عضو کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: در شرایطی که تکنولوژی و فناوری از طرف خارج با تحریم مواجه است، باید برای درونی‌سازی فناوری حمایت جدی صورت بگیرد و این امر با اعطای مشوق‌های مالیاتی که در برنامه هفتم مصوب شده امکان‌پذیر خواهد شد.

راهکار درون‌زایی فناوری و شکستن تحریم «ممنوعیت فروش تکنولوژی» چیست؟

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و اهمیت آن برای شرکت‌های که در حوزه طرح‌های صنعتی کار می‌کنند، گفت: یکی از ابزارهای حمایت از واحدهای تولیدی مشوق‌های مالیاتی تولید است و این موضوع تجربه موفقی در جای جای کشورهای دنیا دارد و به طریق اعطای مشوق‌های مالیاتی امکان توسعه سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد و کاهش ریسک فعالیت در این بخش فراهم خواهد شد.

وی افزود: مشوق مالیاتی موضوعی است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی خودش را نشان داده است. در قالب سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه قرار است هزینه‌های تحقیق و توسعه صنایع به عنوان اعتبار مالیاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود و به این شکل امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های فناوری و همچنین توسعه زنجیره ارزش، دارای صرفه اقتصادی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در زمان بررسی این موضوع در مجلس بحث بر این بود که اگر می‌خواهیم انتقال دانش و تکنولوژی صورت گیرد و  فاصله و شکافی که بین ما و کشورهای پیشرفته وجود دارد کم شود باید به شکل‌های مختلفی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم؛ یکی از این حمایت‌ها استفاده از ابزارها و اهرم‌های مالیاتی بود که باید حمایت کنیم.

عضو کمیسیون جهش تولید اظهار کرد: در شرایط تورمی و مشکلات مسیر تولید، باید با انواع و اقسام ابزارها از تولید حمایت کرد. معافیت‌های مالیاتی، در نظر گرفتن مشوق‌های بیمه‌ای و تضمینی برای خرید تولیدات نیز از دیگر مواردی است که‌ می‌تواند به آنها کمک کند تا این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف وضعیت مناسبی داشته باشند تا تولیداتشان را به بازار عرضه کنند.

وی افزود: یک تصمیم عجیب در لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر حذف مشوق‌های تولید گرفته شده است که این موضوع کاملا اشتباه بود و در مجلس نیز این اشتباه اصلاح شد. باید از تولید و به خصوص تولید دانش‌بنیان مورد تاکید رهبری حمایت کرد. دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ و حرکت به این سمت خواست مقام معظم رهبری است و باید حمایت‌های مختلف و نه تنها مشوق‌های مالیاتی، بلکه مشوق‌های گمرکی، بیمه‌ای و تسهیلاتی نیز از مسیر تکمیل زنجیره ارزش و همچنین توسعه دانش فنی و تکنولوژی صنعتی توسط شرکت‌های دانش بنیان مورد پشتیبانی قرار گیرد. 

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در همین رابطه نیز مجلس به درستی تصمیم به اصلاح این وضعیت گرفت و نه تنها اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را در معرض حذف قرار نداد بلکه در طول سال‌های برنامه باید این مشوق مهم مالیاتی مرتبط با تکمیل زنجیره ارزش، تقویت نیز گردد. در شرایطی که تکنولوژی و فناوری از طرف خارج با تحریم مواجه است، باید برای درونی‌سازی فناوری حمایت جدی صورت بگیرد و این امر با مشوق‌های مالیاتی نظیر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه امکان‌پذیر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.