در حالی دشمن به دنبال اختلاف بین اقوام و مذاهب برای رسیدن به اهدف شوم خود است که وحدت شیعه و سنی همواره خاری در چشم دشمنان نظام و انقلاب بوده و در ‏اغتشاشات اخیر همین وحدت و برادری نقشه دشمنان را ‏نقش برآب و آنان را روسیاه کرد. ‏

سیستان و بلوچستان سمبل وحدت بین شیعه و سنی/ وحدت قوی‌ترین سلاح در برابر توطئه‌های دشمنان

به گزارش  قدس آنلاین، هفته وحدت فرصتی برای همدلی امت اسلامی و تقویت نقاط مشترک مسلمانان برای مقابله و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام است.
از ۱۲ ربیع الاول که به روایت اهل سنت میلاد پیامبر مهر و رحمت است تا ۱۷ ربیع الاول که نظر علمای جهان اسلام می‌باشد هفته وحدت نامگذاری شد، فرصتی ارزشمند برای همدلی بین شیعه و سنی که از گذشته‌های دور تاکنون خاری در چشم دشمنان بوده چرا که قرن هاست اقشار مختلف با هر دین و مذهبی با وحدت، یکپارچگی، تمسک به قرآن و اسلام کنار هم زندگی می‌کنند.
اسلام ناب محمدی در حالی امروز پلی را بین دل‌های مسلمانان ایجاد کرده که این مهم در قالب وحدت اقوام و مذاهب بویژه در استان‌های حساس کشور همچون هرمزگان و سیستان و بلوچستان خشم دشمنان را برانگیخته بطوریکه ایادی استکبار در رأس آن‌ها آمریکا امروز به دنبال اسلام‌ستیزی هستند تا دین اسلام را خشن و ناکارآمد جلوه دهند.
اختلاف بین روایات اهل سنت و شیعیان درباره روز میلاد پیامبر اکرم (ص)، بهانه‌ای شد که حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی فاصله بین این دو تاریخ را به عنوان «هفته وحدت» اعلام کننددر این میان دشمنان از حربه‌های مختلف هم بهره‌گیری می‌کنند یکبار با قرآن سوزی، بار دیگر با توهین به ساحت مقدس قرآن و ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و یا با جنگ‌های نیابتی و ترورهای ناجوانمردانه‌ای که انجام می‌دهند تا مسلمانان را در مقابل هم قرار دهند؛ اما کور خوانده‌اند چرا که بیش از ۴۰ سال می‌گذرد اما هر بار مشت‌های گره کرده اقوام و مذاهب ایرانی بویژه شیعه و سنی مشتی محکم بر دهان یاوه گویان استکبار فرو می‌آورد و کاخ رویاهایشان را فرو می‌ریزد.
با این وجود اما انتخاب عنوان «هفته وحدت» از سوی امام خمینی (ره) در شرایطی که دشمنان به دنبال اختلافات مذهبی بودند، نقطه عطفی برای ایجاد اتحاد و همبستگی بین مسلمانان شد؛ هرچند دشمنان از این طریق ضربات مهلکی بر پیکره اسلام وارد آوردند اما وحدت ثمرات خود را در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشان داده تا جایی که می‌توان اذعان کرد بخش عمده‌ای از عامل اقتدار ایران در منطقه رویکرد وحدت‌گرا و تقریب مذاهبی آن بوده است؛ رهبر معظم انقلاب نیز پس از امام راحل این سیاست را پیش گرفتند و به مناسبت‌های مختلف امت اسلام را از هرگونه عمل تفرقه‌آمیز و وحدت‌شکن منع کردند.
در بین ۳۱ استان کشور اما وحدت، انسجام و در آمیختگی مردم خونگرم و مهربان سیستان و بلوچستان و زندگی مسالمت‌آمیز آنان به گونه‌ای رقم خورده که تشخیص شیعه از سنی، و سنی از شیعه بسیار مشکل بوده و این امر باعث شد تا لقب «پایتخت وحدت ایران اسلامی» به این استان اختصاص یابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره فرمودند «مردم اینجا به جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه دارای صمیمیت‌اند»، «سیستانی‌ها، بلوچ‌ها و تمام اقوام و طوائف این منطقه همچون دیگر اقوام ایرانی در سخت‌ترین میدان‌های پس از پیروزی انقلاب‌، امتحان خوبی پس داده‌اند»، «مردم بلوچ مردمی هستند که محبّتشان زیاد است؛ مردم گرم، صمیمی، باصفا و البته بااستعداد؛ استعداد هم در آن استان خیلی زیاد است در بخش سیستان هم همین‌جور، مردم سیستان مردمی هستند که از لحاظ گذشته تاریخی در بین همه اقوام ایرانی کم‌نظیرند، گذشته‌سیستان یک گذشته خیلی فوق‌العاده برجسته و درخشانی است‌. »
امروز سیستان و بلوچستان مأمن و خواستگاه اقوام، طوایف و مذاهب مختلف شده و شیعه و سنی، فارس و بلوچ، افغانستانی، پاکستانی و سیک‌ها همه در فضایی صمیمی و دلنشین زندگی مسالمت‌آمیزی دارند بگونه‌ای که ممکن هست در خانواده شیعه یک داماد یا عروس سنی و برعکس در خانواده سنی یک داماد و یا عروس شیعه وجود داشته باشد و این امر نشانگر وحدت و اخوت عمیق مردم این خطه است

