۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کد خبر: 923276

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ گفت: اگر از مراکز معاینه فنی و جایگاه‌ها به عنوان گلوگاه ایمنی عرضه CNG‌ استفاده کنیم، در مدت زمان کوتاهی مشکل ناایمن بودن خودروهای دوگانه سوز قابل حل است.

۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG داریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر ،محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در نشست خبری گفت: در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور داریم که ظرفیت سوخت‌رسانی به ۸ میلیون خودرو را در روز دارند.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور وجود دارد، توضیح داد: کل ناوگان خودروهای دوگانه‌سوز کشور ۴ تا ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو برآورد می‌شود، البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما بر اساس برآوردها، نسبت به ظرفیت سوخت‌رسانی CNG در کشور، ۴ میلیون خودروی گازسوز کم داریم.

جوهری اضافه کرد: در بخش CNG با مشکل توسعه نامتوازن روبه‌رو هستیم به طوری که در بخش عرضه زیرساخت‌ها و تعداد جایگاه‌ها را افزایش دادیم، اما در بخش تقاضا چه به صورت کیفی و چه به صورت کمی، کم‌کاری داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در بخش کمی، تعداد خودروهای گازسوز سالهاست که افزایش چندانی نیافته است، اضافه کرد: علاوه بر بخش کمی در بخش کیفی نیز بحث ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز مطرح است که هیچ‌کاری در این زمینه انجام نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ با دستور دادستان کل کشور، وزارت کشور به موضوع ایمنی ورود کرد"، گفت: در آن سال شاهد بودیم که به مدت یک‌سال آمار حوادث انفجار مخازن در زمان سوخت‌گیری کاهش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در دی‌ماه سال ۹۷ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آزمون دوره‌ای معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز غیرکارخانه‌ای را متوقف کرد و انگار خودروهای تبدیل کارگاهی دوگانه‌سوز که تعداد زیادی از خودروها را شامل می‌شوند از این تاریخ از معاینه فنی معاف شدند.

جوهری یادآور شد: ۲۵ اسفند سال ۹۷ مصوبه‌ای از هیئت وزیران داشتیم که در چند بند وزارت نفت را موظف کرده بود با همکاری وزارت صمت نسبت به هوشمندسازی عرضه CNG اقدام کند و در جایگاه‌ها دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا نصب شود، بعد از آن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح هوشمندسازی به گونه‌ای نوشت که به جای محوریت ایمنی خودروها، موضوع پرداخت الکترونیکی محوریت پیدا کرد و اجرای آن را نیز به بانک‌ها واگذار کرد و به‌خاطر این تغییرات، انقدر طرح بزرگ و پرهزینه شد که بعد از ۵ سال هیچ اقدامی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه هر از گاهی شاهد انفجار مخازن سوخت خودروها در زمان سوخت‌گیری هستیم و در هفته گذشته نیز ۳ نفر از هموطنانمان در ۲ انفجار صورت گرفته، جان خود را از دست دادند و خسارات زیاد مالی به جایگاه‌ها وارد شد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی اگر از مراکز معاینه فنی و جایگاه‌ها به عنولان گلوگاه ایمنی عرضه CNG استفاده کنیم، در مدت زمان کوتاهی مشکل ناایمن بودن خودروهای دوگانه سوز قابل حل است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۷ خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل کارگاهی، فقط قسمت بنزینی آنها مورد معاینه فنی قرار می‌گیرد و بخش مربوط به سوخت CNG به‌خاطر محدودیت در سامانه سیمفا، معاینه نمی‌شود که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌تواند این مشکل را رفع کند.

جوهری با اشاره به عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دولتی از جمله وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان استاندارد در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز یادآور شد: عدم هماهنگی بین دستگاهی از مشکلاتی است که باید رفع شود چرا که این مشکل، تبدیل به بحران شده و امروز بالغ بر یک میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور داریم که مخزن آنها فرسوده و نیازمند تعویض است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه مکاتباتی با دادستان کل کشور انجام شده که به ترک فعل صورت گرفته توسط دستگاه‌های دولتی در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز ورود کنند، گفت: اگر خودرویی نیاز به تعویض مخزن داشته باشد، بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه باید بپردازد که به این هزینه، هزینه‌های مربوط به دستمزد نیز اضافه می‌شود.

جوهری اضافه کرد: مهمترین مشکل صنعت CNG، کمبود و کاهش تقاضا در بخش CNG است به‌طوری که امسال شاهد کاهش ۱۷ درصدی مصرف روزانه CNG در کشور نسبت به سال گذشته هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور خاطرنشان کرد: راهکار اصلی رفع ناترازی بنزین، استفاده از ظرفیت عرضه CNG در کشور است و دولت بایستی ضمن فراهم کردن شرایط تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز و تولید خودروهای دوگانه‌سوز در داخل کشور، اقدام به واردات خودروهای دوگانه‌سوز با تعرفه صفر نماید و وزیر صمت به‌جای توجه به خودروهای برقی که تا چند سال آینده نیز به نتیجه نمی‌رسد به خودروهای دوگانه‌سوز CNG توجه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.