درپی سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت وحدت کشورهای اسلامی بر سر مسئله فلسطین و عدم شرط‌ ‌بندی روی اسب بازنده، آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به تکاپو افتادند توافق عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با اسرائیل را در راستای مقابله با ایران و برقراری صلح در منطقه توجیه کنند.

قمار بر سر هیچ/ نگاهی به دستاوردهای احتمالی عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین، در همین زمینه، علیرضا سلطانشاهی، کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: براساس فرمایشات رهبری، فلسطین در منطقه آسیای غربی می‌تواند عامل وحدت مسلمانان در تمامی مذاهب باشد، درحالی‌که باوجود رژیم صهیونیستی به عامل افتراق تبدیل شده است. همچنین قرآن جزو عوامل وحدت‌بخش در جهان اسلام است و تمامی مسلمانان کلیت آن را قبول دارند. بااین‌حال، در حال حاضر عده‌ای به قرآن هجمه وارد کرده و آن را مورد اهانت قرار می‌دهند. درمقابل، شاهدید کشورهای غربی هیچ‌گاه اهانت به نمادهای صهیونیستی به بهانه آزادی بیان را تحمل نکرده و ساکت نمی‌مانند. نمونه آن، بحث هولوکاست است. کسی اجازه تحقیق درباره هولوکاست را ندارد و با وی برخورد قانونی صورت می‌گیرد. حتی دولت‌ها براساس مصوبات خود مجازات حبس و محکومیت مالی برای افراد درنظر می‌گیرند. بنابراین برخورد دوگانه دولت‌های اروپایی در برابر مسئله هولوکاست، واهی بودن ادعای آزادی بیان آن‌ها را ثابت می‌‎کند.

سلطانشاهی گفت: سرزمین قدس، دیگر عامل وحدت‌آفرین در جهان اسلام است. تمامی مذاهب اسلامی به جایگاه برجسته قدس اعتقاد دارند. از آنجایی که معراج‌های پیامبر اسلام(ص) و محل بعثت پیامبران و رسالت بسیاری از انبیا در قدس و فلسطین اتفاق افتاده، مکانی مهم و مقدس برای مسلمانان است. بنابراین رژیم صهیونیستی که به دنبال از بین بردن اتحاد مسلمین است، سراغ سرزمین فلسطین رفته و قدس را به شکل‌های مختلف مورد اهانت و تهدید قرار می‌دهد. همین موضوع نشان‌دهنده نیت صهیونیست‌ها در منطقه است تا به عنوان عامل تفرقه در میان مسلمانان عمل کنند و برای آن‌هم شگردهای مختلفی پیش‌بینی کرده‌اند. وقتی مسلمانان درباره فلسطین متحد هستند، صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند آنان را با انعقاد پیمان‌ها از جبهه ضد صهیونیستی جدا کنند. صهیونیست‌ها در سال ۱۹۸۷ برای نخستین‌بار مصر را از این جبهه خارج ساخته و مجبور کردند آرمان آزادی قدس را فراموش کند. پس از آن، اردن به عنوان کشوری اسلامی و همسایه رژیم صهیونیستی به عادی‌سازی پرداخت و آرمان فلسطین را به مسلخ برد.

اسرائیل در بدترین شرایط ۷۵ ساله اخیر قرار دارد 
وی بیان کرد: اکنون نیز قرار است عربستان چنین نقشی را ایفا کند. پیش‌بینی می‌شود اگر عربستان به روند عادی‌سازی ملحق شود، تعداد زیادی از ۳۰ کشوری که هنوز اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌اند به عادی‌سازی روابط اقدام کنند. این اقدام عربستان منافع چندانی برای آن نخواهد داشت، مثلاً براساس آخرین گزارش‌ها شرکت آرامکو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سودده دنیاست که متعلق به سعودی‌هاست. از نظر سیاسی نیز توافق عادی‌سازی روابط نفعی ندارد؛ زیرا تمام کسانی که به روند عادی‌سازی پیوسته‌اند از سوی ملت‌ها منفور و یا حذف شده‌اند همانند انور سادات در مصر. این مسئله نفع فرهنگی هم ندارد و صهیونیست‌ها غالباً در دنیا منفور و منزوی هستند و حتی مردم آمریکا، کشورهای عربی و اسلامی نظر مثبتی به آنان ندارند. درواقع، دوستی با صهیونیست‌ها سبب می‌شود سازش‌کنندگان از نظر اجتماعی و فرهنگی آسیب ببینند. بنابراین عادی سازی روابط با اسرائیل در تمامی ابعاد هیچ دستاوردی برای کشورها به ویژه عربستان ندارد. 

سلطانشاهی گفت: عادی‌سازی در شرایطی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی پس از ۷۵ سال در بدترین شرایط از نظر سیاسی، اجتماعی و امنیتی قرار دارد و دو قطبی شدید در داخل اسرائیل اتفاق افتاده است. بسیاری از صهیونیست‌ها معتقدند اسرائیل در مسیر فروپاشی قرار دارد. اگر عادی‌سازی روابط با دولت قدرتمند صورت می‌گرفت قابل توجیه بود، اما اکنون رژیم صهیونیستی در حال سقوط است و عادی سازی با اسرائیل همانند شرط‌ بندی روی اسب بازنده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.