سیستان و بلوچستان سمبل وحدت بین شیعه و سنی/ وحدت قوی‌ترین سلاح در برابر توطئه‌های دشمنان

وحدت و همبستگی؛ نیاز همه اقوام و مذاهب
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه دشمن می‌خواهد وحدت را مورد نشانه قرار دهد و تلاش کرده به بهانه‌های مختلفی در میان جامعه اسلامی تفرقه بیندازد و تنش ایجاد کند، گفت: این بهانه‌ها که دشمن می‌تراشد می‌تواند قومی و مذهبی باشد؛ ولی چون این تعاملات را داشتیم به همین خاطر جنگ بین شیعه و سنی اتفاق نیفتاده است.
آیت الله مصطفی محامی بیان کرد: این یک نمونه از هزاران تلاش و ترفند دشمن استکباری برای ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی است تا قدرت و شوکت جامعه اسلامی از دست برود و بتواند بر جامعه اسلامی مسلط شود.
وی با بیان اینکه وحدت به معنای تعامل پیروان مذاهب و محور مشترکات برای دستیابی به اهداف مشترک هم به معنای دست برنداشتن از موانع دینی و مذهبی و معنوی است، افزود: این تعامل و همکاری موردنیاز همه جامعه اسلامی و همه پیروان مذاهب بود و یک همکاری برد، برد است که همه به آن نیازمندیم این‌طور نیست که نیازمندی‌ها مخصوص یک مذهب خاص باشد.
امام‌جمعه شهرستان زاهدان با اشاره به اینکه ۹۵ درصد به گفته علما وجه اشتراک بین ۲ مذهب شیعه و سنی وجود دارد، اظهار کرد: اگر بین شیعه و سنی تفرقه باشد همه آسیب می‌بینیم؛ مانند اینکه آتشی در جامعه بیفتد همه ما آسیب خواهیم دید.
وی با بیان اینکه محور وحدت فراوان است و ما اعتقادات و معارف مشترکی از جمله اعتقاد به‌ایمان و معاد تا اعتقاد به پیامبر اکرم (ص) تا قرآن کریم و اهل‌بیت داریم، تصریح کرد: درصد بالای مشترکاتمان را در اصول اعتقادی و فنون اسلام داریم و نباید تحت‌تأثیر دشمنان قرار گیریم.


