تولیت آستان قدس رضوی گفت: این خانه‌ای که در ان مجاهدان فی سبیل‌الله تربیت شدند نیز قداست و حرمت دارد. این اثار و این خانه‌ها را باید حفظ کرد. میراث فرهنگی ما این خانه‌هاست که آجر به آجر ان پیامی در جهت سعادت دارد.

خانه‌ای که شهیدان در آن متولد و تربیت شدند، میراث فرهنگی ماست

به گزارش قدس خراسان، عصر روز پنجشنبه ششم مهرماه، مراسم رونمایی کتاب شیشه‌های ترک خورده با حضور علی اصغر شیشه‌چی، راوی کتاب، در منزل شهید شیشه‌چی برگزار شد. 

جانباز دفاع مقدس و راوی کتاب شیشه‌های ترک خورده، در این مراسم بیان کرد: اوایل جنگ، از شهرستان‌ها تعداد کمی نیروی داوطلب به جبهه می‌آمد اما این روحیه ایثار انقدر بالا رفت که در سال‌های آخر جنگ یک لشکر ۱۰۰هزار نفری یک روزه به جبهه اعزام می‌شد. 

علی‌اصغر شیشه‌چی گفت: در سفرمان به فاو، اولین آمبولانس‌هایی بودیم که به این شهر رفتیم. من هم گواهینامه پایه یک داشتم هم بین‌المللی به همین خاطر سرپرست آمبولانس‌های شهر فاو شدم. خاطره‌ای که من را خیلی متاثر کرد، مربوط به شب عید سال ۶۵ بود، که رادیو اعلام کرد روستای مکیه کنار رودخانه بهمنشیر بمباران شده‌است. من در بیمارستان شهر اهواز بودم. 

وی ادامه داد: وقتی خبر بمباران اعلام شد، آمبولانس‌ها به سمت روستا حرکت کردند. ساعت ۱۲ شب به روستا رسیدیم. در آن تاریکی چیز زیادی مشخص نبود و برق‌ قطع شده بود. اولین نفری که در آمبولانس گذاشتم، خانمی بود که به شدت مجروح شده بود و شدت و نوع جراحت او مرا به شدت متاثر کرد. به خاطر تعداد بالای شهدا، روی پیکرها پتو کشیدیم و دختر نوجوانی را که پاها و یک دستش قطع شده بود را روی شهدا گذاشتیم و به اورژانس رفتیم.

شیشه‌چی با اشاره به اینکه یکی از کارکنان بیمارستان در آن دوران روحیه بسیار قوی و محکمی داشت افزود: در آن حال و روز خانم زوربخش را دیدم که بلند بلند گریه می‌کند. گفت مجروحی که اورده بودید، وقتی به هوش امده مادرش را میخواهد. مادرش شهید شده بود. گفت پدرم را می‌خواهم، پیکر پدرش را نیز کنار مادرش در راهروی بیمارستان خوابانده بودند. حتی دایی او نیز جزو شهدای روستا بود. 

وی با گریه ادامه می‌دهد: آن شب خیلی اذیت شدیم. خیلی دوست دارم بدانم این دختر نوجوان حالا کجاست.

باید خاطرات دفاع مقدس را از محله‌های مشهد بیرون کشید

پس از آن نویسنده کتاب شیشه‌های ترک خورده در این مراسم بیان کرد: نوشتن قصه زندگی شهدا از اذرماه سال ۹۴ شروع شد. مصاحبه‌های این کتاب را اذرماه شروع کردم. ایده آن از آنجا امد که دختر اقای شیشه‌چی گفت پدر من خاطرات زیادی دارد و نسل جدید باید آن‌ها را بشنود. ایشان خاطرات زیادی داشتند اما آن‌ها به صورت پراکنده تعریف می‌کرد. پیدا کردن نخ تسبیح این خاطرات سخت بود برای همین مصاحبه، نوشتن، تدوین و چاپ کتاب ۷ سال طول کشید. 

مریم عرفانیان از سخت‌ترین بخش‌های کتاب گفت: هر فصل کتاب یک برجستگی خاص خودش را دارد اما نوشتن بخش شهادت‌ها بسیار سخت بود. نکته‌ای که برای من اهمیت داشت، وجود چنین خانه‌ای بود که تک‌تک اجرهای آن خاطره‌ای در خود دارد. از صدای بازی بچه‌ها تا گریه‌های مادر و همسر شهدا، وداع‌ها و همه این اتفاقات که این خانه شاهد آن بوده من را مجاب کرد تا بنویسم و نشان دهم که ما در شهرمان خانه‌ها و خانواده‌ها و محله‌هایی داریم که سرتاسر خاطره‌اند.

