۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 922989

حالا قضاوت نهایی درباره ضرر و زیانش بماند برای متخصصان علوم تغذیه، ولی می‌شود قرص و محکم گفت نوشابه‌های انرژی‌زا حداقل برای نوجوانان و کودکان که این روزها طرفدار پروپا قرص این نوشابه‌ها هستند کوچک‌ترین فایده ای ندارد و دست‌اندرکاران علوم پزشکی مصرفش را برای این رده سنی اصلاً درست نمی‌دانند.

توقع پرواز نداشته باشید
جذاب و گول زننده
«ایسنا» چند روز پیش نوشت: مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در جامعه هر روز بیشتر از گذشته می‌شود و علاقه‌مندان این نوشیدنی‌ها معتقدند مصرف این ماده موجب افزایش هوشیاری ذهنی‌شان می‌شود، اما در عین حال خیلی از این افراد نمی‌دانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند سبب ایجاد مشکلات قلبی هم بشوند. خبر بد اینجاست که انرژی‌زاها این روزها بین کودکان و نوجوانان ایرانی هم به اصطلاح «ترند» شده و محبوبیتش بین بچه‌ها در حال افزایش است.
نوشیدنی‌های انرژی‌زا که از دهه۹۰ میلادی در بسته‌بندی‌های جذاب وارد بازار شدند، ‌امروزه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها محسوب می‌شوند. برخی از حرفه‌ای‌ترین ورزشکاران دنیا هم که طبق معمول برای این نوشیدنی‌ها تبلیغ می‌کنند و البته پولش را می‌گیرند.
معمولاً مصرف‌کننده پس از مصرف این‌گونه نوشابه‌ها انرژی زیادی می‌گیرد، چراکه یک قوطی نوشابه انرژی‌زا معمولاً 
۸۰ میلی‌گرم کافئین دارد اما باید به این موضوع هم توجه داشت که این نوشیدنی‌ها تنها سرشار از کافئین نیستند، بلکه حاوی قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز هستند. حتی برخی محققان می‌گویند نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی برخی تحریک‌کننده‌ها نیز هستند. این تحریک‌کننده‌ها بسیار متفاوت‌اند؛ از «گوارانا» که برای کاهش خستگی و بالا بردن هوشیاری استفاده می‌شود گرفته تا جینسینگ که برای بهبود عملکرد و کاهش استرس به کار می‌رود. حتی ادعا می‌شود تمام این مواد هنوز به خوبی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. براساس گزارش سازمان سلامت جهانی، این نوشیدنی‌ها می‌توانند سلامت یک جامعه را به خطر بیندازند.

حین ورزش ممنوع!
در تبلیغ این‌گونه فراورده‌ها از چاشنی اغراق و بزرگ‌نمایی استفاده می‌شود و مسلماً این نوشابه‌ها به شما بال پرواز نخواهند داد. عوارض زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی‌ها هم کم نیست. از عوارض مشابه سایر نوشابه‌های گازدار که بگذریم،‌ کافئین و گوارانای موجود در انرژی‌زاها با مصرف طولانی‌مدت می‌توانند ایجاد وابستگی جسمی کنند و محرومیت از آن سردرد ایجاد می‌کند؛ البته اعتیاد به نوشابه‌های انرژی‌زا عمدتاً جنبه روانی دارد. مصرف زیاد آن‌ها موجب اسهال، تهوع، استفراغ، دل‌درد، افزایش گاز روده و بی‌خوابی هم می‌شود.
اختلال در الکترولیت‌های بدن، بی‌نظمی ضربان قلب، افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب (حتی تپش قلب)، کم‌آبی بدن و بی‌خوابی هم ازجمله اثرات کوتاه‌مدت آن‌هاست. ‌مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی‌های انرژی‌زا فشارخون و ضربان قلب را افزایش می‌دهند؛ در نتیجه مصرف آن‌ها در حین انجام فعالیت‌های ورزشی شدید و سنگین که فشارخون و ضربان قلب ورزشکار افزایش می‌یابد، خطرناک بوده و ممکن است سبب بروز عوارض قلبی و عروقی ازجمله انواع بی‌نظمی در ضربان قلب، ایست ناگهانی قلبی و سکته‌های قلبی و مغزی شود.درصد بالای انواع کربوهیدرات‌ها و قندهای موجود در ترکیب نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای سلامت دهان و لثه‌ها مضر بوده و در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می‌تواند به فساد دندان‌ها منتهی شود.
در خیلی از کشورها مصرف این‌گونه نوشابه‌ها ممنوع است یا با علائم هشداردهنده به فروش می‌رسند. عربستان سعودی هر نوع تبلیغ نوشیدنی‌های انرژی‌زا را قدغن و فروش آن‌ها را در مراکز عمومی، دولتی، آموزشی، بهداشتی و ورزشی ممنوع اعلام کرده است. همچنین، فروش نوشابه‌های انرژی‌زای الکلی در آمریکا ممنوع است، زیرا افزودن کافئین به نوشابه‌های الکلی خطرناک و قضاوت فرد را دچار مشکل می‌کند.

مثبت۱۸
در استفاده از این نوشیدنی‌ها، دز یا همان حد مجاز مصرف در کنار رده سنی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این نوشابه‌ها به دلیل داشتن کافئین و مواد نیروبخش تأثیرات مختلفی روی بدن دارند و نمی‌توان حجم بالایی از موادی مانند کافئین را به بدن تکامل پیدا نکرده‌ یک کودک منتقل کرد. پس مصرف این نوشابه‌ها برای کودکان اصلاً توصیه نمی‌شود، زیرا موجب خطر بالا رفتن فشار، به‌هم خوردن نظم ضربان قلب و عوارضی از این دست می‌شود.پس از کودکان، نوجوانان دومین گروه سنی هستند که بیشترین دغدغه‌ها درباره آن‌ها وجود دارد که گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال را تشکیل می‌دهند. به طور عمومی مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا به افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود. در سنین نوجوانی میزان مصرف این نوشابه‌ها باید حساب شده و حداکثر میزان کافئین مجاز دریافتی در سنین زیر ۱۸ سال باید کمتر از ۱۱۳ میلی‌گرم در روز باشد. رعایت نکردن این موضوع می‌تواند موجب اختلال خواب شود.


خبرنگار: حوالی امروز

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.