رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مشهد شهر فرصت‌های سرمایه گذاری برای رشد و تعالی زندگی در زیباترین، سرسبزترین، تمیزترین و معنوی ترین شهر در جهان اسلام است.

مشهد؛ شهر فرصت‌های سرمایه گذاری

به گزارش قدس خراسان، حسن موحدیان در نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد عصر دوشنبه ۱۷ مهرماه که در تالار شهر برگزار شد، طی روزهای اخیر، نیروهای مقاومت فلسطینی، شجاعانه به قلب دشمن حمله بردند و با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، عملیات «طوفان الاقصی» را اجرا کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تبریک این عملیات بی‌نظیر به ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت و آزادی‌خواهان جهان، جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین را نقض آشکار حقوق اولیه انسان‌ها و خلاف معاهده‌های بین‌المللی دانست.

وی افزود: در چنین شرایطی، لازم است همه کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه جهان از دفاع مشروع و مطالبات به حق مجاهدان فلسطینی حمایت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی و تبریک این مناسبت گفت: نیروی انتظامی، نهادی خدمتگزار است که به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته مشغول تأمین امنیت مردم بوده و رسالت دشواری را عهده‌دار است که قدردان آنها هستیم.

موحدیان همچنین در ادامه به شانزدهم مهرماه، روز جهانی کودک اشاره و بیان کرد: کودکان سرمایه‌های ما هستند و از این رو، توجه به حقوق آن‌ها، اصلی مهم و ضروری است. مدیریت شهری موظف است بیش از پیش، دغدغه رعایت حقوق کودکان را داشته باشد و برای تحقق مؤلفه‌های شهر دوستدار کودک تلاش کند.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به بهره‌برداری از ۴۴ پروژه مختلف شهری در منطقه ۴ اشاره کرد و گفت: عملیات احداث برخی از این پروژه‌ها از دوره‌های قبل آغاز شده بود و در این دوره با هزینه‌های بسیار شهرداری به بهره‌برداری رسید تا گامی سازنده در جهت توسعه متوازن و یکپارچه مشهد الرضا (ع) برداشته شود؛ امیدواریم پروژه‌های دیگر مناطق شهرداری نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پنجاه و پنجمین ایستگاه آتش‌نشانی و تجهیزات جدید این سازمان بیان کرد: این ایستگاه از موقعیت خاصی برخوردار بوده و با بهره‌برداری از آن، زمان خدمات‌رسانی به حوادث بلوار وکیل آباد و مسیرهای منتهی به طرقبه و شاندیز کاهش پیدا می‌کند.

پایان عملیات اجرایی احداث تقاطع ۴ سطحی آزادگان پروژه دیگری بود که رئیس شورای شهر از آن نام برد و اظهار امیدواری کرد که این پروژه تا پایان مهرماه به بهره‌برداری برسد.

موحدیان در ادامه از بهره‌برداری بوستان بانوان کوهسنگی، سایت بانوان پارک جنگلی وکیل‌آباد و بوستان کشاورز طی روزهای آینده خبر داد و گفت: امیدواریم پروژه‌های زودبازده و پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس نیز با اهتمام جدی‌تری همراه شود.

وی در پایان ضمن تسلیت به مردم عزادار و آسیب‌دیده از زلزله اخیر در کشور افغانستان، گفت: اگر دولت به شهرداری مشهد مأموریت حمایتی را محول کند، شورای شهر نیز همکاری لازم را خواهد داشت.

تاکید عضو شورا بر مشارکت مردم در طرح‌های عمرانی

مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد، ناطق پیش از دستور نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر بود.

