برداشت گردو از باغ های کرمان در حالی آغاز می شود که کشاورزان استان همچنان با مشکلات عدیده ای چون واردات گردو از چین و شیلی و دلال بازی مواجه هستند.

دست کشاورزان کرمان در پوست گردو / گردوی چینی در قطب گردوی ایران

به گزارش قدس آنلاین،  استان کرمان بیشترین باغ‌های گردو کشور را در خود جای داده است به طوری که طبق آمار ۲۵ درصد از کل باغات گردوی کشور این استان قرار دارد و شهرستان‌های «بافت» و «رابر» بیشترین سهم تولید این محصول را دارند.

در حال حاضر کار برداشت گردو از باغ‌های کرمان آغاز شده و تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت اما به دلیل وجود ارقام قدیمی استان کرمان دومین استان از نظر میزان تولید گردو در کشور محسوب می‌شود.

با وجود ظرفیت‌های بسیار اما مشکلات گردوکاران در میان وعده‌های مسئولان طی سال‌های گذشته فراموش شده است، نه خبری از برند (ویژند) گردو است و نه برداشت مکانیزه و نه بسته بندی استاندارد.

دست کشاورزان کرمان در پوست گردو / به نام کرمان به کام دیگران

گردو در باغ‌ها به صورت سنتی برداشت می‌شود و توسط دلالان جمع آوری می‌شود و در نهایت اکثراً به نام گردوی استان‌های دیگر در بازارهای بزرگ کشور عرضه می‌شود.

نکته عجیب‌تر اینکه در استانی که قطب تولید گردوی کشور محسوب می‌شود گردوی درجه سه از چین و شیلی وارد می‌شود و در عطاری‌ها و مغازه‌های خشکبار فروشی به مردم عرضه می‌شود.

قیمت پایین این دست محصول باعث می‌شود مورد اقبال مردم نیز قرار گیرد و در نهایت این جیب کشاورزان است که خالی می‌ماند.

سودی که به جیب دلال می‌رود

محصول گردو که با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها و افزایش قیمت حمل و نقل و کارگر به دلال به قیمت اندک فروخته می‌شود چندین برابر قیمت در شهرهای بزرگ فروش می‌رود و جیب کشاورزی که یک سال رأی تولید محصول منتظر مانده است خالی‌تر از همیشه می‌شود.

محمود محسنی یکی از کشاورزان رابری است می‌گوید: یکی از مشکلات جدی که باغ‌های گردو در رابر را تهدید می‌کند تغییرات دمایی است به طوریکه هر سال در فصل بهار محصول دچار سرمازدگی می‌شود و در تابستان نیز گرمازدگی روی می‌دهد.

وی افزود: در سال جاری به دلیل خشکسالی و کمبود آب شاهد کاهش تولید گردو در شهرستان رابر هستیم با این وجود کشاورزان تمام تلاش خود را برای تولید محصول به کار گرفتند.

کمترین سود به کشاورز می‌رسد

وی ادامه داد: متأسفانه با وجود تلاش شبانه روزی کشاورزان اما بازار گردو سامان مناسبی ندارد و با وجود وعده‌هایی که داده شده است اما همچنان گردوی رابر و بافت ناشناخته است و برخی دلالان غیر بومی گردوی کرمان را خریداری می‌کنند و در استان‌های دیگر به نام استان‌های غربی در بازار می‌فروشند.

هیچ گونه صنایع تبدیلی در استان کرمان وجود ندارد و در واقع متقاضی برای محصول خشکبار کرمان وجود ندارد و بادام و گردوی شهرستان به صورت فله‌ای به دلالان فروخته می‌شود

وی گفت: گردوی تولیدی در «رابر» به دلیل کیفیت بالا و ارگانیک بودن جزو محصولات درجه یک خشکبار محسوب می‌شود اما در واقع کمترین سود عاید کشاورز می‌شود و در نهایت دلالان محصول را با قیمت اندک خریداری می‌کنند و با قیمت بالا در بازار به مصرف کننده می‌فروشند.

زینب سلطانی نیز که در شهرستان بافت فعالیت دارد گفت: هیچ گونه صنایع تبدیلی در استان کرمان وجود ندارد و در واقع متقاضی برای محصول خشکبار کرمان وجود ندارد و بادام و گردوی شهرستان به صورت فله‌ای به دلالان فروخته می‌شود.

دست کشاورزان کرمان در پوست گردو / به نام کرمان به کام دیگران

وی گفت: یکی از مهمترین بازارهای فروش گردوی بافت شهر کرمان است که بیشترین سود هم از همین بازار عاید کشاورز می‌شود اما دلالان مهمترین عامل بروز چالش در بازار این محصول هستند.

همایشهای بی نتیجه و مشکلات کشاورزان

وی ادامه داد: آفت کرم خراط از یک سو و از سوی دیگر خشکسالی و دلال بازی بلای جان کشاورز شده است این مشکلات را سال‌ها مطرح می‌کنیم و جشنواره و همایش‌های متعددی برگزار می‌شود اما همه بی نتیجه است.

وی از مسئولان اتاق بازرگانی کرمان انتقاد کرد و گفت: اتاق بازرگانی دقیقاً چه اقدامی برای رفع مشکلات گردو کاران انجام داده اند در بحث تعاون هم همین مشکل وجود دارد و هیچ تعاونی قوی وجود ندارد که بتواند جای دلالان را بگیرد.

وی گفت: تعاونی‌های محلی هم نقدینگی لازم را برای خرید محصول ندارد و کشاورزان نیز به تعاونی‌ها اعتماد لازم را ندارند به همین دلیل دلالان جای همه ساز و کارها را می‌گیرند.

صمدالله محمدی نماینده بافت، رابر و ارزوئیه اظهارکرد: محصول گردوی یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در رابر و بافت است و این دو شهرستان نیز قطب تولید گردو در کشور محسوب می‌شوند.

وی خواستار حمایت بیشتر از کشاورزان شد و گفت: معیشت بسیاری از مردم شهرستانهای رابر و بافت به این محصول وابسته است و باید در راستای برند سازی و در نهایت ایجاد ارزش افزوده چاره اندیشی شود.

لزوم ایجاد صنایع بالا دستی

وی واسطه گری را مهمترین مشکلات کشاورزان دانست و ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت که بدون برنامه ریزی سیستم عرضه و تقاضای مناسب شکل گیرد.

وی ادامه داد: ساز و کار لازم برای جذب سرمایه گذار برای ایجاد صنایع بالا دستی نیز در استان باید شکل گیرد و در نهایت با ارزش افزوده اقتصاد این شهرستانها پویا تر شود.

محمدی بیان کرد: توسعه مراکز تحقیقاتی برای مقابله با آفت کرم خراط و همچنین مقابله با مشکلاتی از جمله سرمازدگی و گرمازدگی مهم است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید با جایگزین کردن ارقام پربازده و توجه به خشکسالی موجود در استان زمینه را برای بهبود عملکرد فراهم کنیم.

وی در خصوص بازاریابی در بازار خارجی نیز گفت: در زمینه بازاریابی باید گام‌های مهم و عملی برداشته شود و در این زمینه باید از همیاری دستگاه‌های مربوطه استفاده شود.

حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ گردو در استان کرمان وجود دارد و شهرستان بافت بزرگترین تولید کننده این محصول محسوب می‌شود که از این میزان حدود ۱۶ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار می‌شود. از مجموع باغ‌های گردو در استان کرمان ۳ هزارو ۶۰۰ هکتار نهال و ۱۳ هزارو ۵۰۰ هکتار بارور است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.