مخاطبان و دنبال‌کننده‌های حجاب استایل‌ها هم مدعی هستند که از سبک پوشش این بلاگرها یاد می‌گیرند که با چادر و حجاب کامل و پوشیده هم می‌توان خوش‌تیپ و خوش پوش بود و در جمع‌ها درخشید.

ضربه کاری حجاب‌استایل‌ها به حجاب/ کارشناسان معتقدند نوع پوشش محجبه‌های رنگ و لعاب‌دار فضای مجازی فلسفه پوشیدگی را نقص می‌کند

کافی است به سراغ یکی از شبکه‌های اجتماعی بروید که این روزها به مدد فیلترشکن‌ها همیشه در دسترس هستند، تا در اولین نگاه، به شکل و شیوه‌های مختلف، بلاگرها و خودنمایی‌هایشان را ببینید. آن چیزی که در این میان بیشتر جلب توجه می‌کند، دلربایی حجاب استایل‌ها و بلاگرهای مذهبی است. آن‌هایی که با عکس‌هایی پوشیده، شاخ فضای مجازی هستند و تعداد لایک‌ها و کامنت‌های هر پست‌شان، حکایت از مقبولیت آنان دارد.

صورت‌های غرق در آرایش، چادرهای سنگ دوزی و گلدوزی شده، لباس‌های پر زرق و برق، کیف و کفش برند و اکسسوری‌های لاکچری حجاب بخشی از پوشش افرادی است که به باور خود حجاب را ترویج می‌کنند اما نه تنها پوشش که رفتارهای خارج از عرف‌شان نیز نشانی از حجاب واقعی ندارد.

بسیاری از مخاطبان و دنبال‌کننده‌های حجاب استایل‌ها هم مدعی هستند که از سبک پوشش این بلاگرها یاد می‌گیرند که با چادر و حجاب کامل و پوشیده هم می‌توان خوش‌تیپ و خوش پوش بود و در جمع‌ها درخشید.

حجاب‌استایل‌ها و تخریب فرهنگی جهان اسلام

حجت‌الاسلام سید محمد محسن دعایی، دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب در خصوص این نوع از حجاب می‌گوید: درباره حجاب این افراد باید جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیریم. اولین بحث توجه به فلسفه حجاب است که خدای متعال در قرآن آن را به بهترین وجه ممکن بیان فرموده و دستور می‌دهد که خانم‌ها باید پوشیده باشند. همچنان که در آیه 59 سوره احزاب فرموده است که «ای پیغمبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نکشند بسیار نزدیکتر است». در واقع حکمت تشریح پوشش اسلامی با استانداردهای خودش این است که زن از آسیب‌های اجتماعی مصون باشد و در امنیت و آسایش قرار بگیرد. نوع پوشش همانند آنچه در حجاب استایل‌ها شاهد هستیم، ضد فلسفه حجاب بوده و نقض غرض است.

این اندیشمند حجاب ادامه می‌دهد: پوشاندن مو که جمال زن به حساب می‌آید، در فلسفه حجاب مطرح شده و اینگونه نیست که فقط پوشاندن مو در فلسفه حجاب موضوعیت تام داشته باشد بلکه انتخاب سبک پوششی به نام حجاب عفیفانه اسلامی موضوعیت تام دارد. بنابراین اگر خانمی به صورت کامل موهایش را بپوشاند ولی سبک پوشش‌ او به گونه‌ای باشد که در سطح جامعه جذابیت ویژه‌ای را در ذهن مخاطب ایجاد کند همانند آنچه توسط مروجین حجاب مجازی یا حتی حقیقی شاهد هستیم، این آیه تحقق پیدا نمی‌کند. آن خانم خودش را از حرام کشف حجاب دور کرده و این کارش جای تقدیر و تشکر دارد اما به شکل ناقص به فلسفه جامعی که برای سبک پوشش زن در اسلام تشریح شده، عمل کرده است.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام یادآور می‌شود: آنچه امروزه در شبکه‌های مجازی و توسط حجاب استایل‌ها به عنوان حجاب تعریف شده و رواج پیدا کرده است، به نوعی تخریب فرهنگی است.

