رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی گلستان از احتمال وقوع سیلاب ناگهانی و طغیان رودخانه ها در روزهای پنجشنبه و جمعه و صدور هشدار نارنجی در این استان خبر داد.

هشدار نارنجی برای گلستان/ سیلاب در کمین رودخانه‌هاست

به گزارش قدس آنلاین، محمود محمدقلی‌پور صبح چهارشنبه ۱۲ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران نقشه‌های هواشناسی را نشان دهنده فعالیت تناوبی سامانه ناپایدار تا اواخر هفته در منطقه دانست و افزود: طی این مدت شرایط برای تداوم ابرناکی و مه‌آلودگی و وزش باد و بارندگی فراهم خواهد بود.

وی از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان گلستان خبر داد و تصریح کرد: بر همین اساس در سطح استان شاهد تقویت فعالیت سامانه بارشی در روزهای پنجشنبه و جمعه خواهیم بود.

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی گلستان از کاهش هشت تا ۱۰ درجه ای متوسط دمای هوای استان خبر داد و بیان کرد: بارندگی رگباری و وزش باد شدید، مه آلودگی غلیظ، رعد و برق، در برخی مناطق کوهستانی تگرگ و در قلل مرتفع کوهستانی ریزش برف از دیگر پدیده های مورد انتظار طی فردا و پس فردا خواهد بود.

محمدقلی‌پور بیان کرد: در این مدت آب‌گرفتگی منطقه‌ای و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل ها، طغیان رودخانه (گرگانرود، نکارود، اترک، قره سو)، جاری شدن سیلاب موقتی، برخورد صاعقه و خسارت در بخش کشاورزی محتمل است.

وی با بیان اینکه در تعاریف وضعیت‌های هواشناسی هشدار سطح زرد برای آگاهی و اقدام در صورت نیاز و احتمال وجود خسارت یا خسارات نقطه‌ای و هشدار وضعیت قرمز برای اقدام فوری و همه جانبه با خسارت گسترده است، تصریح کرد: در اعلام وضعیت نارنجی اقدام ضروری جهت مقابله با خسارت‌های گسترده و زیاد احتمالی مدنظر است و همه دست‌اندرکاران باید تدابیر لازم را در این زمینه بیاندیشند.

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی گلستان با تاکید اینکه مردم از اتراق و توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، توقف در نقاط باز  مستعد برخورد صاعقه، فعالیت‌های کوهنوردی و سفرهای غیرضروری خودداری کنند، گفت: پاکسازی دهنه پل‌ها، لایروبی کانال ها و آبروها و محکم کردن سازه‌های موقت توصیه می‌شود.

استان گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک و فرودگاهی، ۲۲ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۰ ایستگاه باران سنجی، ۲۷ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه برآورد شعاع دید افقی در امتداد باند فرودگاه در دو سامانه پایش گرد و غبار، دو سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و دو گیرنده تصاویر ماهواره و رادار در مجموع ۱۶۲ سامانه و ایستگاه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.