گروهی متشکل از ۱۱ کشور با صدور بیانیه‌ای، به اشکال تراشی در صدور روادید برای نمایندگان سازمان ملل اعتراض و اعلام کردند که امتناع و تأخیر در صدور روادید برای نمایندگان شرکت کننده در رویدادهای سازمان ملل، نوعی سرکوب نمایندگان جوامع متمدن بشری است که به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود.

بیانیه گروهی از کشورها در اعتراض به اشکال تراشی در صدور روادید برای نمایندگان سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تاس، در بیانیه‌ای که توسط ۱۱ کشور از جمله ایران، چین و روسیه امضا شده، آمده است: ما هرگونه فشار سیاسی بر نمایندگان جوامع متمدن بشری را که با ایجاد موانع مصنوعی، مانع از شرکت آنها در رویدادهای سازمان ملل متحد مطابق با قوانین و مقررات مربوطه می‌شود را محکوم می‌کنیم.

این بیانیه می‌افزاید: یکی از ابزارهایی که به طور فزاینده‌ای در سرکوب غیرمستقیم نمایندگان جوامع متمدن بشری مورد استفاده قرار می‌گیرد، امتناع از صدور روادید ورود یا رسیدگی طولانی‌مدت به درخواست‌های روادید برای افرادی است که پیشتر تمام معیارهای واجد شرایط بودن، بررسی و ثبت نام توسط دبیرخانه سازمان ملل را گذرانده‌اند.

این بیانیه که توسط یوگنی اوستینوف نماینده روسیه در پنجاه و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شد، همچنین بر موضع کشورهای امضاکننده در محکومیت رویکرد کشورهای غربی در اتخاذ استانداردهای دوگانه در مورد مسائل حقوق بشر تاکید شده است و این رویکرد را عامل تضعیف گفت وگوهای متقابل محترمانه و سازنده در مورد مسائل حقوق بشر دانسته است.

در این بیانیه از شورای حقوق بشر و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده است تا به این نوع از سرکوب غیرمستقیم نمایندگان جوامع بشری توجه لازم را داشته باشند.

کشورهای امضاکننده این بیانیه همچنین از سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی، ادارات و مکانیسم‌های مربوطه خواسته‌اند تا برای اطمینان از مشارکت عادلانه همه کشورهای عضو سازمان ملل در فعالیت‌های مربوط به این سازمان از جمله اطمینان از صدور به موقع روادید برای نمایندگان کشورهای عضو، تلاش کنند.

این بیانیه از سوی ایران، چین، روسیه، بلاروس، بولیوی، ونزوئلا، کره شمالی، میانمار، نیکاراگوئه، سوریه و اریتره امضا شده است.

به نوشته خبرگزاری تاس، پنجاه و چهارمین نشست عادی شورای حقوق بشر از ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) آغاز شده و تا ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) در ژنو ادامه خواهد داشت و روسیه اگرچه عضوی از شورا نیست اما فعالانه در جلسات آن شرکت می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.