وی در بخشی از نطق خود گفت: جا دارد به تلاش‌های مجموعه بدنه کارشناسی شهرداری مشهد از پایین‌ترین سطوح تا عالی‌ترین سطح خدا قوتی عرض کنم و خواستار سرعت بخشی به عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی شهر به ویژه پروژه‌های بزرگ و کوچک حاشیه شهر مشهد باشم.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد افزود: تاکید بر توجه به گروه‌های مردمی و اجتماع محور حاضر در حاشیه شهر، از مساجد و تکایا و حسینیه‌ها و هیئت‌ها و مدارس و محافل علمی تا دغدغه داران فعال فرهنگی که تمام تلاششان برداشتن غبار حاشیه نشینی از چهره شهر است، یقیناً می‌تواند روزهای پرامید و درخشانی را دنبال کند.

طهوریان عسکری بیان کرد: تغییر سیاست خدمت از صرفاً توجه به گردشگر و بردن جریان خدمت به کوچک‌ترین کوچه‌های محل تا اصلی‌ترین مسائل موجود و رفع نیازهای واقعی مردم ساکن در بلوار شاهنامه، سیاستی است که شورای ششم به همت و تلاش تک تک عوامل اجرایی شهرداری مشهد تا کنون توانسته است مصداق واقعی و تجلی بخشی به فرمایشات مقام معظم رهبری در کلید واژه راهبردی امید و امیدآفرینی ایجاد کند.

وی افزود: قول داده بودیم که توسعه عمرانی متناسب با نیاز مردم بومی را در آن خطه متجلی کنیم و امروز حتی نیاز به بیان حقیر هم نیست، هر انسان منصف و عادلی، کافی است دقایقی در خطه توس قدم زده و از اقدامات شایسته و در کنار همدیگر شورای شهر و شهرداری مشهد و دیگر دستگاه‌های دولتی دیدن نماید و امید را با جان و دل خود حس و لمس کند.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه خطاب به شهروندان گفت: امروز بیش از هر زمانی برای جهش و تحول برای دو سال پایانی، شورا و شهرداری مشهد به حمایت و همراهی شما در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیر ساختی نیاز دارد. نه اینکه اگر فاز یک خط ۳ مترو مشهد هر چه زودتر راه بیفتد ترافیک کمتر خواهد شد و خط ۱ و۲ و۳ به همدیگر و ترمینال و فرودگاه و راه آهن به حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام وصل خواهد شد؟ مگر نه اینکه جاده معروف به جاده گاز اجرایی شود تحول بی نظیری در شمال شهر ایجاد خواهد کرد؟ مگر نه اینکه پل سوم فهمیده و خیام اجرایی شود بار ترافیک کمتر شده و زندگی راحت تر و روان تری در شهری خواهیم داشت؟ اگر بوستان ۷۳ هکتاری شهرک شهید رجایی، پروژه «خدربیک» و پروژه بصیرت اجرایی شود مگر حاشیه شهر از شرایط بهتر زندگی برخوردار خواهند بود؟ اگر موانع بر سر راه صنایع غرب مرتفع گردد، هم ساخت و ساز در آن محور و هم به تولید کمک خواهد شد؟ اگر فاز جدید چهل بازده در همجواری نمایشگاه بین المللی آغاز و قبل از پایان این دوره مدیریتی به اتمام رسانده شود، یک باغ و بوستان بزرگ آبی و طبیعی تحویل مردم مشهد و زائرین خواهد شد؟ اگر تله کابین بوستان کوهستانی خورشید و سرمایه گذاری‌های تفریحی بوستان کوهسنگی اجرایی شود، خانواده‌های مشهدی فرصت‌های بهتر با هم بودن و نشاط بیشتر خواهند داشت؟

طهوریان عسکری متذکر شد: اینها یک پشتوانه محکم نیاز دارد و آن حمایت شما مردم عزیز و مشارکت در تأمین منابع شهر از طرق مختلف سرمایه گذاری، اخذ پروانه، خرید اوراق و مشارکت خیرخواهانه خیرین در پیشگاه مبارک حضرت رضاست. مشهد شهر فرصت‌های سرمایه گذاری برای رشد و تعالی زندگی در زیباترین، سرسبزترین، تمیزترین و معنوی‌ترین شهر در جهان اسلام است. کجای این عالم بهتر از مشهد برای کمک و مشارکت و حمایت و وقف در توسعه امورات شهری یک جهانشهر با برکت و با کرامت است؟