وی افزود: به دنبال آن هستیم تا خاطراتی که در دل مشهد گم شده را بیرون بکشیم و به جوانان عرضه کنیم تا با این نسل قهرمان اشنا شوند. 

خانواده‌ها آمپول تقویتی رزمندگان بودند

راوی دوران دفاع مقدس نیز در این مراسم بیان کرد: ان چیزی که قوام و دوام اینده این نظام را نگه می‌دارد، دغدغه خانواده‌ها نسبت به ماهیت انقلاب است. در روزهای ابتدایی جنگ خانواده‌های اهوازی با هم در جنگ حاضر می‌شدند و زن و مرد حاضر همگی حاضر بودند. روزهای اول جنگ روزهای عجیبی بود. ان خانواده‌ای که نسبت به انقلاب و ظهور امام زمان(عج) دغدغه دارد، میتواند درک صحیحی هم از انقلاب داشته باشد. 

علی پیراسته با اشاره به سخنی از شهید حسن باقری گفت: حسن باقری عقیده داشت ما برای کشتن دشمن به میدان نیامدیم، ما برای هدایت دشمن به میدان امده‌ایم. این عقیده و ماهیت حسن باقری را باید به نسل جوان انتقال داد. خروجی مکتب حسن باقری و این تفکر، شهید قاسم سلیمانی است.

وی افزود: خانواده‌ها در دوران جنگ بسیار موثر بودند و پیروزی‌ها و پیشرفت رزمنده‌ها به نظر من بسیار مرهون تربیت و پشتیبانی خانواده‌هل بود. خانواده‌ها به نوعی امپول تقویتی ما در میدان نبرد بودند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز بیان کرد: ما خلا چنین سوژه‌هایی را در تولیدات هنری بسیار زیاد داریم و من عنوان کسی که در فضای هنری کار میکنم، تقاصا دارم دوستان هنرمند به این سوژه ها و به این محله ها جدی تر نگاه کنند.

مجید عسکری گفت: ما تا مطلوب فاصله زیادی داریم و رهبری نیز از ما خواستند تا تلاشمان را چندبرابر کنیم.

خانه‌ای که در ان مجاهدان فی سبیل‌الله تربیت شدند قداست دارد

پس از آن تولیت آستان قدس رضوی در ادامه مراسم رونمایی از کتاب شیشه‌های ترک خورده گفت: حضور من احتیاجی به تشکر ندارد و انجام وظیفه کردن است. این حداقل کاری است که نسبت به شهدا و تکریم خانواده ها میتوانیم انجام بدهیم. 

حجت‌الاسلام احمد مروی با بیان اینکه تجلیل از شهدا، تجلیل از شعار دینی است گفت: قران به تعظیم شعائر توصیه کرده است. حضور در هر مجلسی که انسان سازی را به ارمغان بیاورد، تعظیم شعائر دینی است. شرکت در مراسم مربوط به اهل بیت و تکریم شهدا مصداق بارزی از این تعظیم شعائر است.

وی افزود: در این مجالس تجلیل از یک فرهنگ صورت میگیرد، . فرهنگ مجاهدت، مبارزه، دفاع از دین، ایثار و شهادت؛ نه فقط یک شخص که امری احساسی تلقی شود و باید این مراسم را قدر بدانیم و به تکرار برگزار کنیم.

مروی با اشاره به اینکه این شهدا امتداد شهدای بدر و احد و کربلا هستند گفت:  این خانه که شهیدان در ان متولد و تربیت شدند، قداست دارد. مسجد مقدس است چون محل اقامه نماز و عبادت و بندگی است. این خانه‌ای که در ان مجاهدان فی سبیل‌الله تربیت شدند نیز قداست و حرمت دارد. این اثار و این خانه‌ها را باید حفظ کرد. میراث فرهنگی ما این خانه‌هاست که آجر به آجر ان پیامی در جهت سعادت دارد.

در پایان مراسم نیز در حضور مهمانان از کتاب شیشه‌های ترک خورده رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.