۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 920634

رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه از ثبت شش وقف جدید در سامانه اوقاف شهرستان خبر داد.

ثبت ۶ وقف جدید در آستانه اشرفیه

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام عباس خوبرو امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت فرارسیدن هفته وقف با تبریک هفته وحدت، اظهار کرد: وقف سنت حسنه‌ای است که نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ادیان نیز وجود دارد و مصادیق آن را می‌توان کلیساهای بندرانزلی و رشت عنوان کرد که به‌عنوان موقوفه در سیستم سامانه اوقاف به ثبت رسیده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد یک‌ساله اوقاف آستانه اشرفیه، افزود: تعداد موقوفات ثبت شده در سیستم سامانه اوقاف ۱۵۴ موقوفه با یک‌هزار و ۱۸۶ رقبه، ۱۶۲ مسجد که ۱۱۸ مسجد در آستانه اشرفیه و ۴۵ مسجد در بندر کیاشهر هستند.

رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه از ثبت شش وقف جدید در سامانه اوقاف شهرستان خبر داد و گفت: ۱۲ باب مغازه برای حوزه علمیه برادران آستانه اشرفیه توسط حسین علی‌نیا وقف شده، یک دستگاه سردخانه برای مسجد صاحب الزمان(عج) کلیدسر توسط لیلا پورحسن وقف شده، خدیجه بابایی عاشورآبادی ۵۰۰ متر زمین را به نیت ایتام و کمک برای تهیه جهیزیه وقف کرده است، همچنین طاهر صالحی مریدانی ۱۵۲۰ زمین کشاورزی با نیت ایتام و امور قرآنی و عزاداری اباعبداله الحسین(ع) وقف کرده است.

خوبرو بیان کرد: وقف یک باب منزل مسکونی توسط طاهره حسین‌پور به نیت بقعه متبرکه سید محمد آخوند و وقف یک‌هزار متر زمین به نیت بقعه متبرکه سید حسن دهکا از دیگر موقوفات جدید ثبت‌ شده در آستانه اشرفیه هستند.

وی در خصوص امور اوقافی و حقوقی ثبتی تصریح کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی در این اداره و برای رسیدگی بهتر به موقوفات و رقبات و صیانت از حقوق بیت المال، با استفاده از برونسپاری بخشی از فعالیت‌ها به افراد تأیید شده خارج سازمانی پیگیر امور مربوطه هستیم؛ یکی از برنامه‌های ابلاغی سازمان اوقاف برای صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال، استفاده و جذب امین موقوفات است که از بین جوانان انقلابی و نیروهای فعال شهرستان انتخاب و توسط مدیرکل اوقاف حکم امانت صادر شده است.

رئیس اوقاف آستانه اشرفیه بیان کرد: برای حضور در دادگاه قضایی و استفاده از قوانین و مقررات اوقافی، از مشاور حقوقی ثبتی با تنظیم قرارداد اداری به خدمت گرفته شده است و همچنین برای اخذ سند مالکیت موقوفات، مساجد، رقبات، بقاع متبرکه و استفاده از پتانسیل برونسپاری، از امین ثبتی استفاده می‌شود.

خوبرو تصریح کرد: در راستای صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال تاکنون برای کسانی که موقوفات را تصاحب کرده‌اند و حقوق موقوفه را رعایت نمی‌کنند، ۱۵ پرونده قضایی تشکیل شده و ۱۰ فقره برگه اظهار نامه نیز ارسال شده است .تعداد اسناد اجاره و مستاجرینی که برای حل و فصل امور خود مراجعه کرده‌اند ۱۲۷ مورد بوده و اکثر این افراد برای تجدید قرارداد مراجعه کرده‌اند.

وی بیان کرد: بازدیدهای مستمر و نوبه‌ای از موقوفات و رقبات و بقاع و مساجد سطح شهرستان جهت پیگیری و رفع موانع احتمالی و هدایت و همکاری با مستاجرین برای تمدید قرارداد و رسیدگی بهینه به وضعیت بقاع متبرکه و مساجد از دیگر فعالیت‌های اوقاف شهرستان آستانه اشرفیه است.

