نیروی دریایی فیلیپین با اعلام آغاز رزمایش دریایی مشترک میان این کشور با آمریکا، انگلیس، ژاپن و کانادا، آن را «نمایش اقتدار» تلقی کرد.

آغاز رزمایش دریایی فیلیپین، آمریکا و متحدان در میان تنش‌ها در منطقه آسیا-پاسیفیک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، نیروهای نظامی مانیل، انگلیس، کانادا، ژاپن و آمریکا امروز، در بحبوبحه تنش‌های منطقه‌ای، با هدف آنچه «نمایش اقتدار» خوانده شده است، یک رزمایش دریایی مشترک دو هفته‌ای را در آب‌های فیلیپین آغاز کردند.

این رزمایش با مشارکت بیش از هزار و ۸۰۰ نیرو، در پی اقدام هفته اخیر پکن برای سد کردن راه صیادان فیلیپنی در مورد بحث‌ترین منطقه دریانوردی آسیا، یعنی سد ساحلی اسکاربرو، توسط چین در دریای چین جنوبی انجام شد.

نیروی دریایی فیلیپن اعلام کرد که رزمایش امسال به نام «Sama Sama» در بخش جنوبی جزیره لوزون انجام می‌شود و شامل مانورهای دریایی، از جمله جنگ ضد زیردریایی، دفاع هوایی و کاوش و امداد و نجات می‌شود.

توریبیو آداچی، فرمانده نیروی دریایی فیلیپین در مراسم آغازین این رزمایش گفت که «با این نمایش اقتدار و تعامل فعالانه با متحدان و شرکایمان، SAMA SAMA تنها یک رزمایش نظامی نیست و از آن فراتر می‌رود.»

به گفته فرمانده فیلیپینی، این رزمایش «نمادی از شراکت پایدار و تعهد مشترکمان نسبت به امنیت و ثبات در منطقه آسیا-پاسیفیک است.»

کارل توماس، فرمانده ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا نیز گفت: «مهم است که تمامی ملت‌ها از حق دریانوردی و عملیات در دریای فیلیپین غربی، بدون تحمیل و ارعاب برخوردار باشند.»

پنج ناو که دو فروند متعلق به آمریکا و بقیه‌ آن‌ها هر یک متعلق به انگلیس، کانادا و ژاپن است به این رزمایش با میزبانی فیلیپن پیوستند که تا ۱۳ اکتبر ادامه خواهد داشت.

نیروی دریایی استرالیا، فرانسه، اندوزی و نیوزیلند نیز با اعزام ناظران و کارشناسان در این رزمایش شرکت کرده‌اند.

توماس افزود: من مطمئنم که هیچ متجاوز بالقوه‌ای نباید تصوری جز این داشته باشد که این یک تیم قوی متشکل از ملل مختلف و تیمی از نیروهایی دریایی است که به عنوان یک نیروی دریایی واحد عملیات انجام می‌دهد.

چین، اخیرا، اقدام به استقرار صدها کشتی و نیروی گارد ساحلی، نیروی دریایی و دیگر نیروهای امنیتی خود برای گشت‌زنی و برقراری مواضع نظامی در اطراف جزایر مرجانی و دیگر جزایر در دریای چین جنوبی کرد.

فیلیپین و استرالیا در اوایل شهریور ماه، رزمایش دریایی مشترکی در یک پایگاه دریایی در فاصله حدودا ۲۴۰ کیلومتری شرق ناحیه سد ساحلی اسکاربرو برگزار کردند. این ناحیه دریایی غنی از منابع شیلات است و چین آن‌جا را در سال ۲۰۱۲ در پی مناقشه با فیلیپین تصرف کرد.

اوایل ماه اوت مناقشه بین مانیل و پکن بعد از آن که چند کشتی گارد ساحلی چین به سمت یک گروه از کشتی‌های مأمور به ارسال تدارکات فیلیپین به جزیره مرجانی "آیونگین شول" سلاح آب پاش را به کار گرفتند، بالا گرفت.

نیروی دریایی فیلیپین در سال ۱۹۹۹ به عمد یک کشتی خود را که به دوران جنگ جهانی دوم متعلق است در مجاورت این جزیره مرجانی به گل نشاند و سپس یک پاسگاه کوچک را در آنجا با هدف زیر نظر گرفتن پیشروی‌های چین در منطقه برقرار کرد.

مدتی پیش نیز کشتی‌های فیلیپین توانستند محموله‌های تدارکاتی را به این پاسگاه تحویل بدهند اما کمی قبل از آن تحت تعقیب کشتی‌های چینی قرار گرفته و برای مدت کوتاهی نیز راه آن‌ها توسط کشتی‌های چینی سد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.