از اختلافات مسلمانان فقط دشمنان سود می‌برند
کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: قرآن و اسلام همه مسلمانان را یک امت واحده خوانده در حالیکه امروزه برخی رویدادها موجب تفرقه مسلمانان شده و روابط مسلمانان با یکدیگر بر طبق همان الگویی که دولت‌های غربی و استعماری به نفع خود بیان کرده‌اند، یعنی تفرقه بینداز و حکومت کن، رقم خورده، مخالفان اسلام با حربه‌هایی مانند بنیادگرایی، افراط‌گرایی و تروریسم و نسبت‌دادن آن‌ها به اسلام، سعی در نابودی اسلام دارند.
مجتبی شجاعی افزود: برای تقویت وحدت شیعه و سنی، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه‌های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه‌های اختلاف نیز ضروری است بر این اساس برای ایجاد وحدت اسلامی باید عوامل اختلاف همانند تنگ نظری‌ها، احساسات آنی، تحریک‌پذیری، تعصبات قومی و پیروی از هواهای نفسانی، شناسایی و با آن‌ها مبارزه شود تا زمینه فرصت‌طلبی دشمنان خارجی نیز که نقش بنیادی در ایجاد اختلاف داشته و دارند از بین رفته و در عین وحدت و یکپارچگی به تنوع در جامعه به عنوان فرصتی گرانبها دیده شود.
وی ادامه داد: باید همه آحاد جامعه به منطق هم احترام گذاشته و عواطف و احساسات یکدیگر را در راستای خواست دشمن مشترک مسلمانان بیهوده مجروح نسازند که در این راستا رسانه، نخبگان، دلسوزان و ریش سفیدان نقش مهمی در فرهنگسازی دارند.

تفرقه باعث می‌شود دشمنان اسلام و آن‌هایی که از تفرقه میان شیعه و سنی سود می‌برند موارد اختلاف برانگیز را پررنگ‌تر کرده و موارد اصلی را که موجب اتحاد بین مسلمانان می‌شود، نادیده گیرندبه گفته این مسوول؛ پیروان هر یک از مذاهب اسلامی در عین حال که عقاید و سنن خاص آن مذهب را برای خود حفظ کرده و پایبند به آن هستند، در روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی خود نیز با مسلمانان دیگر همسو و تابع منافع و مصالح دینی و ملی باشند.
وی تصریح کرد: تفرقه باعث می‌شود دشمنان اسلام و آن‌هایی که از تفرقه میان شیعه و سنی سود می‌برند موارد اختلاف برانگیز را پررنگ‌تر کرده و موارد اصلی را که موجب اتحاد بین مسلمانان می‌شود، نادیده گیرند و اشتباهات و تندروی‌های عده‌ای اندک به ظاهر منتسب به یک مذهب را به پای کل پیروان آن مذهب گذاشته و مرتباً به اختلافات دامن بزنند بر این اساس روشنگری بزرگان و روحانیون شیعه و سنی که البته در سال‌های اخیر و همگام با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب پررنگ‌تر نیز بوده جلوی هرگونه اختلاف و تفرقه را می‌گیرد.
شجاعی اظهار کرد: برای تقویت وحدت مسلمانان، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه‌های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه‌های اختلاف نیز ضروری است.
وی خاطر نشان کرد: در سیستان و بلوچستان وسیع با جمعیت ۲. ۵ میلیون نفری با وجود تنوع قومی و مذهبی، دارابودن مرز طولانی و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در همسایگی این استان تلاش برای ایجاد اختلاف مذهبی و قومی توسط دشمن، فهم اجتماعی، دینی و اخلاقی، توجه به منافع ملی و دینی می‌تواند مانع اتلاف بخش اعظمی از انرژی مردم و نخبگان صرف حاشیه‌ها و اختلافات و تحریکات دشمنان شود.
کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بدخواهان مسلمانان با عمق بخشیدن به اختلافات جزئی موجود بین مسلمانان، دامن زدن به تعصب‌های قومی و مذهبی و حمله به باورهای یک گروه به بهانه حمایت از عقاید گروه دیگر، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان را درهم شکسته، آنان را سرگرم این‌گونه درگیری‌ها کرده تا افکار آنان از مسائل اصلی منحرف و از پیشرفت، توسعه و آبادانی کشورهای اسلامی در راستای منافع خودشان جلوگیری کنند.