رئیس اوقاف آستانه اشرفیه گفت: برای تثبیت مالکیت بقاع و موقوفات و صدور سند مالکیت از ظرفیت برونسپار ثبتی استفاده نموده‌ایم و جلساتی جداگانه با رؤسای محترم ادارات ثبت اسناد و املاک و بنیاد مسکن برگزار کردیم که منجر به صدور ۴۰ فقره سند مالکیت در سالجاری برای موقوفات و مساجد و بقاع متبرکه شده است .

رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود، به همین منظور برنامه‌های مختلف فرهنگی مذهبی در امامزادگان برگزار می‌شود و برای اجرای بهتر برنامه‌ها با تأسیس مرکز افق امامزادگان نسبت به اجرای برنامه‌ها با همکاری جوانان و هیئت امنا و روحانیون اقدام می‌شود که می‌توان به ویژه برنامه‌های طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، برگزاری کلاس‌های ‌آموزش قرآن، اعزام مبلغ و برنامه جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

وی افزود: این برنامه‌های فرهنگی با کمک روحانیون، امامان جماعت، هیئت‌های امنا و مدیران مراکز فرهنگی در سطح امامزادگان اجرا می‌شود، علاوه‌بر این برنامه‌ها طرح خیمه معرفت در بقاع شاخص نیز همه ساله توسط روحانیون بومی و مبلغین اعزامی در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود. برای اجرای بهتر برنامه‌ها جلسات آموزشی و شرح وظایف مخصوص هیئت امنا و خادمان به‌صورت حضوری و غیر حضوری برگزار شد.

خوبرو با بیان اینکه اجرای برنامه‌های قرآنی بخش عظیمی از اقدامات اداره اوقاف را تشکیل می‌دهد و سازمان اوقاف و امور خیریه دو مأموریت ویژه دارد که یکی از این مأموریت‌ها آموزش قرآن کریم است، گفت: در گذشته این آموزش به صورت مستقیم توسط این سازمان انجام می‌شد اما در حال حاضر به جهت کاهش تصدی‌گری دولت و برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های سازمان اوقاف با مؤسسات قرآنی و استفاده از ظرفیت مؤسسات و حمایت و مشارکت با آنها در امر ترویج و آموزش قرآن کریم نظیر روخوانی، روانخوانی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه بیان کرد: مأموریت دیگر اوقاف اجرای مسابقات قرآنی شهرستانی در بخش بانوان و آقایان بالای ۱۸ سال است، در سال‌های اخیر برنامه‌های قرآنی به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود که براساس تقسیم بندی جدید شهرستان‌های آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، رودسر در منطقه دو قرار دارند و جامعه قرآنی آنها با هم به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه امسال از شهرستان آستانه اشرفیه ۷۷ نفر در این دوره از مسابقات که در شهرستان رودسر برگزار شد، شرکت کردند و از این تعداد هفت نفر به مرحله استانی این  مسابقات راه یافتند، تصریح کرد: در مسابقات استانی قرآن کریم یک نفر از جامعه قرآنی آستانه اشرفیه حائز رتبه برتر شد و به مرحله کشوری راه یافتد.

خوبرو افزود: در چند سال اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و مشکلات خاص ناشی از این همه‌گیری، در این راستا اداره اوقاف طرح مواسات و خدمت مؤمنانه را در دستورکار خود قرار داد و بر اساس دستورالعمل قرار دوازدهم که هر ماه به نیت امام زمان(ع) بسته‌های معیشتی تهیه و به اقشار آسیب‌پذیر شهرستان تقدیم می‌شود. در این طرح تاکنون یک‌هزار بسته معیشتی که قیمت هر یک از این بسته‌ها ۱۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است با کمک هیئت امنای مساجد و بقاع متبرکه تهیه و توزیع شده است. همچنین تهیه لوازم‌التحریر و نوشت افزار به تعداد ۱۰۰ بسته به قیمت ۲۰۰ میلیون ریال تهیه که به آموزش و پرورش تحویل داده شد.

