استاندار آذربایجان غربی گفت: شهر خوی مرکز عالمان و عارفان و ادیبان در طول تاریخ بود و امروز مردم آذربایجان غربی به شهر عشق و عرفان با وجود شمس تبریزی می بالند.

استاندار: آذربایجان‌غربی به سرزمین عشق و عرفان شهر دارالقرار شمس خوی می‌بالد

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان روز جمعه در اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا، با اشاره به فرهنگ و تاریخ غنی آذربایجان‌غربی و شهر خوی افزود: شهر خوی مرکز تحول جامع در حوزه عرفانی ، ادبی و اعتقادی است و در این میان نقش معنوی شمس در تمامی آثار فاخر مولانا و سایر عارفان آشکار است .

وی از عشق عارف دوستان به شمس تبریزی گفت و اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ سال از زندگی شمس می‌گذرد ولی جهان هر روز بیش از پیش تشنه شمس تبریزی است و می‌توان گفت که اندیشه شمس و مولانا رمز تحول است .

استاندار آذربایجان‌غربی جایگاه علمی خوی را والا دانست و تصریح کرد : شهر خوی به غیر از شمس تبریزی، دارای عالمانی همچون آیت الله خوئی است و به سبب آن این شهر جایگاه بالایی در علم و ادب و فرهنگ دارد .

معتمدیان ادامه داد: جهانگردان مطرحی هرساله از این شهر دیدار و بارها شهر خوی را با نام شهر علم و فرهنگ شناختند و بسیار ستودند .

وی با اشاره به زیرساخت های فرهنگی شهرستان خوی اضافه کرد: دولت مردمی با درک ظرفیت های ارزشمند و با توجه به پتانسیل های اقتصادی و فرهنگی در استان آذربایجان غربی و بخصوص در خوی در تلاش است تا خوی را به سطح واقعی خود برساند.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: شهرستان خوی با داشتن ظرفیت بالایی همچون هم مرز بودن با شهر وان ترکیه و نیز باتوجه به اینکه مرز رازی این شهرستان بعنوان دروازه اروپا شناخته شده است و نیز با تعاملاتی که با کشورهای همسایه همچون ترکیه ظرفیت بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف دارد و می‌توانیم شاهد رونق در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی و در نتیجه آبادانی این خطه باشیم.

نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا از دیروز در خوی آغاز به کار کرده و امروز به کار خود پایان می دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.