حجت‌الاسلام دعایی بیان می‌کند: استفاده از پوشش‌های زیبا و عفیفانه در میان محارم یا تجمع‌های زنانه هیچ منع فقهی ندارد. بنابراین باید در نگرش‌سازی برای زنان و دختران جوان به نص صریح قرآن درباره تبرج توجه کنیم. خدای متعال در آیات جداگانه و متعدد به صراحت لزوم عدم تبرج را بیان و تاکید کرده است که خود را مانند برج در مقابل چشم همگان قرار ندهید. زن مسلمان و عفیف باید به اقناع قلبی و عقلی برسد که نباید در تیررس نگاه افراد جامعه و نامحرم قرار بگیرد. او با توجه به ویژگی‌های خود می‌تواند جاذبه‌ها و پوشش‌های زیبا و جلوه‌گرانه را در محیط عفیفانه، پر مهر و محبت خانواده خود استفاده کند.

ضربۀ کاری حجاب‌استایل‌ها به حجاب

دکتر فرشته روح افزا، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده هم در مورد این افراد می‌گوید: شاید این افراد پوشیده باشند اما پوشیدگی به معنای حجاب داشتن نیست و با آیات قرآن تناقض دارد. نوع نگاه کردن، راه رفتن، حرف زدن و... لایه‌های درونی حجاب هستند. در قرآن کریم خودنمایی زنان نهی و از آن به تبرج یاد شده است. سخن گفتن به نرمی و کرشمه، نمایان‌ساختن زیورهایی که ظاهر نیستند، پوشیدن لباس‌های بدن نما، استعمال بیش از اندازه بوی خوش و... که موجب جلب توجه مردان می‌شود نمونه‌هایی از تبرج است. هدف از حجاب این است که نگاه‌ها جلب نشود.

او توضیح می‌دهد: حجاب استایل‌ها، حجاب ندارند بلکه آنها فقط پوششی کامل دارند. صورت هایی آرایش کرده که گویی با چادر قاب شده، همراه با ژست‌هایی خاص جلوی دوربین و... همه اقداماتی برای جلب توجه است. این کار توسط زنان در اسلام به هر شکلی مردود است. آنان که نمی‌دانند با اطلاع رسانی، مطلع شده و رفتارشان را اصلاح می‌کنند چرا که حجاب سنگر مهمی بوده و به فرموده مقام معظم رهبری، امری شرعی و سیاسی است.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح می‌کند: برخی به روش غلط خود و آشکارا ترویج بی‌حجابی می‌کنند برخی دیگر مانند حجاب استایل‌ها با نشان دادن زیبایی‌های ظاهری بی‌حجابی را آهسته فریاد می‌کشند. روش‌ها فرق می‌کند اما هدف اصلی ضربه زدن به حجاب و آب به آسیاب دشمن ریختن است. آفت و ضرر این افراد بیشتر از آنانی است که مستقیم تبلیغ بی‌حجابی می‌کنند.

او اظهار می‌کند: حجاب استایل‌ها با چادرهای گلدوزی و نگین دوزی شده و زرق و برق‌های خیره کننده، حرمت چادر را می‌شکنند. آنان عفافی که با چادر به دست می‌آید را از بین برده و یادآور می‌شوند که این گونه هم می‌شود چادر به سر کرد. بعید به نظر می‌رسد یک خانم چادری، یک روزه چادر خود را از سر در بیاورد، بلکه آرام آرام با تقلید از آرایش، سبک پوشش، رنگ‌ها و برندها و... عفت از دست می‌رود. حجاب استایل‌ها حرمت چادر و حجاب را می‌شکنند و زنان را به سمت بی‌حجابی سوق می‌دهند. همه هدف حجاب این است که زیبایی زنان بیرون از محیط خانه دیده نشود اما حجاب استایل این کار را انجام می‌دهد، پس این کار با شرع منافات دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.