توسعه سیستان و بلوچستان در گرو وحدت
وی گفت: توسعه سیستان و بلوچستان با توسعه و رشد ملی از مسیر وحدت، توجه به دانش و فرهنگ و اقتصاد، نگاه مؤمنانه و از دریچه حرمت‌گذاری، توجه به قانون اساسی، حذف تعصبات بیجا، تقویت خرده فرهنگ‌های پسندیده، تعامل و هم‌افزایی قومی و مذهبی میسر می‌شود.
شجاعی بیان کرد: باید دقت کرد که وحدت در حوزه‌های گوناگون تأمین‌کننده آرامش امنیت پایدار در حوزه‌های معنوی، فردی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی است.
وی تأکید کرد: وحدت از طریق تقویت الفت و هم‌گرایی در کشور به افزایش قدرت کشور اسلامی‌مان منجر شده و به ارتقای امنیت ملی کمک می‌کند، اما اقدام‌های وحدت‌شکنانه در هر سطحی با هر هدفی که صورت پذیرد قابل توجیه نیست.
کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، کشورهای اسلامی و همه مسلمانان باید مراقب آوا و نغمه‌هایی باشند که به دنبال جدا کردن حساب مذهب یا فرقه خود هستند، باید به چنین‌اندیشه‌ای به دیده تردید نگاه کرد، به جای مرزبندی شیعی و سنی باید مرزبندی اصیل و انحرافی یا هشیار و منفعل پررنگ شود و حول مشترکات گرد هم بیاییم تا توطئه دشمنان امت والای پیامبر(ص) ناکام بماند.
هفته وحدت فرصتی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و ولادت پیامبر رحمت(ص) و امام جعفر صادق علیه‌السلام، اظهار کرد: وحدت و اتحاد از آن جهت مورد توجه است که در قرآن نیز به آن اشاره شده و به اهمیت اتحاد میان جهانیان، ادیان، مسلمانان و نهاد خانواده تأکید کرده است.

هفته وحدت فرصت ارزشمندی است تا پیام همدلی و برادری شیعه و سنی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام به جامعه جهانی اعلام شودخلیل‌احمد سلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته وحدت فرصت ارزشمندی است تا پیام همدلی و برادری شیعه و سنی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام به جامعه جهانی اعلام شود.
وی ادامه داد: هفته‌ای که به تدبیر حضرت امام خمینی(ره) هفته وحدت نام گرفته، یادآوری و تقویت مکرر یک‌اندیشه اسلامی است که بی‌تردید رمز ماندگاری اقتدار، عزت و عظمت و همچنین استقلال مسلمانان و گسترش اسلام خواهی و توحید است.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با محکوم کردن اقدام موهن و شیطانی قرآن سوزی و توهین به ساحت انبیاء الهی، گفت: امروز در شرایطی که جهان از تنزل اخلاقی رنج می‌برد، عده‌ای نادان و فریب خورده در کشورهای اروپایی تلاش دارند با توهین و بی‌ادبی نسبت به مقدسات دینی، اقدامات ضعیف خود را در زیر شعار فریبنده آزادی بیان بپوشانند و عجز خود را در مقابله با مشکلاتی که دامنگیرشان است، از نگاه افکار عمومی دور کنند.

سیستان و بلوچستان نمادی از وحدت اسلامی و همزیستی
وی تأکید کرد: در این شرایط لزوم وحدت میان مسلمانان بیش از پیش احساس می‌شود و دولت‌های اسلامی نباید اجازه دهند دشمنان اسلام با تفرقه‌افکنی امت واحد اسلام را از همدیگر جدا سازند.
سلامی اظهار کرد: در سایه رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و تعامل سازنده علمای تشیع و تسنن، استان پهناور سیستان و بلوچستان نیز از شمال تا جنوب توانسته است نمادی از وحدت اسلامی و همزیستی همراه با صلح و صفا در ایران و جهان باشد.

