۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
کد خبر: 923248

فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه در ایران سرطان معده نسبت به دیگر کشورها شایع‌تر است، گفت: شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران سرطان روده بزرگ، پستان و ریه است.

مهمترین سرطان‌ها در ایران کدامند؟

به گزارش قدس انلاین به نقل از  خبرگزاری فارس، سید محسن رضوی، فوق تخصص خون و سرطان، هجدهم مهر ماه در استودیوی سلام تهران از بیماری سرطان و نحوه مواجهه با آن سخن گفت. 

رضوی گفت: اکنون ده‌ها روش درمانی کشف شده و بشر امروز نسبت به سال‌ها قبل چندین برابر شانس نجات از سرطان دارد. در تشکیل یک جنین، به مرور اعضای بدن شکل می‌گیرد. در این روند هر سلولی ماموریت دارد که به موقع تکثیر شود و به موقع بمیرد. اگر سلول بی‌رویه تشدید شود و به موقع از بین نرود، تجمع سلول در قسمتی از بدن شکل می‌گیرد و سرطان را در پی دارد. 

وی افزود: رشد بی‌رویه سلول بعضا ایجاد توده در عضو یا اشغال فضا برای دیگر سلول‌ها را در پی دارد. این عوامل می‌تواند باعث بروز علائم متنوع مانند کم خونی و در ادامه ضعف و بی‌خوابی شود که در آزمایش‌ها در نهایت ابتلا به سرطان خون تشخیص داده می‌شود. در کنار آن شکل‌گیری توده و رشد آن در فضای ریه، باعث مسدودسازی مجازی هوا یا فشار به قلب شود. 

رضوی اظهار داشت: خیلی از شکایت‌ها از انسان‌ها مانند خستگی، سردرد یا خون در مدفوع سر می‌گیرد که هیچ نشانی از سرطان را به دنبال ندارند؛ لذا وجود این علائم صرفا نمی‌تواند ناشی از سرطان باشد. 

وی در مورد عوامل سرطان‌زا، گفت: هر سلولی یک اتاق فرمان در ژن دارد. اگر این ژن معیوب باشد، سلول را از نظم طبیعی تکثیر خود منحرف می‌کند. لذا می‌توان گفت که عامل اصلی سرطان، اختلال در ساختار ژن‌هاست، اما در کنار آن عوامل محیطی نیز بی‌تاثیر نیستند؛ از جمله این عوامل می‌توان به سیگار و پرتوهای رادیواکتیو اشاره کرد.

رضوی گفت: می‌توان گفت که عوامل محیطی بیشتر از اینکه نقشی کلیدی در ایجاد سرطان داشته باشند، نقش تسریع‌کننده دارند؛ یعنی کسی که مستعد باشد، با عامل محیطی مانند سیگار، تاثیری مستقیم در تسریع روند ابتلا به سرطان ریه در وی خواهد داشت. چه بسا که اگر این شخص از سیگار استفاده نمی‌کرد، به سرطان مبتلا نشده با دیرتر این اتفاق در وی رخ می‌داد. 

این سرطان شناس در مورد نگرانی در افراد مبتلا به سرطان و تاثیر آن در روند بهبود، گفت: این واکنش کاملا طبیعی است. با این حال می‌توان گفت که آرامش نقشی کلیدی در سیستم ایمنی دارد. به همین جهت جوامعی که ملتهب‌تر  هستند، شانس سرطان در آنها بیشتر است. فرد مبتلا به سرطان همواره باید با پزشک روانشناس در ارتباط باشد و به درستی از ماهیت بیماری خود آگاهی داشته باشد. این آگاهی اصولی، او را از نگرانی‌های بی مورد بازمی‌دارد. 

رضوی اظهار کرد: باید این را در نظر داشته باشیم که بیمارانی که اکنون به سرطان مبتلا می‌شوند، به مراتب شانس بیشتری برای بهبود نسبت به دهه‌های گذشته دارند که این خود خبری امیدبخش است. امروزه ما می‌توانیم سرطان‌هایی را درمان کنیم که تا چند سال گذشته حتی در رویاهای خود بهبود آن را نمی‌دیدیم. 

وی گفت: بر طبق آمار به دست آمده، در کشور ما سرطان معده نسبت به دیگر کشورها شایع‌تر است. در زمینه دیگر سرطان‌ها ما شاهد تفاوت زیادی با بقیه کشورها نیستیم. به طور کلی شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران سرطان روده بزرگ، پستان و ریه است. همچنین می‌توان گفت از آن جایی که جمعیت ما رو به کهولت رفته است، آمار سرطان نیز افزایش یافته است.

پایان پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.