معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم که همه دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی حداقل ۲ روز در سفر اردویی، تربیتی، ‌راهیان نور، راهیان پیشرفت، اردوهای قرآنی،‌ ‌ورزشی و ‌... شرکت کنند.

دانش‌آموزان هر سال تحصیلی حداقل ۲ روز سفر اردویی می‌روند

اصغر باقرزاده در ‌گفت‌وگوی زنده و پرسش و پاسخ با والدین که به طور زنده از شبکه شاد، پخش شد، اظهار کرد: امروز، آنچه که برای همه مشخص شده و اهمیت دارد، سرمایه‌گذاری در بحث تربیت کودکان و نوجوانان است؛ آینده شخصی و اجتماعی آن ها روشن است و قطعا اولیا به وظایفی که در این زمینه دارند، ‌اشراف داشته و آن ها را انجام می‌دهند.

وی به وظایف معاونت پرورشی و مجموعه نظام تعلیم و تربیت در این زمینه اشاره و تأکید کرد: ۱۰۰ درصد، در شناخت و انجام این وظایف، اگر کمک والدین نباشد، موفقیت ما ممکن نخواهد بود.‌

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مدتی است که معاونت پرورشی، اصول، سیاست‌ها و راهبردهایی را برای ‌خود اتخاد ‌کرده تا از این طریق، برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤثری را داشته باشد؛ یکی از اصل‌های موثر ما استفاده از خود کودکان و نوجوانان در طراحی و اجرای برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه کنشگری مثبت دانش‌آموزان، یکی از روش‌های اصلی برای رشد و شکوفایی توانمندی‌های دانش‌آموزان است، افزود: از مربیان و مدیران مدارس می‌خواهیم تا موقعیت‌های کنشگری را برای دانش‌آموزان فراهم کنند تا بحث‌های فرهنگی و تربیتی را در مدرسه انجام دهند. به آن‌ها اعتماد کنند؛ نه اینکه آنها فقط تماشاگر باشند. توصیه ما به والدین هم همین است که این فرصت‌ها را در خانه برای دانش‌آموزان فراهم کنند.

باقرزاده اضافه کرد: در سال گذشته فعالیتی انجام شد و طی آن، مدرسه را یک روز ‌به‌صورت نمادین، دانش‌آموزان اداره کردند؛ اما یک روز کم است. ‌آن‌هایی که این مهم را تجربه کردند و مدرسه را به دانش‌آموزان سپردند و در کنارشان معلمان به هدایت و راهبری بچه‌ها پرداختند، اثرات شگرفی را در رشد دانش‌آموزان دیدند. بنابراین این راهبرد اول ماست و امیدواریم والدین و خانواده‌ها در این زمینه به ما کمک کنند.

وی تقویت، بهسازی و توانمندی مربیان و نیروی انسانی را دومین راهبرد این معاونت اعلام کرد و گفت: مربی تربیتی، مشاور و معاون پرورشی، نقش سازنده‌ای در تربیت و پرورش ‌دانش‌آموزان دارند؛ حدود ۴۰ درصد نیروهای موجود در تابستان امسال در برنامه‌های توانمندسازی نیروی انسانی شرکت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: این دوره‌ها به‌صورت کارگاهی و بر اساس نیاز و به‌صورت حرفه‌ای برگزار شد تا مربیان بهره خوبی از این دوره‌ها داشته باشند؛ عناوین این دوره‌ها منطبق با نیازهای مربیان بود از قبیل شناخت مصارف فرهنگی کودکان، فضای مجازی، عناوینی که بر اساس‌ بررسی نیازهای واقعی مربیان تدوین و در استان‌ها برگزار شد. این راهبرد برای تقویت نیروی انسانی همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: والدین هم باید از مصارف فرهنگی کودکان مانند کتاب‌ها، رمان‌ها، داستان‌ها، قصه‌ها، بازی‌ها، انیمیشن‌ها و ... باخبر باشند و اثرات هر کدام را بشناسند، محتوای آن را خوانده باشند و بدانند بچه‌ها چه محصولاتی را استفاده می‌کنند. مطمئنم اگر والدین و مربیان، این کار را انجام دهند حتماً جلو خواهیم بود و می‌توانیم نظارت لازم را داشته باشیم.

باقرزاده گفت: راهبرد سوم ما تأمین نیروی انسانی است. تعدادی از مدارس ‌ما نیروی انسانی پرورشی‌ ندارد. هنوز نتیجه عملی نگرفته‌ایم ولی در حال تلاش هستیم تا مجوز لازم را برای تأمین نیرو دریافت کنیم. اما مهم‌تر از این موضوع، سنجش صلاحیت این افراد است.