وی افزود: اجرای فریضه جهاد تبیین به منظور بازگو کردن مبانی وحدت بخش اسلامی و تقویت پایه‌های انسجام و وحدت در بین پیروان مذاهب اسلامی، یکی از برنامه‌های مهم دیگری به شمار می‌رود که در هفته وحدت و ماه مبارک ربیع الاول باید به آن توجه داشت.

وحدت بین شیعه و سنی از برکات حضور رهبر انقلاب
امام جمعه اهل سنت شهرستان ایرانشهر با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) که فرموده بود هر کس ازامیر و رهبریت اطاعت کند از من پیروی کرده است، بیان کرد: رهبر کبیر انقلاب با پیش‌بینی‌ها و اتخاذ تدابیر لازم ماهیت دشمنان را از همان ابتدا برای ملت ایران آشکار کردند.

وحدت شیعه و سنی خاری در چشم دشمنان نظام و انقلاب است، در ‏اغتشاشات اخیر که عده‌ای اغتشاشگر اقدام به ایجاد ناامنی کردند همین وحدت و برادری نقشه دشمنان را ‏نقش برآب و آنان را روسیاه کردمولوی عبد الصمد کریم زایی افزود: افتخار ما این است که در کشوری زندگی می‌کنیم که پرچم اسلام در آن برافراشته شده است، و مردم شیعه و سنی آن با صلح و صفا زندگی می‌کنند.
این خطیب جمعه با بیان اینکه عوامل کفر همه همت خود را برای رو در رو قرار دادن ملت ایران به کار گرفتند، عنوان کرد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی از گذشته‌های دور در تلاش بودند تا با نفوذ در میان اقوام و مذاهب ایران اسلامی بین شیعه و اهل سنت اختلاف انداخته و سیاست‌های سلطه‌گرانه خود را پیاده کنند، اما با رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری، پیوند میان مذاهب و اقوام ایرانی بسیار قوی‌تر از آن است که با شیطنت‌های برخی تفرقه افکنان، از هم گسسته شود.
علمای شیعه و سنی پرچم دار وحدت بین مذاهب
امام جمعه اهل سنت شهرستان مرزی میرجاوه با بیان اینکه دشمن از وحدت ‏ملت ایران به ویژه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان در ترس و هراس است، بیان کرد: وحدت یکی ‏از دستورات الهی است که در قرآن بدان اشاره شده که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و از هم پراکنده ‏نشوید؛ بر این اساس وحدت رمز پیروزی انقلاب در بیش از ۴۰ سال است. ‏
مولوی عبدالرحیم ریگیان پور با بیان اینکه علمای شیعه و سنی پرچم دار وحدت بین مذاهب هستند، افزود: اسلام از صدر اسلام تاکنون همواره در معرض تهدید دشمنان قرار دارد و می‌طلبد مسلمانان در هر لحظه هوشیار باشند و اتحاد خود را حفظ کنند؛ بهترین الگوی وحدت برای مسلمانان نبی مکرم اسلام (ص) است.
وی ادامه داد: دشمن از مقاومت و ‏وحدت و یکپارچگی ملت ایران در زیر پرچم ولایت به شدت می‌ترسد و تلاش می‌کند بین امت و ولایت ‏فاصله بیاندازد اما کور خوانده چرا که با بیداری مردم همیشه در صحنه به اهداف شومش دست نمی‌یابد. ‏
این عالم اهل سنت ادامه داد: وحدت شیعه و سنی خاری در چشم دشمنان نظام و انقلاب است، در ‏اغتشاشات اخیر که عده‌ای اغتشاشگر اقدام به ایجاد ناامنی کردند همین وحدت و برادری نقشه دشمنان را ‏نقش برآب و آنان را روسیاه کرد. ‏

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.