هادی طحان نظیف تأکید کرد راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب که ابتدای سال مطرح فرمودند در برگزاری انتخابات پیش رو بسیار مهم و مبنای عمل همه دستگاه‌های مرتبط با انتخابات هستند.

مجلس آرامش دانش‌آموزان و کنکوری‌ها را بر هم نزند/ از همه دستگاه‌ها برای اجرای راهبردهای افزایش مشارکت دعوت کرده‌ایم

قدس آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با بیان اینکه راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب که ابتدای سال مطرح فرمودند در برگزاری انتخابات پیش رو بسیار مهم هستند و مبنای عمل همه دستگاه‌های مرتبط با انتخابات هستند، افزود: ما از ابتدای امسال جلسات متعددی را با دستگاه‌های دخیل برای اجرا سازی این راهبردها داشتیم؛ چرا که هر کدام از این دستگاه‌ها بالاخره وظایفی در این خصوص دارند. وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان هم در برخی از این راهبردها نقش اصلی و مستقیم و در برخی از این راهبردها نقشی غیر مستقیم دارد، تصریح کرد: بالاخره همه دستگاه‌ها در قبال این راهبردها وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: سایر دستگاه‌ها هم در قبال برخی از این راهبردها نقش دارند و اثرگذار هستند و وظایفی دارند. مثلاً نسبت‌به مسائل معیشتی و وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند این‌ها هم می‌توانند نقش مهمی در راهبرد مشارکت داشته باشند. امیدوارم با اجرای صحیح بحث اعتمادسازی در این خصوص زمینه رقابت و مشارکت را بیشتر فراهم کنیم.

پیش‌ثبت نام ها تأثیری در کاهش مشارکت ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها که مرحله پیش ثبت نام را موجب کاهش مشارکت می‌دانند، گفت:  پیش‌ثبت‌نام مرحله جدیدی در فرآیند انتخابات است که در قانون انتخابات مجلس برای اولین‌بار پیش‌بینی‌شده و طبیعی است که در اجرای قانون مبنای عمل قرار گیرد. کما این‌که بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها در این دوره اجرا و با استقبال خوبی روبرو شد.

وی افزود: مرحله پیش‌ثبت‌نام مرحله صحت سنجی مدارک افراد از طریق دستگاه‌های تخصصی است البته همان ۵ یا ۶ موردی است که در قانون آمده‌است. ما در این مرحله ورودی نداریم ولی بحث پیش ثبت نام یک مزیت است که افراد با دستگاه‌های تخصصی و مرتبط با موضوعات مواجه می‌شوند. مثلاً وزارت علوم راجع‌به مدرک تحصیلی افراد اظهارنظر می‌کند و یا این‌که نیروی انتظامی نسبت‌به بحث نظام وظیفه افراد اعلام نظر کند، یا این‌که سازمان استخدامی درباره وضعیت استخدامی افراد اعلام نظر می‌کند و یا این‌که دادستانی درباره بحث محکومیت افراد اظهارنظر می‌کند و حتی اگر شکایتی و اعتراضی است خود این مراجع با توجه به سوابق و اسنادی که در اختیار دارند موضوع را رسیدگی می‌کنند و به افراد پاسخ می‌دهند.

طحان نظیف گفت: ما تصور نمی‌کنیم که این موارد اثری در خصوص کاهش مشارکت داشته باشد، ضمن این‌که ما این موارد را در راستای حقوق داوطلبان و مردم ارزیابی می‌کنیم که به اتقان بیشتر قانون کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در مرحله پیش ثبت‌نام حدود ۴۹ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که به ازای هر کرسی ۱۶۸ نفر می‌شود. پیش‌ثبت‌نام یک مرحله جدید است البته ملاک ما ثبت‌نام نهایی است که از ۲۷ مهرماه انجام می‌شود، افزود: اگر این تعداد افراد پیش‌ثبت‌نامی را با تعداد ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته در ادوار گذشته مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که این تعداد حدود ۳ برابر شده که بالاترین نرخ در ادوار انتخابات‌های گذشته محسوب می‌شود بنابراین هر جوری حساب کنیم کسی از قلم نیفتاده است.

آرامش کنکوری‌ها را بی خود بر هم نزنیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در مورد اظهارات نایب رئیس مجلس و رئیس کمیسیون آموزش درباره تلاش برای رایزنی با این شورا به منظور رفع ایرادات مصوبه اخیر تغییر شرایط کنکور  و اجرای آن از سال 1404 و این پرسش که تعویق یکساله می‌تواند اصل ایراد شورای نگهبان به ورود مجلس به مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را مرتفع کند؟ با تأکید بر اینکه ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصل و زمان اجرای این طرح جدی  و این طرح مغایر اصول 57 و سوم قانون اساسی شناخته شده، گفت: نمی‌دانیم مجلس با چه تدبیری می‌خواهد ایرادات را رفع کند.

