۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 923420

«تایتان» که با وجود جثه کوچکش با پنج سرنشین ماجراجو و البته پولدار برای ماجراجویی دل به دریا زده بود، سرنوشتی غمبار مثل کشتی غرق نشدنی و غول‌پیکر تایتانیک پیدا کرد و حالا شاید جایی در اطراف تایتانیک، کف اقیانوس تبدیل به قبری پنج نفره برای سرنشینانش شده باشد.

۴هزار متر زیر دریاها
به‌زودی هم ممکن است هالیوود دست به کار شود و فیلمی رمانتیک یا دراماتیک از زیردریایی کوچک و سرنشینانش بسازد. حال تا وقتی ابعاد و واقعیت‌های تازه‌ای از ماجرای ناپدید شدن تایتان منتشر شود و یا هالیوود فیلمش را بسازد می‌توانید این مطلب را بخوانید.

کلمه مرگ
از همان روز اول حادثه در کنار ابراز نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها و همچنین گشت و جست‌وجو، خیلی‌ها از قابل پیش‌بینی بودن این حادثه هم حرف زدند. تایتان جی‌پی‌اس هم نداشت و گویا اطلاعات مربوط به مسیر از طریق پیام‌های متنی توسط کشتی پشتیبانی به آن داده می‌شد. 
کارشناسان مختلف هم در صحبت‌هایشان گفتند هرچند این نخستین سفر تایتان نبوده، اما سفر با این زیردریایی ۷-۶متری، آن هم به عمق ۴کیلومتری اقیانوس از همان ابتدا کار خطرناکی بوده، چراکه برخی تدابیر ایمنی در آن رعایت نشده بود. 
جالب اینکه خطرات سفر به اعماق اقیانوس از قبل به مسافرانی که هرکدام ۲۵۰ هزار دلار هزینه پرداخته بودند اعلام شده و حتی در برگه‌هایی که توسط آن‌ها امضا شده، سه‌بار به کلمه «مرگ» نیز اشاره شده بود. این یعنی صاحبان زیردریایی و مدیران شرکتی که این برنامه گردشگری زیرآبی گرانقیمت را راه انداخته بودند می‌دانستند احتمال چه اتفاقاتی وجود دارد. 
گردشگران زیر آبی هم لابد برگه‌های مختلف و متعدد قبل سفر را یا نخوانده امضا کرده‌اند و یا فکر کردند ازجمله تشریفات پیش از رفتن به اتاق عمل است که اگر آن را امضا نکنند، کسی آن‌ها را به زیردریایی و دیدن تایتانیک نمی‌برد!
در ضمن کارشناسان همان زمان هم اعلام کردند یکی از قطعات عجیب تایتان کنترل‌گر آن یعنی F۷۱۰ است که در واقع کنترل‌گر بازی‌های رایانه‌ای است و گویا طراحی غیراستاندارد دارد که با پیش‌نیازهای قانونی مطابقت 
ندارد. 
آن‌ها حدس می‌زدند گم ‌شدن تایتان می‌تواند از سمت همین کنترل‌گر نشأت گرفته باشد.

خواهش می‌کنم دست نگهدار
بالاخره پس از اینکه «اوشن‌گیت» شرکت سازنده‌ تایتان به‌طور رسمی اعلام کرد باور دارد پنج سرنشین گمشده تایتان از بین رفته‌اند و منابع مختلف هم انفجار و ترکیدن زیردریایی را تأیید کردند و قطعاتی از آن هم در اطراف پیکر کشتی تایتانیک در عمق بیش از ۴ کیلومتری پیدا شد، خبرهای افشاگرانه دیگری هم از راه رسید. 

اخذ گواهی نامه
بی‌بی‌سی اعلام کرد ایمیل‌های رد و بدل شده در سال ۲۰۱۸ میان مدیرعامل اوشن‌گیت یعنی «استاکتن راش» که خودش هم در زیردریایی بود و حالا مرحوم شده و یکی از مطرح‌ترین کارشناسان صنعت دریانوردی «راب مک‌کالم»، نشان از بی‌توجهی مدیرعامل شرکت اوشن‌گیت به هشدارهای ایمنی دارد که در آن‌ها وقوع یک «فاجعه» برای زیردریایی تایتان پیش‌بینی شده بود. مک‌کالم بارها هشدار داده بود که با فرستادن گردشگران به اعماق دریا راش عملاً مشتریان خود را به خطر 
می‌اندازد. 
در این هشدارها توصیه و حتی التماس شده بود که استفاده از تایتان باید فوراً تعلیق شود و تا زمان گرفتن گواهی‌نامه رسمی از یک آژانس مستقل، تایتان به زیر آب نرود.
مدیرعامل مرحوم اما توجهی به این هشدارها نکرده و آن‌ها را سد راه نوآوری علمی نامیده بود. حتی وکلای شرکتش را وادار کرده بود «مک کالم» را با تهدید به اقدام قانونی ساکت کنند. 

اشتباه تکراری
در نهایت مک کالم به این هشدار نهایی بسنده کرده بود که: «تو در مسابقه برای رسیدن به تایتانیک، همان اشتباهی که موجب غرق شدن تایتانیک شد را مرتکب می‌شوی، همان باور معروف که می‌گفت این کشتی عظیم غرق نشدنی است».بی‌بی‌سی در گزارشش به این نکته هم اشاره کرد که انتقادها درباره جنس بدنه تایتان(فیبر کربن) از مدت‌ها پیش وجود داشته و نخستین بار یکی از کارکنان شرکت اوشن‌گیت با مطرح کردن آن از کار اخراج شده بود. 
مک کالم نیز بعدها گفته بود استفاده از فیبر کربن برای ساخت زیردریایی‌هایی از این قبیل کار درستی نیست. 
به هرحال شرکت اوشن‌گیت بعد از به آب دادن دسته گلی اینچنین غمبار و پرماجرا فقط به صدور اطلاعیه‌های خبری و تسلیت اکتفا کرده و اظهارنظری درباره افشای ایمیل‌های چند سال پیش میان کارشناسان و مدیرعامل مرحومش نکرده است.

خبرنگار: مجید تربت زاده
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.