وی اضافه کرد: مربیان پرورشی باید حتما خیلی قوی‌تر در مدارس عمل کنند. بنابراین باید از بین کسانی انتخاب شوند که ‌دوره لازم را گذرانده باشند. دوره‌های ویژه را از طریق دانشگاه فرهنگیان تهیه کرده‌ایم و دوره کارورزی خوبی تدارک دیده شده است. در حوزه مسائل دینی و اعتقادی و آسیب‌های اجتماعی، افراد باید نخبه و قوی باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، راهبرد چهارم را انسجام‌بخشی به برنامه‌های فرهنگی و پرورشی برشمرد و اظهار کرد: سال‌هاست که تعداد زیادی از برنامه‌ها توسط ستاد آموزش و پرورش و ادارات استانی به مدرسه ابلاغ می‌شود. این حجم بالای برنامه‌ها، مدیران مدارس را دچار سردرگرمی می‌کند و آنها از بین انبوه فعالیت‌های ابلاغی با محدودیتی که در منابع و نیروی انسانی دارند فقط به چند فعالیت می‌رسند. چقدر موفق می‌شوند؟ ‌چقدر پوشش دانش‌آموزان را دارند؟ این چند سؤال به درستی پاسخ داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: امسال برای انسجام‌بخشی به فعالیت‌ها و همینطور امکان سنجش و ارزیابی اثر فعالیت‌ها تلاش شد تا یک برنامه فراگیر پرورشی و تربیتی مدرسه تنظیم و ‌ابلاغ شود. در این برنامه ۵ هدف پایه تربیتی ‌به مدیران مدارس توصیه شده است.

باقرزاده افزود: هدف اول «خردورزی» است و فعالیت محوری آن‌ «ایجاد یک جلسه پرسش و پاسخ و رفع شبهات دانش‌آموزان» است. برای هر کلاس درس در هر مدرسه از مدیر خواسته‌ایم تا این جلسه را برگزار کند. طبیعتا این یک شروع است و برای شروع یک فعالیت را پیشنهاد دادیم اما مدیران ما با خلاقیت خود می‌توانند برنامه‌های دیگری داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ‌هدف دوم پایه «ایمان» است و برای این هدف، فعالیت فراهم‌کردن امکان اقامه نماز جماعت در مدرسه را تعیین کردیم. مدیران تلاش می‌کنند این فضا را تهیه و فردی را برای امام جماعت تعیین ‌و دانش‌آموزان را به اقامه نماز تشویق کنند.

وی، هدف سوم را «نشاط» ‌اعلام کرد و گفت: ‌فعالیت محوری این هدف این است که هر یک از دانش‌آموزان در یک رویداد فرهنگی، ورزشی، ‌قرآنی و ... در طول سال تحصیلی شرکت کنند. رویدادهای مختلفی داریم و تعداد زیادی از دانش‌آموزان در هیچ‌کدام شرکت ندارند اما ‌امسال با جذاب‌سازی برنامه‌ها این امکان فراهم می‌شود و دانش‌آموزان در آن ها حضور پیدا خواهند کرد.

باقرزاده اظهار کرد: در هدف چهارم «امید» را دنبال می‌کنیم. مدیر مدرسه تلاش می‌کند و در ستاد تلاش می‌کنیم که همه دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی حداقل ۲ روز در سفر اردویی، تربیتی، ‌راهیان نور، راهیان پیشرفت، اردوهای قرآنی،‌ ‌ورزشی و ‌... شرکت کنند.

به گفته وی، ‌هدف پنجم این برنامه «‌هویت» است و ‌در آن از مدیران خواسته شده که دانش‌آموزان حداقل در یک تشکل دانش‌آموزی عضو شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: تمام فعالیت‌های محوری این ۵ هدف در سامانه نورینو ثبت می‌شود و به راحتی می‌توان‌ گفت که این فعالیت‌ها در مدارس، چند درصد ‌دانش‌آموزان را شامل شده است.