عضو شورای شهر مشهد افزود: البته و صد البته که شهردار و شهرداری مشهد بایستی اراده قاطع برای تجلی بخشی به حمایت مردم و ایجاد راه کارها و سازکار مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های عمرانی در اسرع وقت تهیه و فرش قرمز واقعی برای همراهی تمامی اقشار و مردم مشهد پهن کند و لو به قدر مشارکت در خرید یک آجر!

وی قلندر شریف را مورد خطاب قرار داد و گفت: آقای شهردار، مگر شما در ارائه برنامه‌هایتان برای نامزدی پست شهردار مشهد نگفتید در اسرع وقت معاونت ساخت مسکن راه اندازی می‌کنم پس کو و کجاست؟ این یک قلم از تحول اقتصادی و مشارکتی است که اگر شما صادقانه و با طراحی مکانیزم دقیق با مردم شفاف سخن بگویید، تنهای‌تان نخواهند گذاشت.

طهوریان عسکری افزود: اما یک گریز کوتاه به وقایع چند هفته اخیر شورا، که ای کاش بهتر و درست تر مدیریت می‌شد و همین مقدار بس که این شورا با حمایت و پشتوانه اکثریت، جریان‌ها و طیف‌های سیاسی اصولگرای مشهد از مردم رأی اعتماد گرفته است. جفاست صفت‌های مختلفی را به آن روا داریم ولو که من خطا کار باشم. جفاست از بزرگان شهر که بی شک تمام دغدغه و توانشان، اداره بهتر شهر و خدمت بیشتر به زائر و مجاور است به بدی یا کم توانی یاد کنیم. به نمایندگی از همکارانم اجازه می‌خواهم عرض کنم، جریان‌های سیاسی شهر مشهد نیز بدانند، تلاش می‌کنیم خادم باشیم اما هر انسانی ممکن الخطاست و به حمایت شما همچنان نیازمندیم.

افتتاح رسمی رصدخانه شهری

فاطمه سلیمی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد دیگر ناطق پیش از دستور این جلسه بود.

وی در بخشی از نطق خود گفت: به زودی شاهد بهره برداری و افتتاح چند مورد از سایت‌های بانوان همچون بوستان کوهسنگی با مساحت یک هکتار و با اعتبار بالغ بر ۲۲ میلیارد و بوستان وکیل آباد با مساحت ۷ هکتار و طراحی خلاقانه و مبتنی بر طبیعت با اعتبار بالغ بر ۴۵ میلیارد خواهیم بود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: همچنین بوستان بسیج که با مساحت ۵/۲ هکتار با اعتبار حدود ۲۲ میلیارد تومان تا آخر سال به بهره برداری خواهد رسید.

سلیمی بیان کرد: در حوزه منابع انسانی نیز که از مهم‌ترین حوزه‌های تصمیم‌گیری و یکی از دغدغه‌های اصلی شورای ششم است علاوه بر اصلاح احکام کارمندی که قبلاً به آن اشاره کردم، حمایت بیمه‌ای تکمیلی برای همکاران حجمی در فرزندان دوم به بعد است که منطبق بر قانون جوانی جمعیت پیگیری شد و بیمه مربوطه با پرداخت حق السهم ۴۰-۶۰ دایر شده است.

