همزمان با آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» که از دو روز گذشته در اراضی اشغالی آغاز شده و یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود، هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش ایران و سراسر دنیا آرام ننشستند و آثار خود را به فاصله ساعاتی پس از این عملیات در فضای مجازی منتشر کردند.

مسعود شجاعی طباطبایی: هنرمندان جهان با «طوفان الاقصی» همراهی کردند

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» که از دو روز گذشته در اراضی اشغالی آغاز شده و یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود، هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش ایران و سراسر دنیا آرام ننشستند و آثار خود را به فاصله ساعاتی پس از این عملیات در فضای مجازی منتشر کردند.   

همچنین دیوارنگاره‌های میدان‌های ولیعصر و فلسطین تهران نیز با محوریت عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» و با عنوان «آغاز عملیات بزرگ آزادی» نصب شد.

مسعود نجابتی، هنرمند طراح گرافیک و خط که سال گذشته نیز در دیوار حائل نقشی برای رژیم صهیونیستی خلق کرده بود، همزمان با عملیات «طوفان الاقصی»، اثری را طراحی و منتشر کرد. حسن روح‌الامین با اثر جدید «فرار موش‌های کثیف» و بازنشر اثر «فاتح خیبر»، محمدصابر شیخ رضایی، میکائیل براتی، مجتبی مجلسی از ایران و کارلوس لطوف از برزیل، حنین العمصی و صفا عوده از غزه، واسکو گارگالو از پرتغال، رائد خلیل از سوریه و… هنرمندانی بوده‌اند که تا لحظه تنظیم این گزارش آثار خودشان را در حمایت از مردم فلسطین در فضای مجازی منتشر کردند.

مسعود شجاعی طباطبایی
مسعود شجاعی طباطبایی

کاریکاتور؛ هنری معترض، افشاگر و جهانی

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مسوول مرکز بین المللی ایران کارتون  که سبقه خوبی در واکنش سریع به اتفاق‌ها و حوادث دارد و تاکنون مسابقات بین‌المللی زیادی با موضوع فلسطین برگزار کرده است، روز گذشته همراه با دیگر هنرمندان، اثری در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی» منتشر کرد. 

این هنرمند با بیان اینکه به دنبال این است تا نمایشگاهی از طرح‌ها و کاریکارتورهایی که در حمایت از عملیات حماس در فضای مجازی، منتشر شده، برگزار کند، به خبرنگار ما گفت: کاریکاتور هنری است که می‌تواند واکنش سریع به وقایع روز داشته باشد و پیامش را به سرعت منتقل کند و از آنجا که با چاشنی طنز همراه است قابلیت عرضه در عرصه بین‌المللی را دارد.

وی با بیان اینکه کاریکاتور هنری معترض و افشاگر است ضمن اشاره به جذابیت این هنر نسبت به سایر هنرها بر همراهی هنرمندان کارتونیست با مردم فلسطین تأکید و بیان کرد: فکر نمی‌کنم هنری مانند کاریکاتور بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مخاطبش ارتباط برقرار کند. همان طور که دیدیم بسیاری از هنرمندان با عملیات «طوفان الاقصی» همراه شدند و آثار هنرمندانه خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در فضای مجازی منتشر کردند. 

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه رسانه‌های داخلی و خارجی به تحلیل این آثار پرداختند، گفت: این تحلیل‌ها نشان می‌دهد آثار منتشر شده در فضای مجازی دیده شده و هنرمندان وظیفه خودشان را که انعکاس این واقعه به زبان هنر بوده است، انجام داده‌اند.   

فلسطین تنها نیست

این مسوول  با بیان اینکه کاریکاتور هنری فراگیر است و محدود به جغرافیای خاصی نمی‌شود در خصوص همراهی و همدلی هنرمندان جهان با مردم مظلوم فلسطین، گفت: سال ۱۴۰۰ مسابقه «فلسطین تنها نیست» را برگزار کردیم که از ۶۶ کشور جهان اثر به دبیرخانه فرستاده شد و همین مسئله روحیه ظلم‌ستیزی هنرمندان جهان و همراهی با مردم فلسطین را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه هر زمان این مسابقات برای همدلی با فلسطین یا یمن برگزار شده با استقبال جهانی مواجه شده است، افزود: دنیا روحیه ظلم‌ستیزی ایران و نگاه نژادپرستانه رژیم صهیونیستی را در حق مردمی که خاکشان را اشغال کرده‌اند پذیرفته است. هنرمندان با نگاه تیزبینانه‌ای که دارند می‌توانند ظلم ظالم و مظلومیت مظلوم را تشخیص دهند و آن را به تصویر بکشند البته رسانه‌های معاند در بسیاری مواقع اجازه نداده‌اند بسیاری از اتفاق‌ها بازتاب جهانی داشته باشد.

شجاعی طباطبایی در پایان با بیان اینکه هنرمندان ایران و جهان، ادای دین نسبت به حرکت حماسی مردم فلسطین را وظیفه خودشان می‌دانند، بیان کرد: در کوتاه‌ترین زمان ممکن نمایشگاهی از آثار منتشر شده در فضای مجازی برگزار خواهیم کرد. همچنین این آثار در سایت ایران کارتون در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت تا ما هم گامی در راستای دیده شدن این آثار برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.