طحان نظیف افزود: ایراد ما فقط به زمان اجرای این مصوبه نبود و چون  اصل مسله ایراد دارد باید در جلسات تخصصی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود ایرادهای شورا قابل رفع هستند یا نه.

این عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما بر این نکته هم تأکید می‌کنیم که جامعه هدف این مصوبه  دانش اموزانی هستند که درگیر موضوعی به نام کنکور هستند و آرامش این  عزیزان خیلی مهم است و بررسی موضوعات مرتبط با آنها و کنکو باید در جلسات کارشناسی و تخصصی صورت گیرد و بی خود آرامش این عزیزان را به هم نزنیم.

شورای نگهبان نگاه حزبی و گروهی ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید آیا در  مرحلهتایید صلاحیت‌ها هم همانند پیش ثبت نام‌ها  شاهد حضور همه جریان ها خواهیم بود؟ گفت: باید ببینم چه تعداد افراد ثبت نام نهایی را انجام خواهند داد. تجربه انتخابات در ادوار گذشته اینگونه بوده که  همیشه در انتخابات گروه ها و جریانات سیاسی حضور داشتند. در انتخابات پیش رو هم احتمالا فهرست های سیاسی و گروه های مستقل حضور داشته باشند.

وی افزود: ما در شورای نگهبان در بررسی‌ها نگاه حزبی و گروهی نداریم و از حضور همه گروه های سیاسی در چارچوب قانون استفاده می‌کنیم و امیدواریم در انتخابات پیش رو شاهد انتخابات پرشور و رقابتی و سالم باشیم.

بررسی لایحه حجاب و عفاف بدون چشم پوشی

حطان نظیف درباره لایحه عفاف و حجاب و نظر شورا در مورد آن هم گفت: ما این لایحه را  اخیرا دریافت کردیم و جلسات متعددی را با موافقین و مخالفین داشتیم و نظرات را سعی کردیم بشنویم و در دستور کار صحن شوراست. این لایحه را مثل هر طرح و لایحه دیگر بررسی می‌کنیم و این اطمینان را می‌دهیم که شورای نگهبان از هیچ ایرادی در بررسی مصوبات چشم پوشی نمی کند و تاکنون اینگونه بوده و ان شاءالله بعد از این هم اینگونه است.

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول، گفت: آخرین نظر شورای نگهبان نسبت به این مصوبه آذر ماه سال گذشته بود. با اصرار مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع باید درباره این مصوبه اعلام نظر کند.

بررسی ویژه در مورد افراد خاص نداریم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال سوالی دربارهبر اینکه اخیرا ادعایی پیرامون ممنوعیت ثبت‌نام برخی نزدیکان رئیس مجلس در مرحله پیش ثبت نام مطرح شده و با توجه به اینکه احتمالا فرد مطرح کننده هم داوطلب انتخابات است، آیا شورای نگهبان بررسی ویژه و متفاوتی نسبت به  صحت و سقم این ادعا و اعمال درستی یا نادرستی آن برای طرفین خواهد داشت؟ گفت: ما در شورای نگهبان بررسی ویژه یا متفاوتی نسبت به افراد نداریم، بررسی متقن داریم. برای بررسی صلاحیت‌ها باید اسناد و مدارک در اختیار ما باشد و مبنای ما هم قانون است.اگر افراد اسناد، مدارک و گزارشی در اختیار دارند، شورای نگهبان آن‌ها را بررسی خواهد کرد.

نظرات شورا در مورد مصوبات مجلس

طحان نظیف در این نشست همچنین به تشریح نظرات شورای نگهبان در مورد هفده طرح و لایحه ارسالی از مجلس پرداخت و از تأیید لایحه تصویب معاهده سازمان ملل متحد درباره استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی و لایحه شوراهای حل اختلاف پس از سه سال رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان خبر داد اما گفت که طرح دوفوریتی تمدید قانون برنامه ششم توسعه به دلیل اینکه موادی از این برنامه مصوبه مجمع بوده و مجلس امکان ورود به آنها را ندارد مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی شناخته شد و ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد همچنان به قوت خود باقی است.

وی همچنین گفت که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای، مواردی را به عنوان مغایرت با سیاست‌های کلی نظام درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها اعلام کرده که ما این موارد را به مجلس شورای اسلامی منعکس کردیم و با توجه به اصرار مجلس بر مصوبه خود تصمیم گیری درباره این طرح به مجمع واگذار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها نیز  هنوز ایراداتی دارد که باید در مجلس زفع شوند، تصریح کرد: طرح تامین مالی تولید و زیر ساخت ها نیز با توجه به حجم این طرح ایرادات و ابهامات زیادی که داشت، علاوه بر شورا، هیات عالی نظارت در نامه‌ای اعلام کرد که نسبت به موادی از طرح ایراد دارد که این‌را هم به مجلس منعکس کرده‌ایم./



انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.