رئیس اوقاف شهرستان آستانه اشرفیه با اشاره به اجرای طرح شمیم خدمت، گفت: در این طرح از پتانسیل امامزادگان جلیل‌القدر که دارای اتاق‌ و یا زمین برای خدمت‌رسانی و کارآفرینی هستند، استفاده می‌شود و به‌صورت رایگان در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار می‌گیرد که می‌توان به استفاده از زمین جنب بقعه متبرکه سیدعلی تجن گوکه برای کاشت صیفی جات توسط زنان سرپرست خانوار و بهره برداری بهینه از زمین‌های بلامعارض بقاع متبرکه اشاره کرد؛ همچنین برپایی بازارچه سنتی صنایع دستی در حرم مطهر سید جلال الدین اشرف(ع)، ایجاد جایگاه ثابت برای بازارچه سنتی در آستان مقدس سید ابوجعفر بندر کیاشهر، کاشت درخت در زمین‌های مستعد امامزادگان که قریب به ۲۵۰۰ اصله نهال انواع درخت توسط هیئت امنا در بقاع متبرکه کاشته شده است.

وی در خصوص اجرای نیت واقفین بیان کرد: یکی از برنامه‌ها و وظایف اصلی سازمان اوقاف اجرای نیت و عمل به نیت واقفین خیراندیش بوده که از محل اجرای نیت واقفین در بخش‌های مختلف مانند حوزه علمیه و طلاب و روحانیون، کمک به اقشار آسیب‌پذیر، سادات، ایتام، مساجد و بقاع متبرکه، روضه خوانی امام حسین(ع) از ابتدای سالجاری مبلغ قریب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرای نیت واقف انجام شده است. همچنین برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه ۳۰۰ میلیون، کمک به مساجد از محل اجرای نیات واقفین و برای روضه خوانی امام حسین(ع) و اجرای نیت واقف ۸۴۰ میلیون ریال هزینه شده و برای کمک به مواکب اربعین حسینی هم یک تن برنج و مبلغ ۷۵ میلیون تومان وجه نقد و ۳۲ تخته فرش اهدا شده است.

خوبرو با بیان اینکه بقاع و اماکن متبرکه با کمک خیرین و هیئت امنا و اوقاف و نذورات مردمی رسیدگی و نسبت به تعمیر و نوسازی و تجهیز آن اقدام می‌شود و تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: ادامه کار دیوار حرم مطهر سید محمد آخوند مزار که عملیات عمرانی آن دو سال به‌دلیل اختلاف هیئت امنا و پیمانکار متوقف بود با پیگیری توانستیم کار ادامه یابد و تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در این بخش هزینه شده است.

رئیس اوقاف آستانه اشرفیه بیان کرد: تعمیر و تجهیز و بهینه سازی سیستم برق حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) که در آتش سوزی سالجاری آسیب دیده بود و تاکنون قریب به یک میلیارد تومان برای خرید کابل و بهینه سازی سیستم برق هزینه شده است؛ تقویت و بهینه سازی گنبد و ساختمان بقعه متبرکه سیدحسن حسین‌آباد که در دست اقدام است و بیش از دو میلیارد برآورد هزینه شده است.

وی افزود: همچنین برای پروژه‌هایی نظیر آئینه کاری بقعه متبرکه سیدعلی تجن گوکه ۳۵۰ میلیون تومان، تعمیر و گچ کاری زائرسرای بقعه متبرکه سیدمحمد آخوند مزار، تعمیر سرویس بهداشتی امامزاده سیدحسین تجن گوکه تاکنون ۳۰ میلیون تومان، کمک‌های مردمی برای تعمیر و تجهیز بقاع متبرکه در سال‌جاری بیش از ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه گفت: با عنایت به مصوبه ستاد رسیدگی به امور مساجد، دبیری امور مساجد به اوقاف محول شده است که تحت نظر و ریاست ائمه محترم جمعه به‌عنوان رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد امور محوله را رسیدگی و نسبت به صدور احکام امنا اقدام می‌شود و تاکنون برای ۵۰ مسجد و بقعه متبرکه حکم هیئت امنا صادر و تحویل شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.