در پی تیراندازی اخیر بین افراد مسلح صرب نقاب‌پوش و پلیس کوزوو که منجر به کشته شدن چهار نفر شد و تنش‌ها در منطقه را افزایش داد، یکی از فرماندهان ارشد ناتو گفت که این ائتلاف نیروهای حافظ صلح خود در کوزوو را به سلاح‌های «جنگی» مجهز کرده است.

ناتو صلح‌بانان در کوزوو را به تسلیحات سنگین‌تر مجهز می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، دریادار استوارت بی مونش، از فرماندهی نیروی مشترک ائتلاف در ناپل ایتالیا بدون ذکر جزییات گفت که یک گردان متشکل از ۲۰۰ سرباز از انگلیس و ۱۰۰ سرباز دیگر از رومانی در حال آوردن تسلیحات سنگین‌تر برای داشتن قدرت رزمی به «کوزوو تحت رهبری ناتو» یا KFOR  (کی فور) هستند.

نیروهای صلح‌بان کی فور- متشکل از حدود ۴۵۰۰ سرباز از ۲۷ کشور - از ژوئن ۱۹۹۹ عمدتاً با تسلیحات سبک و وسایل نقلیه در کوزوو حضور دارند.

جنگ ۱۹۹۸-۱۹۹۹ بین صربستان و کوزوو پس از بمباران ۷۸ روزه ناتو که نیروهای صرب را مجبور به عقب نشینی از کوزوو کرد، پایان یافت. بیش از ۱۰۰۰۰ نفر که بیشتر آنها آلبانیایی کوزوو بودند، جان باختند.

در ۲۴ سپتامبر امسال، حدود ۳۰ مرد مسلح صرب، یک افسر پلیس کوزوو را کشتند و سپس سنگرهایی را در شمال کوزوو ایجاد کردند و سپس درگیری چند ساعته با پلیس کوزوو را آغاز کردند. سه مرد مسلح کشته شدند.

ناتو ابتدا پس از درگیری‌های ۲۹ مه با صرب‌ها، تعداد سربازان خود را با ۶۰۰ سرباز ترک افزایش داد. مونش گفت که ائتلاف آماده است تا سربازان و تسلیحات بیشتری برای حفظ صلح اضافه کند. او گفت: «ناتو در حال حفظ نیروهای بیشتر مجهز به تسلیحات سنگین‌تر است که قادر به قدرت رزمی بیشتر در حالت آمادگی بالا هستند و در صورتی که کشورهای عضو ناتو تصمیم به این کار بگیرند، قابل استقرار است.»

ژنرال آنجلو میشل ریستوچیا، فرمانده کی‌فور، گفت: کی‌فور به طور کامل از گفتگوهای تسهیل شده توسط اتحادیه اروپا بین پریشتینا و بلگراد برای عادی سازی روابط حمایت می‌کند. وضعیت ناپایدار است و به راحتی می‌تواند تشدید شود. تنها راه‌حل سیاسی می‌تواند صلح و ثبات پایدار در منطقه به ارمغان بیاورد.

در ماه فوریه، اتحادیه اروپا طرحی ۱۰ ماده‌ای برای پایان دادن به ماه‌ها بحران سیاسی ارائه کرد. آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو و الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهور صربستان موافقت خود را در آن زمان اعلام کردند، اما با برخی ملاحظات که هنوز حل نشده است.

گفت‌وگو با وساطت اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، نتایج کمی به همراه داشته است. کوزوو، استان سابق صربستان، در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد - اقدامی که بلگراد از به رسمیت شناختن آن امتناع کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.