دومین کنگره بین المللی تغذیه، مطالعات علوم پایه تا تحقیقات بالینی صبح امروز در مشهد آغاز به کار کرد.

آغاز به کار دومین کنگره بین‌المللی تغذیه، مطالعات علوم پایه تا تحقیقات بالینی در مشهد

به گزارش قدس خراسان، دومین کنگره بین المللی تغذیه، مطالعات علوم پایه تا تحقیقات بالینی صبح چهارشنبه ۱۲ مهرماه و با حضور دانشمندان برتر از انجمن‌های بین المللی UNESCO، IUBMB ، IFCC، مسئولان ارشد سازمان بهداشت جهانی در زمینه تغذیه، سخنرانان خارجی، اساتید، پزشکان، صاحبنظران داخلی و همچنین برندگان جایزه نوبل در حیطه‌های مختلف علم تغذیه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز به کار کرد.

دبیر علمی این کنگره و استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برگزاری ۳۰ کارگاه آموزشی و ۲۷ سمپوزیوم علمی در در این کنگره خبر داد.

دکتر مجید مبرهن غیور افزود: در این کنگره برندگان جایزه نوبل،نمایندگان یونسکو، کمیسیون ملی یونسکو ،سازمان بهداشت جهانی ،یونیسف و IFCC،رئیس مرکز یونسکو نیجریه، رئیس مرکز یونسکو پاکستان و سایر کشورها مانند آفریقای جنوبی آمریکا، کانادا، سوئیس، انگلیس، سریلانکا و ژاپن، اندونزی، مالزی، ایتالیا، ارمنستان، استرالیا حضور دارند.

وی متذکر شد: ۹۰ درصد مهمانان خارجی به صورت حضوری در این کنگره شرکت می‌کنند و سایر آنها از طریق تماس اینترنتی ارتباط می‌گیرند.

دبیر علمی این کنگره و استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص سطح علمی شرکت کنندگان یادآور شد: بسیاری از افراد شرکت کننده در این کنگره دارای ضریب نفوذ علمی بالایی در جهان هستند و در ردیف دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

غیور اضافه کرد: در حاشیه برگزاری این کنگره، قرار است تفاهم نامه‌های همکاری و مشترکی با مرکز یونسکو نیجریه و پاکستان منعقد می‌شود.

دبیرکل مرکز یونسکو ایران نیز در این همایش گفت: ارائه آموزش‌های تغذیه در میان آحاد مختلف جامعه نقش بسیار مؤثری در دوری از مشکلات گوارشی و انواع سرطان‌ها دارد.: در موضوع تغذیه تحقیقاتی در بحث تراریخته‌ها صورت گرفته که نتایج خوبی تا این لحظه حاصل نشده و نیاز است که به محصولات با راندمان بالای تغذیه‌ای توجه شود.

دکتر علی‌اکبر متکان ادامه داد: اگر ما بتوانیم آموزش‌های تغذیه را در میان آحاد مختلف جامعه و متناسب با مزاج افراد داشته باشیم بسیاری از بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات گوارشی و انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پستان جلوگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: ما به موضوع درمان و شیوه‌های درمانی به‌خوبی پرداختیم، اما روی موضوعات پیشگیرانه آن گونه که باید پرداخته نشده است. اگر به اندازه ۱۰ درصد اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان در بحث پیشگیری و آموزش تغذیه صحیح کار کنیم از بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها و به تبع آن از هزینه‌های دارویی و درمانی جلوگیری می‌کنیم.

دکتر متکان افزود: با همکاری معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور، کمیسیون خانواده مجلس، سازمان بهداشت جهانی، مرکز یونیسف و مرکز یونسکو برنامه‌های ویژه‌ای در بحث آموزش‌های مرتبط با تغذیه و سلامت داریم که بزودی اعلام خواهد شد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران در حاشیه برگزاری آئین افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی تغذیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کودکان آینده هر کشوری هستند و سرمایه‌گذاری برای آنان در بحث تغذیه سرمایه‌گذاری برای آینده کل کشور است، اظهار کرد: جای خالی یک برنامه تغذیه محور در حوزه سلامت خالی است و ما برای حفظ سلامت جامعه نیازمند تدوین و اجرای یک برنامه مناسب تغذیه‌ای هستیم.