وی افزود: در حوزه برنامه ریزی نیز بتوانیم هم زمان با هفته آمار و پژوهش شاهد افتتاح رسمی فعالیت‌های رصدخانه شهری باشیم. این رصدخانه به منزله چشمی بینا قادر خواهد بود نقشی اساسی در تصمیم‌سازی های مدیریتی ایفا نماید و ماهیت اصلی آن گردآوری داده‌های مدیریت شهری در قالب داده‌های آماری و لایه‌های مکانی است تا با مصورسازی داده‌ها و ارائه تحلیل‌های ممکن، امکان تصمیم سازی و تصمیم گیری را به گونه‌ای بهتر فراهم آورد. تلاش‌های صورت گرفته تا کنون یادآور می‌شود سه رویکرد اساسی مصور سازی داده‌های وضع موجود، تحلیل فضایی و فراتحلیل داده‌ها و پیش بینی و آینده پژوهی، رویکردهای مورد انتظار از رصدخانه شهری است.

۱۸۰ پروژه زودبازده در منطقه ۶ شهرداری مشهد

شهردار منطقه ۶ مشهد هم در ادامه نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بیان کرد: شهرداری منطقه ۶ با ۱۸۰ پروژه زودبازده، بالاترین تعداد پروژه را دارد. از نظر تعداد و مبلغ پروژه اول و از نظر پیشرفت فیزیکی با ۲۰ درصد رتبه دوم است.

حسین بنائی‌منش بیان کرد: از نظر تعداد حوزه حمل و نقل ۶۱ درصد پروژه‌ها با ۸۸ پروژه و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده و فضای سبز با ۲۶ میلیارد ۱۲ درصد، خدمات شهری با ۸۴ میلیارد ۴ درصد و فرهنگی-اجتماعی با ۳۶ میلیارد ۱۶ درصد پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه منطقه ۶ شهرداری ۱۵ محله هدف دارد، از پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه‌ها خبر داد و گفت: پروژه‌های شاخص منطقه شامل شهرک شهید باهنر بوده که در انتهای کار است. همچنین کال امیرآباد در لیست پروژه‌های قابل افتتاح قرار دارد.

وی عنوان کرد: دو پارک خطی داریم. بوستان طوبی و نصرت دو پروژه مهم ورزشی ما است. خدربیگ پروژه دیگری بوده که آستان قدس باید همراهی کند. با این پروژه می‌توانیم مشکلات ترافیکی محدوده را حل کنیم. پروژه ۳۳ هکتاری نیز در دستور کار ما قرار دارد.

دو تذکر به شهردار مشهد

این جلسه البته دو تذکر به شهردار داشت.

اولین تذکر را مجید دبیریان مطرح کرد که گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲، حدود ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی مصوب کردیم از این بودجه چیزی که در سامانه‌های شهرداری اعلام شده ۱۲ هزار و ۲۰۱ میلیارد مصوب و اعتباراتش آزاد شده است اما عملکرد شهرداری از این عدد هزار و ۸۱ میلیارد یعنی معادل ۸ درصد از بودجه‌ای است که تا حالا آزاد شده! این عدد معادل ۵ درصد بودجه عمرانی امسال شهرداری است، یعنی در ۱۷ مهرماه عملکرد شهرداری در حوزه عمرانی ۵ درصد است!

هاشم دائمی، دیگر عضو شورای شهر که بعد از چند ماه تعلیق به شورا بازگشت هم در تذکری دیگر خطاب به شهردار مشهد عنوان کرد: طبق امارهای رسمی در سال گذشته در تصادفات شهری ۲۴۵ نفر عابر پیاده جانشان را از دست داده اند و ۳۳ هزار نفر مصدوم شده اند.

آقای شهردار چندی پیش در صحن علنی قول دادند تا پایان شهریور ماه ۱۸ پله برقی یا آسانسور برای پل‌های عابر پیاده نصب کنند که تا این لحظه فقط ۹ مورد انجام شده است.

