۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 923100

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در ۶ ماه اول سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و ارز آن تأمین شده، بنابر این نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم.

نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمدحسین فرهنگی در مورد وقایعی که بین فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده و نوسانی که در بازار ارز کشورمان روی داده است، گفت: دولت محوریت بازار ارز را مدیریت می‌کند، اما راهکار بلند مدت که برای بازار ارز ارائه می‌شود، این است که دولت پیمان‌های دو و چندجانبه با کشورهای طرف مبادله امضاء کند به ویژه با کشورهای همسایه پیمان‌های دوجانبه‌ای برقرار کند تا تقاضا برای دلار کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: فرصت عضویت ایران در پیمان‌های شانگهای و گروه کشورهای بریکس فرصت مناسبی است که می‌توان گشایشی در زمینه مبادلات ارزی و انتقال ارز انجام داد.

وی این نکته را هم تأکید کرد: وقایعی که بین فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده تأثیر خاصی بر اقتصاد کشور ما ندارد، بنابراین نوسانات بازار ارز موقتی است.

فرهنگی در مورد اینکه در ۶ ماهه سال جاری چقدر واردات داشته‌ایم،‌گفت: در ۶ ماه اول بیش از ۲۵ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و ارز آن تأمین شده، بنابر این نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم و مسائل ارزی کشور ما رابطه مستقیمی با مشکلات اقتصادی داخلی دارد و ربطی به مسائل خارجی زیاد ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین گفت:‌ تأثیرات جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی در اقتصاد ما موقتی است و مردم هر چه می‌توانند از بازار ارز فاصله بگیرند، چون یک بازار ریسکی و به شدت نوسانی است، البته برخی افراد ریسک‌پذیر هستند، اما عامه مردم باید از بازار ارز فاصله بگیرند.

نماینده تبریز در مجلس گفت: راهکاری که دولت باید در مورد بازار ارز می‌تواند اتخاذ کند، برقراری پیمان‌های دو و چندجانبه با شرکای تجاری و همچنین استفاده از تنوع ارزی و ارزهای ملی است، همانند تجربه‌ای که در اربعین به جای دلار و یورو به متقاضیان دینار عراق داده شد.

فرهنگی همچنین با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس گفت: در ماه‌های آخر مجلس فعلی برخی نمایندگان پیشنهاد کردند که آب مصرفی مردم و حتی گازوئیل در لایحه به قیمت تمام شده عرضه شود که کلیات این ماده در مجلس تصویب شد، اما امیدواریم این ماده به سرانجام نرسد، چون فشار زیادی به کشاورزان و مردم وارد می‌شود و در شرایطی که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند نباید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم.

وی همچنین گفت: در مورد گازوئیل برای خودروهایی که یک سر خالی بار حمل می‌کنند و تردد می‌کنند، هزینه آنها افزایش می‌یابد در نتیجه هزینه کرایه حمل و نقل افزایش خواهد یافت.

گفتنی است؛ با توجه به اینکه اکثر کارشناسان اذعان دارند وقایع اخیر بین فلسطین و رژیم صهیونیستی موقتی است بنابراین آثار آن در بازار ارز ایران هم موقتی خواهد بود و کسانی که سررشته‌ای در زمینه ارز ندارند نباید وارد بازار شده و اسیر نوسان‌گیران و دلالان نشوند، همان طور که در سال ۹۷ و ۹۸ نیز عده‌ای ندانسته وارد بازار ارز شدند و در نرخ‌های بالا دلار خریدند که بعد از آن با افت قیمت دلار دچار ضرر و زیان شدند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.