پرفسور جعفر حسین متذکر شد: بسیاری از بیماری‌ها که در میان‌سالی می‌بینیم حاکی از تغذیه نامناسب در دوران کودکی بوده و اگر به این موضوع بسیار مهم توجه شود از تحمیل بسیاری از مشکلات جسمی و روحی و هزینه‌های دارویی و درمانی کلان جلوگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید تنها به تغذیه کودک توجه کنیم، خاطرنشان کرد: ما همچنین باید به تغذیه مادر هم به طور ویژه توجه کنیم تا که کودک شیرخوار دچار سوءتغذیه نشود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران افزود: یکی از مسائل مهم که در بحث تغذیه کودک باید رعایت شود تغذیه سالم بوده و در این خصوص خانواده مهمترین نقش را داشته و مسئولان دولتی و حکومتی هم نقشی تعیین‌کننده دارند.

پروفسور جعفر حسین اضافه کرد: این همایش مبتنی بر شواهد و تحقیقات بوده و از یک ارزش علمی بسیار بالایی برخوردار است و عمل به توصیه‌های بیان شده ما را از بسیاری از مشکلات تغذیه‌ای و حتی مرگ ناشی از آن به‌دور خواهد کرد؛ ایران جایگاه بسیار بالایی در حوزه سلامت دارد و در بحث واکسیناسیون پوششی ۹۰ درصدی داشته و مشهد و خراسان رضوی یکی از برترین شهرها و استان‌ها در این خصوص بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه بیماری سرطان ایمنی بدن را پایین می‌آورد تغذیه مناسب در این خصوص هم بسیار مهم است.

برپایی نمایشگاه سلامت و تغذیه سالم در مشهد

دومین کنگره بین المللی تغذیه، مطالعات علوم پایه تا تحقیقات بالینی با حضور دانشمندان برتر از انجمن‌های بین المللی UNESCO، IUBMB ، IFCC، مسئولین ارشد سازمان بهداشت جهانی در زمینه تغذیه، سخنرانان خارجی، اساتید، پزشکان، صاحب نظران داخلی و همچنین برندگان جایزه نوبل در حیطه‌های مختلف علم تغذیه در محورهای تغذیه بالینی، تغذیه ورزشی، تغذیه سلولی مولکولی، تغذیه جامعه، بهداشت و ایمنی مواد غذایی با رویکرد مسئله محور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز بین المللی یونسکو علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی و با همکاری باشگاه غذا و خوراک شناسی کمیسیون ملی یونسکو ایران طی روزهای ۱۲ الی ۱۴ مهر ماه در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

در جریان این رویداد بین‌المللی نمایشگاه سلامت و تغذیه سالم با بیش از ۳۰ غرفه دایر شده است.

محصولات ارائه شده در این نمایشگاه شامل مکمل‌های گیاهی لاغری و چربی‌سوز، پروتئن‌های گیاهی مناسب در تغذیه کودک تا سالمند، مواد افزودنی مؤثر در سلامت از طریق کشت سلول، دستگاه لاغری، آزمایش‌های پاتوبیولوژی و ژنتیک، دستگاه بادی آنالایزر، دستگاه مجهز به تکنولوژی عضله و کاهش سایز، دستگاه انجام اقدامات غیرتهاجمی در تناسب وزن، دستگاه‌های کوتیشن آر اف، شاک ویو، کلین‌لنف و اکتیوکس با کاربرد لاغری و تناسب اندام، قلم لیراگلوتاید با کاربرد لاغری و کاهش سرعت تخلیه معده و بالا نگهداشتن سطح انسولین بدن، دستگاه‌ غذاساز بخارپز، ترکیبی و گریل، اسنک سویق سالم و فراسودمند، عصاره گیاهی ریشه زرشک با درمان سندروم متابولویک و کاهش قند خون و چربی و وزن اضافه بوده است.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.