یک کارشناس اقتصادی گفت: به زودی با تصمیم مهم مجلس، شاهد رویکرد فعالانه صنایع در زمینه اخذ اعتبار مالیاتی و حرکت به سمت بومی‌سازی فناوری‌ها در جهت کاهش ارزبری و همچنین توسعه زنجیره ارزش برای افزایش ارزآوری محصولات صادراتی صنعتی خواهیم بود.

تحریک صنایع جهت سرمایه‌گذاری در حوزه بومی‌سازی فناوری و توسعه زنجیره ارزش

حمید بهزادی بخش کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به مشکلات حوزه مربوط به توسعه زنجیره ارزش و عدم شکل‌گیری هدایت منابع صنعت به این سمت گفت: ایران نیز مانند بسیاری از کشورها در توسعه صنعتی خود به دلیل عدم اجرای صحیح فناوری و منابع با چالش هایی مواجه است. رویکرد فعلی ایجاد انگیزه در صنعت بدون در نظر گرفتن جهت گیری منابع صنعت به سمت توسعه بیشتر منجر به عدم توسعه زنجیره ارزش و خام‌فروشی صنعتی شده است. علاوه بر این، صنایع کشور با مسائل مربوط به تحقیق و توسعه از جمله ناکارآمدی اقتصادی و عدم صرفه داشتن برای انجام این امور و ریسک بسیار بالای به نتیجه رسیدن این موضوع، از انجام فعالیت های تحقیق و توسعه سرباز زده‌اند.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با وضعیت صنایع کشور در زمینه خام فروشی صنعتی گفت: واقعیت این است که در شرایط فعلی و با قیمت بالای دلار، صادرات برای شرکت‌ها سودآوری دارد. با توجه به اینکه صنایع خوراک و سوخت را بسیار ارزان در اختیار دارند، صادرات مواد خام و نیمه خام برایشان سودآور است و دلیلی برای توسعه زنجیره ارزش محصولاتشان نمی‌بینند. نگاهی به اقلام وارداتی و صادراتی کشورمان نشان می‌دهد که ما تبدیل به صادرکننده مواد خام و نیمه خام و واردکننده محصولات نهایی شده ایم. بنابراین، از مزایای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا بی نصیب مانده ایم و با خام فروشی به حراج منابع خودمان روی آورده ایم. ادامه این روند برای کشور مشکل زاست و باید برایش چاره اندیشی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اقسام مشوق‌های مهم در جهت جلوگیری از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش، مسئله مشوق‌های مالیاتی حوزه تحقیق و توسعه است. اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه یکی از سیاست‌هایی است که به منظور سوق دادن صنایع به سمت تحقیق و توسعه به اجرا گذاشته شده است. در قالب این طرح، هزینه‌هایی که صنایع در زمینه توسعه زنجیره ارزش محصولاتشان انجام می‌دهند، به عنوان اعتبار مالیاتی سال بعد لحاظ می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با آخرین وضعیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در برنامه هفتم توسعه گفت: دولت در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد حذف تمامی مشوق‌های مالیاتی از جمله اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را مطرح کرد. اما این پیشنهاد در مجلس مورد تصویب قرار نگرفت و حتی قانون مورد نظر تقویت هم شد. به طوری که قوانین موازی مانند قانون مالیات مستقیم نیز نمی‌توانند آن را حذف کنند. حمایت از صنایع در زمینه تحقیق و توسعه از جلمه وظایف دولت در شرایط فعلی است تا صنایع به سمت توسعه زنجیره ارزش محصولات شان سوق داده شوند.

بهزادی بخش در پایان با اشاره به اهمیت تحریک صنایع به سمت تحقیق و توسعه بیشتر گفت: ایران نیز مانند بسیاری از کشورها در توسعه صنعتی خود به دلیل عدم اجرای صحیح فناوری و منابع با چالش هایی مواجه است. رویکرد فعلی ایجاد انگیزه در صنعت بدون در نظر گرفتن جهت گیری منابع صنعت به سمت توسعه بیشتر منجر به عدم توسعه زنجیره ارزش و خام‌فروشی صنعتی شده است.

وی افزود: علاوه بر این، صنایع کشور با مسائل مربوط به تحقیق و توسعه از جمله ناکارآمدی اقتصادی و عدم صرفه داشتن برای انجام این امور و ریسک بسیار بالای به نتیجه رسیدن این موضوع، از انجام فعالیت های تحقیق و توسعه سرباز زده‌اند. حالا با تصمیم مهم مجلس در زمینه تقویت منابع و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، شاهد رویکرد فعالانه صنایع در زمینه اخذ اعتبار مالیاتی و حرکت به سمت بومی‌سازی فناوری‌ها در جهت کاهش ارزبری و همچنین توسعه زنجیره ارزش برای افزایش ارزآوری محصولات صادراتی صنعتی خواهیم بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.