بر اساس گزارش رتبه‌بندی موسسه فیچ، در حال حاضر بانک‌های عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس از مزایای شرایط عملیاتی قوی بهره می‌برند که ناشی از عواملی مانند قیمت بالای نفت، تورم مهار شده و افزایش نرخ‌های بهره است.

چشم‌انداز موسسه فیچ از وضعیت اقتصادی شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، آژانس رتبه‌بندی اعتباری مستقر در ایالات‌متحده در آخرین گزارش خود، به تغییرات عملکرد بانک‌ها در بازارهای شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد. در این گزارش آمده است که موسسات مالی در امارات در مقایسه با همتایان خود نشانه‌هایی از بهبود نشان دادند.

فیچ گفت: «ما انتظار داریم که این بهبود به‌طور کلی حفظ شود و حفظ آن همراه با سایر معیارهای مالی قوی می‌تواند منجر به اقدامات رتبه‌بندی مثبت در رتبه‌بندی اعتبار برخی از بانک‌های امارات شود».

این گزارش تاکید کرد که بانک‌های عربستان سعودی، قطر و امارات از موقعیت مناسبی برای بهره‌مندی از افزایش نرخ‌های بهره سود می‌برند که در درجه اول به دلیل قیمت‌گذاری سریع ثبت وام و تامین مالی قابل توجه از حساب‌های جاری و پس‌انداز کم هزینه است.

بانک‌های امارات متحده عربی، به‌ویژه، با افزایش متوسط حاشیه سود خالص ۱۰۰ واحد پایه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۰، شاهد دستاوردهای قابل‌توجهی از افزایش نرخ‌ها بوده‌اند.

این گزارش افزود: پیش‌بینی می‌شود حاشیه سود خالص (NIM) در امارات در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ قبل از تجربه افت جزئی در سال ۲۰۲۴ تثبیت شوند.

شرایط عملیاتی قوی به معیارهای قوی کیفیت دارایی در امارات و عربستان سعودی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ کمک کرده است.

فیچ افزود: «پرتفوی وام مسکن امارات متحده عربی با توجه به نسبت بالای وام‌های با نرخ متغیر ممکن است تحت فشار قرار گیرد اما افزایش قیمت ملک باید زیان ناشی از نکول را نزدیک به صفر نگه دارد.»

پیش‌بینی می‌شود که بانک‌های سعودی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ از میانگین رشد تامین مالی شورای همکاری خلیج فارس پیشی بگیرند که ناشی از افزایش تقاضای اعتبار شرکت‌ها و نرخ‌های بهره بالاست.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ به ۸۰ دلار در هر بشکه و در سال ۲۰۲۴ به ۷۵ دلار در هر بشکه برسد، بانک‌های منطقه می‌توانند ادامه حمایت از شرایط عملیاتی خود را پیش‌بینی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.