مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: انجام سالانه ۳۰ میلیون واکسیناسیون انواع دام، ۱۷۰ هزار مورد آزمایش بر روی نمونه‌های اخذ شده دام، طیور و آبزیان و نظارت بر جوجه ریزی حدود ۹۸ میلیون قطعه در سال، بخشی از فعالیت‌های دامپزشکی خراسان رضوی است.

 انجام سالانه ۳۰ میلیون واکسیناسیون انواع دام در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، با اینکه چند روز از روز ملی دامپزشکی گذشته (۱۴ مهر) اما همایشی با هدف گرامیداشت این روز با حضور فعالان این عرصه در خراسان رضوی در تالار شهید حاتمی مشهد برگزار شد.

در این همایش که جمعی از دامپزشکان و تولیدکنندگان محصولات دامی در آن حضور داشتند مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از برخی نامهربانی‌ها نسبت به این قشر گفت.

مظلومیت معنادار دامپزشکی

جواد اعلمی بیان کرد: حیوانات نقش مهمی در زندگی انسان دارند اما مدیران ما گویا این موضوع را هنوز درک نکرده‌اند چون وقتی بحث بهداشت بهداشت و مساله مهم پیشگیری مطرح می‌شود در همین برنامه هفتم کشور متأسفانه بحث پیشگیری خیلی کمرنگ به آن پرداخته شده است با این وجود هیچ اثری از دامپزشکی در این مساله مهم که ارتباط مستقیمی با زندگی و بهداشت مردم دارد نیست. در اعتبارات تخصیص داده شده هیچ وقت با دید سخاوتمندانه به حوزه دامپزشکی از سوی تصمیم سازان نگاه نمی‌شود.در حالی که تمام اقدامات چه در موضوع اقتصاد و دامپروری و چه در سلامت جامعه با دامپزشکی مرتبط است. اگر اقتصاد دامپروری شکل بگیرد، موضوع مهاجرت و مشکلات حاشیه نشینی ایجاد نخواهد شد چرا که دام نقش بسزایی در نگهداشت روستاییان در روستا دارد.

وی ادامه داد: اگر در نقطه‌ای کشور وبای انسانی اتفاق بیفتد سیل اعتبارات به آنجا گسیل داده می‌شود اما با شیوع تب برفکی در بین دام‌ها اولین کاری که انجام می‌شود عزل رئیس سازمان دامپزشکی است! تفاوت را ببینید از کجا تا کجاست. ما در بین نمایندگان مجلس ۳ نفر دامپزشک داریم اما متأسفانه نظرتشان دیده نمی‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی همچنین با گلایه از نحوه برخورد با موضوع گرامیداشت هفته دامپزشکی بیان کرد: در ۳۰ سال خدمتم موارد عجیب و غریب زیادی دیدم که در همین هفته نمایی از مظلومیت دامپزشکی را شاهد هستیم و می‌بینیم هیچ نام و نشانی در سطح شهر از نشان دادن رسالت دامپزشکی وجود ندارد چرا که شهرداری می‌گوید عکس حیوانات نباید روی تابلوهای شهر باشد.

دامپزشکی نیازمند تدوین قوانین خاص

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: برای شناساندن جایگاه و وظیفه دامپزشکی به مردم، نیازمند تدوین قانون و مقررات هستیم.

وی افزود: به گزارش بهداشت جهانی، ۷۵ درصد بیماری‌های عفونی و ۶۰ درصد همه پاتوژن‌های (میکروب یا عامل بیماری زا) انسانی، منشأ حیوانی دارند؛ لذا برای پیشگیری و شناساندن این موضوع، نیازمند تدوین قانون پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان هستیم.

وی با بیان اینکه دامپروری یک ثروت خدایی برای همه نسل‌ها است، افزود: ما باید همه تلاشمان را معطوف به پیشبرد صنعت دامپزشکی کنیم.

اعلمی با اشاره به عضویت حدود چهار هزار نفر در دامپزشکی خراسان رضوی، اظهار کرد: انجام سالانه ۳۰ میلیون واکسیناسیون انواع دام، ۱۷۰ هزار مورد آزمایش بر روی نمونه‌های اخذ شده دام، طیور و آبزیان و نظارت بر جوجه ریزی حدود ۹۸ میلیون قطعه در سال، بخشی از فعالیت‌های دامپزشکی خراسان رضوی است.

بخش عمده‌ای از فعالیت‌های دامپزشکی بر عهده بخش خصوصی است

نایب رئیس شورای نظام پزشکی خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های دامپزشکی بر عهده بخش خصوصی است گفت: در حال حاضر ۴۵ هزار نیروی فارغ التحصیل در حوزه دامپزشکی در کشور داریم که ۳۳۰۵ نفر از آنها در خراسان رضوی و در بخش خصوصی فعال هستند.

علی سلیمانی ادامه داد: زمانی جذابیت‌هایی برای فعالیت داروخانه‌ها در بخش دامپزشکی وجود داشت اما با حذف یارانه داروخانه‌ها یکی پس از دیگری در حال جمع شدند هستند.

رابطه امنیت غذایی با امنیت روانی جامعه

معاونت امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی دیگر سخنران روز ملی دامپزشکی بود که اهمیت امنیت غذایی در کشور گفت.

محمد زهدی با بیان اینکه کار دامپزشکان از اهمیت بالا و ویژه‌ای برخوردار است اظهار کرد: تلاش‌های شما به عنوان خادمین جبهه سلامت و امنیت غذایی که وجود دارد و همه مردم هم غذای کافی و سالم در دسترشان قرار دارد قابل تحسین است. چرا که امنیت غذایی از معیارهای توسعه و جزو امنیت‌های خاص انسان است. در کل امنیت غذایی با امنیت روانی مردم در ارتباط مستقیم است.

وی همچنین گفت: امروز در کنار اقدامات خوبی که در بحث واکسیناسیون و معدوم سازی دام و طیور بیمار از سوی دامپزشکی انجام می‌شود باید به نکته مهم برگزاری رزمایش خاص ویژه سلامت مردم و همچنین دام و طیور توجه شود البته با همکاری تمامی دستگاه‌ها تا اطمینان نسبی از پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام داشته باشیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از تعدادی از منتخبین فعال در عرصه دامپزشکی خراسان رضوی تقدیر شد.

خبرنگار: هاشم رسایی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.