نامگذاری پنج معبر فرعی به نام شهدای

در ادامه این جلسه علنی، لایحه نامگذاری تعدادی از معابر فرعی تصویب شد. براساس این لایحه معبر فرعی سرافرازان ۱۹ واقع در بلوار سرافرازان، به نام شهید ستار معجمی، معبر فرعی هنرستان ۲۳/۲ واقع در هنرستان ۲۳، به نام شهید حمید میری، معبر فرعی شریعتی ۷۶ واقع در بلوار شریعتی به نام شهید حسین کرابی، معبر فرعی حاجی‌آباد ۱۰ واقع در شاهنامه ۳۱ به نام شهید خسرو مرادی و معبر فرعی خیابان آیت‌الله خزعلی ۳ به نام حجت‌الاسلام سیدجعفر طباطبایی شیرازی نامگذاری شدند.

لایحه مشوق‌های رشد تولید در حوزه ساخت‌وساز دیگر مصوبه این جلسه علنی بود. براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، در راستای رشد تولید و حمایت از حوزه ساخت‌وساز و کسب‌وکار مربوطه اقدام کند. تخفیف پرداخت نقدی عوارض از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه تا پایان آذرماه سال جاری به میزان ۲۵ درصد تعیین می‌شود.

در ادامه لایحه نحوه اجرای دستورالعمل اجرایی بند ت تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تصویب شد. براساس این لایحه شهرداری مشهد مکلف است، در تعیین ارزش معاملاتی تبدیل آرای قلع به جریمه موضوع بند "ت" تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و دستورالعمل اجرایی آن برای کلیه بهره‌برداری‌ها، با توجه به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و رأی شماره ۲۱۰، ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده صد قانون شهرداری در زمان وقوع تخلف را ملاک عمل قرار دهد. مطالبات موضوع این قانون، مطابق مصوبه قابل تقسیط است.

همچنین طرح الحاق یک تبصره به بند ۳ مصوبه‌ای با موضوع شرایط پرداخت و تسویه بدهی مؤدیان حقیقی به شهرداری نیز به تصویب رسید.

براساس این طرح شهرداری مشهد مکلف است در صورت پرداخت هر یک از چک‌های بدهی مؤدیان حقیقی به شهرداری تا حداکثر ۱۰ روز بعد از تاریخ سررسید چک، نسبت به عدم وصول چک خوش‌حسابی و عدم اخذ وجه التزام برای مدت مذکور اقدام کند.

بررسی لایحه نحوه تسویه حقوق شهرداری در اراضی و املاک آموزشی اداره کل آموزش‌وپرورش دیگر دستورکار این جلسه علنی بود که به تصویب رسید و بر اساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده شد کل بدهی‌های جاری و معوق در خصوص مجوزها یا گواهی‌های ساختمانی و عوارض نوسازی مربوط به اراضی و املاک با کاربری مصوب آموزشی مطابق طرح‌های توسعه شهری و با مالکیت یا وقف آموزش‌وپرورش را محاسبه و پس از انتقاد تفاهم‌نامه مبنی بر اجرای دقیق ماده ۹ قانون درآمد پایدار هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مطالبات ناشی از این محل را پس از تأیید ذیحسابی آموزش‌وپرورش در حساب فی‌مابین ثبت و یا از طریق تهاتر املاک با رعایت صرفه و صلاح شهرداری اقدام کرده و مجوز بر و کف و مفاصا حساب مربوطه را صادر کند.

با توجه به ظرفیت پیش‌بینی شده در ضوابط طرح‌های توسعه شهری، احداث فعالیت‌های انتفاعی از جمله تجاری، مطابق ضابطه طرح تفصیلی با لحاظ عوارض وفق مفاد ماده واحده این مصوبه، بلامانع است.

در بخش دیگری از جلسه لایحه مجوز پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت که برای بررسی بیشتر از دستور کار خارج و به زمان دیگری موکول شد.

پخش کلیپ حماسی از مقاومت مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی، قرائت بیانیه و سردادن شعار مرگ بر اسرائیل توسط اعضای شورای شهر دیگر بخش‌های نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.