نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: این استان به خصوص کلانشهر اراک آماده برگزاری کنگره حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی است.

دری نجف‌آبادی: استان مرکزی آماده برگزاری کنگره حاج شیخ عبدالکریم حائری است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی عصر سه‌شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی، افزود: کنگره حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بیست و هفتم مهرماه جاری در مصلی بیت‌المقدس اراک برگزار می‌شود و از همه نهادهای دولتی و خصوصی انتظار می‌رود در برگزاری هر چه باشکوهتر این رویداد فرهنگی مشارکت گسترده داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حاج شیخ بعد از ۱۶ سال فعالیت در حوزه علمیه اراک به شهر قم مهاجرت و حوزه علمیه قم را تاسیس نمودند، یک کنگره نیز آبان ماه امسال با عنوان بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری و یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه برگزار می‌شود اما کنگره اراک نباید تحت‌الشعاع آن قرار بگیرد و باید به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

امام جمعه اراک بیان کرد: امروز روحانیت و حوزه علمیه باید همچون گذشته پرچم جهاد را بر دوش گرفته و برای دفاع از اسلام و انقلاب در برابر نظام سلطه بایستد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: حوزه علمیه امام خمینی(ره) یا مدرسه سپهداری اراک یکی از اولین حوزه‌های علمیه کشور و به نوعی مادر حوزه علمیه قم محسوب می‌شود که علما و بزرگان بسیاری در حوزه علوم اسلامی تربیت و به جامعه معرفی کرده که اکنون نیز آثار و برکات آنها چراغ راه اقشار مختلف جامعه به خصوص روحانیت قرار دارد.

وی اضافه کرد: دوران اوج مدرسه سپهداری اراک زمان آیت الله محسنی اراکی و آقا نورالدین اراکی بود و بعد از آن مدتی این حوزه از سال های اوج خود فاصله گرفت تا فرزندان آیت‌الله محسنی اراکی که از علما و مراجع تقلید آن زمان بودند از شیخ عبدالکریم حائری دعوت کردند تا به شهر اراک مهاجرت کرده و در مدرسه سپهداری به تدریس درس خارج بپردازند که این عالم ارزنده به مدت ۱۶ سال در اراک و مدرسه سپهداری اقامت داشت و بعد از آن به همراه آیت‌الله محمدتقی خوانساری، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله اراکی به قم مهاجرت کرده و حوزه علمیه فعلی شهر قم را ساختند.

استاندار مرکزی نیز بر مشارکت گسترده دستگاه‌های اجرایی در برگزاری کنگره حاج شیخ عبدالکریم حائری تاکید کرد و گفت: همه ارکان استان باید برای برگزاری کنگره حاج شیخ بسیج شوند.

فرزاد مخلص‌الائمه حاج شیخ عبدالکریم حائری را یکی از ارکان هویتی استان مرکزی و شهر اراک عنوان کرد و گفت: شهرداری اراک وظیفه دارد از هم اکنون فضاسازی شهری را در دستور کار خود قرار دهد.

استاندار مرکزی ادامه داد: مسئولان دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نیز باید معرفی شخصیت حاج شیخ عبدالکریم حائری به دانشجویان و دانش‌آموزان را در دستور کار قرار دهند به طوری که شمار بسیاری از این ۲ قشر در کنگره حضور گسترده داشته باشند.

در این نشست کلیات برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی استان مرکزی به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.