملی محکوم می‌شود و قطعا باید حداقل ۳ سال و حداکثر ۵ سال به زندان برود.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: منتهی فرق میان این محکومیت به عنوان خیانت ملی و محکومیت‌های اخلاقی و مالی این است که اگر آنجا محکوم شود می‌تواند کاندید شود اما اگر محکومیت امنیتی و محکومیت ملی وی ثابت شود، دیگر نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند، چراکه‌ باید حبس در زندان را متحمل شود.

آمریکا و مرد بیمار این کشور

سیدافقهی عنوان کرد: از طرفی بایدن هم دچار بیماری است، با سایه خودش دست می‌دهد، با آدم‌های تخیلی و فضایی حرف می‌زند، زمین می‌خورد، هذیان می‌گوید، این در شأن یک ابرقدرت که مدعی است می‌خواهد فرماندهی کره زمین را برعهده بگیرد نیست.

وی تصریح کرد: اکنون حتی جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها تقریبا دارند به این نتیجه می‌رسند که دیگر نه دونالد ترامپ ماجراجو و قانون‌شکن و قانون گریز به درد می‌خورد و نه جو بایدن که به واقع یک بیمار است.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: این مسئله درون آمریکا، بدهی‌های آمریکا و این هم مسئله اوکراین و همچنین شکست طرح‌های آمریکا در منطقه در مقابل اراده مقاومت جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است.

سیدافقهی درخصوص افول آمریکا اظهار کرد: آمریکا واقعا در حال افول است و به تبع آمریکا، رژیم صهیونیستی در حال افول است. البته ما کاری به اصل جریان مقاومت فلسطین در داخل فلسطین اشغالی حماس، جهاد و کرانه غربی نداریم شکافی که ‌اکنون در جامعه صهیونیستی ایجاد شده صهیونیست‌ها و حامیان صهیونیست‌ها را بسیار نگران کرده است.

وی گفت: من جمله عجیبی از یک مقام آمریکایی به خاطر دارم که گفت، ما دیگر نگران نتانیاهو نیستیم بلکه با این شرایط بیشتر نگران آینده خود رژیم صهیونیستی هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی معتقد هستند که اگر نتانیاهو بخواهد به مسئله اجرایی کردن قانون اصلاحات قضایی اصرار بورزد، رژیم صهیونیستی به‌تدریج از درون دچار جنگ داخلی و مسلحانه می‌شود چراکه جنگ سیاسی که در جریان است و هفته سی و پنجم یا سی و ششم خود را می‌گذراند ولی منظور از جنگ داخلی که گالانت یا اسحاق هرسوک رئیس کیان گفت، این بود که جنگ مسلحانه می‌شود.

سخنان رییس جمهور مبتنی بر افول آمریکا و رژیم صهیونیستی است

سیدافقهی بیان کرد: البته دیگر آگاهان سیاسی و تحلیلگران منطقه هم چنین احتمالی را بعید نمی‌دانند که نتانیاهو بخواهد بر اجرای قانون اصلاحات قضایی اصرار بورزد که بخواهد وضعیت دیکتاتوری برای خودش و آپارتیه‌هایش در کابینه بدنام نتانیاهو پیاده کند. بنابراین در منطقه، رژیم صهیونیستی رو به افول است و آمریکا هم که در سطح جهانی رو به افول است.

وی در ارزیابی خود از سخنرانی رئیس جمهور مبنی بر اینکه در قفقاز و خلیج‌فارس، حضور بیگانگان را خودِ مشکل می‌دانیم نه بخشی از راه‌حل گفت: مقام معظم رهبری از دیرباز بر این باور هستند که تا زمانی نیروهای بیگانه چه آمریکا که انبوه‌ترین حضور را دارد و چه شرکای ناتوی آمریکا، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها که در منطقه پایگاه دارند و برخی از کشورهای دیگر ولو باحضور کم‌انبوه‌تر، مثل هلندی‌ها و ایتالیایی‌ها که در منطقه حضور دارند و چه اوکراینی‌ها که زمانی در عراق حضور داشتند منطقه همواره در یک دایره بسته، نمی‌تواند از مشکلات خارج شود و بر بحران‌ها فائق آید.

کارشناس مسائل منطقه گفت: آنها اساسا برای ایجاد بحران‌ها طراحی می‌کنند لذا بعد از بازگشت روابط ایران و عربستان، ما شاهد شیطنت‌ها و تحرکات چالش‌برانگیز آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: حضور بیگانگان، حضور خطرناکی است و منطقه به هیچ‌عنوان نیاز به این حضور ندارد. قبلا می‌گفتند ایران، حالا که دیگر ایران با همه آشتی کرده و با یکدیگر روبوسی می‌کنند و عکس یادگاری می‌اندازند، پس حضور آنها دیگر به چه بهانه‌ای است؟

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: البته آنها یک زمانی می‌گفتند ایران دخالت می‌کند و خطرناک است ولی امروز آنها هم مثل ما برای برقراری آرامش در منطقه و برقراری مجمع گفتمانی برای حل و فصل مشکلاتی که دارند اعم از سیاسی، امنیتی و اقتصادی جدی هستند و دیگر توجیه و دلیلی برای حضور این نیروهای شرور که میان حکام و ملت‌های منطقه فتنه‌انگیزی و تفرقه‌افکنی می‌کنند وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.