وی ضمن دعوت از ‌اولیای دانش‌آموزان برای ‌کمک به مدیران مدرسه در اجرای این فعالیت‌ها، گفت: دانش‌آموزان نیز می‌توانند ‌وارد سامانه نورینو ‌شوند و در جریان تمام مسابقات، اردوها، ثبت‌نام‌ها و اطلاعیه‌های‌ مدارس قرار بگیرند و سؤالاتی که دارند را ‌ثبت کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره برنامه نماد نیز گفت: برنامه نماد نیز یک برنامه فراگیر پیشگیری از آسیب‌هاست که بین ۱۴ نهاد به اشتراک قرار داده شده است؛ آموزش و پرورش وظیفه دارد وضعیت سلامت روانی دانش‌آموزان را بررسی کند و اگر دانش‌آموزی در معرض آسیب اجتماعی باشد، شناسایی می‌شود و به مراکز مشاوره معرفی خواهد شد و همه کمک می‌کند تا رفع مشکل شود.

باقرزاده در پرسش و پاسخ با والدین در پاسخ به سوالی درباره پویش «طوفان آب» اظهار کرد: ‌پویش طوفان آب پیشنهاد دانش‌آموزان بود. اکنون در سرزمین‌های اشغالی ممنوعیت ورود آب و غذا از سوی رژیم اشغالگر ایجاد شده است. راه‌اندازی این پویش در جهت کمک به کودکان مظلوم غزه است که بتوان با ارسال بطری‌های آب، از ناراحتی‌ها و سختی‌های آنان کم کرد.

وی اضافه کرد: در این پویش هر یک از دانش‌آموزان برای همدردی با بچه‌های فلسطین، یک بطری آب معدنی تهیه می‌کنند و روز یکشنبه همراه خود به مدرسه می‌آورند. پس از جمع‌آوری این بطری‌ها توسط مدیران مدارس، ارسال برای بچه‌های فلسطینی انجام می‌شود در کنار این موضوع، دانش‌آموزان می‌توانند دلنوشته‌های خود را هم ارسال کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان باید برای شرکت در این پویش، تصاویر و فیلم‌های خود را از زمان تحویل بطری‌ها تا روز چهارشنبه به آیدی @pejvakshargh ارسال کنند. این پویش کشوری یکشنبه ۲۳ مهر در تمام مدارس برگزار می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این نیز کد دستوری هم از سوی هلال احمر برای کمک مالی اعلام شده است و ما هم در این پویش آن را اعلام خواهیم کرد.

باقرزاده با بیان اینکه استقبال خوبی از این پویش شده و نتایج آن به اطلاع دانش‌آموزان و والدین خواهد رسید، گفت: هدف آشنایی دانش‌آموزان با این نسل‌کشی هست که ‌رژیم غاصب صهیونیستی انجام می‌دهد و ستمی که به دانش‌آموزان غزه می‌رود. بچه‌های ایران کار نمادینی انجام می‌دهند تا دنیا بفهمد که بچه‌های ایران دغدغه‌مند هستند و این ستم را نمی‌پذیرند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از والدین درباره راه‌های حضور در کلاس‌های حفظ قرآن در مدارس، بیان کرد: ما ‌حدود ۸۲۰ دارالقرآن فعال ‌در سراسر کشور داریم که اینها محفل‌های انس با قرآن‌ ایجاد می‌کنند. همچنین دانش‌آموزان می‌توانند مستقیم به دارالقرآن نزدیک منزل خود مراجعه کنند یا اینکه دانش‌آموز می‌تواند وارد سامانه نورینو شود و مستقیم در کلاس‌ها شرکت کنند. ‌در شبکه شاد نیز کانال حفظ قرآن داریم و دانش‌آموزان می‌توانند دوره‌های مجازی را بگذرانند.

باقرزاده درباره هزینه‌ اردوها نیز گفت: هزینه‌های اردویی واقعاً هزینه‌های ‌بالایی است و عمده آن صرف رفت و آمد می‌شود و متاسفانه به دلیل افزایش قیمت‌ها این هزینه‌ها بالا رفته است. بخشی از این هزینه‌ها را خانواده‌ها متقبل می‌شوند اما به‌زودی تمام اردوها در سامانه نورینو ثبت می‌شود و نظارت بر اجرا و هزینه‌ها بهتر از قبل خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کار تعلیم و تربیت بسیار زمان‌بر است ولی نباید ناامید شویم. کاری که امروز من و شما انجام می‌دهیم قطعا در آینده نتیجه آن مشخص می‌شود. کاری که امروز به دانش‌آموز می‌سپاریم فردا وقتی در موقعیت اجتماعی قرار می‌گیرد و توانمندی‌هایی بروز می‌دهد، می‌بینیم که اثر همین فعالیت‌های امروز او بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.