پژوهشگر حوزه انرژی با اشاره به تمرکز دولت بر توسعه 120 میلیون مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی گاز گفت: توجه دولت به ذخیره‌سازی گاز در برنامه هفتم و برنامه اصلی دولت منعکس شده به طوری که در طرح ها رفع ‌ناترازی گازی را در اولویت قرار داده و بر توسعه میادین مشترک گازی و تأسیسات ذخیره سازی تاکید دارد.

تمرکز دولت بر توسعه 120 میلیون مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی گاز کشور

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت ذخیره‌سازی گاز جهت مقابله با ‌ناترازی مقطعی گاز گفت: ذخیره‌سازی گاز نقش مهمی در پرداختن به موضوع ‌ناترازی گاز ‌مقطعی ایفا می‌کند که بسیاری از کشورها به ویژه در ماه‌های سرد سال با آن مواجه هستند.

به گفته وی، افزایش زیاد مصرف گاز برای گرمایش خانگی منجر به ‌ناترازی در مصرف صنعتی و نیروگاهی‌ می‌شود. علاوه بر بهینه سازی مصرف و توسعه میدان‌های گازی، ذخیره‌سازی گاز باید نقطه کانونی برای مقابله با این ‌ناترازی موقت باشد. متاسفانه ذخیره‌سازی گاز در دوره هشت ساله دولت قبل مورد بی توجهی قرار گرفت. اما دولت سیزدهم به اهمیت ذخیره‌سازی گاز پی برده و اقدامات قابل توجهی را برای توسعه ظرفیت تولید گاز کشور و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز انجام داده است.

اجرای هفت پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در یک برنامه پنج ساله 

جامع ادامه داد: در طول سال‌ها، دولت‌ها درباره ذخیره‌سازی گاز بحث کرده‌اند، طرح‌ها و پروژه‌هایی را ارائه کرده‌اند، اما بیشتر آنها در مرحله برنامه‌ریزی باقی مانده‌اند و هرگز اجرا نشدند. اما دولت سیزدهم با ‌ناترازی شدید گاز در سال گذشته، مجدداً بر پروژه‌های مغفول مانده تمرکز کرده و برخلاف گذشته اقدامات جدی در زمینه ذخیره‌سازی گاز انجام داده است.

این کارشناس انرژی افزود: هدف دولت اجرای هفت پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در یک برنامه پنج ساله با هدف ایجاد ظرفیت برداشت 120 میلیون متر مکعب در روز در فصول سرد سال برای جبران ‌ناترازی گاز است.

به گفته جامع، ذخیره‌سازی گاز در رسیدگی به ‌ناترازی گازی که در دوره‌های اوج تقاضا، به ویژه در بخش داخلی رخ‌ می‌دهد، بسیار مهم است. افزایش مصرف گاز برای مصارف گرمایشی در فصل سرما در چهار ماهه آخر سال باعث ایجاد ‌ناترازی موقتی‌ می‌شود که بر مصرف صنعتی و نیروگاهی تأثیر می‌گذارد.

تمرکز دولت بر توسعه 120 میلیون مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی گاز 

جامع تاکید کرد : با توسعه زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز، کشورها می‌توانند به طور مؤثر نوسانات عرضه و تقاضای گاز را مدیریت کنند و از عرضه گاز پایدار و قابل اعتماد در طول سال اطمینان حاصل کنند.

جامع با اشاره به تمرکز دولت بر توسعه 120 میلیون مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی گاز کشور گفت: توجه دولت سیزدهم به ذخیره‌سازی گاز در برنامه هفتم توسعه و برنامه اصلی دولت منعکس شده است. این طرح‌ها رفع ‌ناترازی گازی مقطعی را در اولویت قرار داده و بر توسعه میادین مشترک گازی و تأسیسات ذخیره‌سازی گاز در نیمه شمالی کشور به ویژه در مناطقی مانند شمال غرب، شمال و شمال شرق تأکید دارد. هدف دولت دستیابی به ظرفیت ذخیره‌سازی روزانه گاز 120 میلیون مترمکعب در دوره پیک مصرف دو ماهه است. این امر نشان دهنده به رسمیت شناختن ذخیره‌سازی گاز توسط دولت به عنوان مهم ترین اقدام در رفع ‌ناترازی موقت در فصول سرد سال است.

منافع اقتصادی و مشارکت صنعتی در ذخیره‌سازی گاز

این کارشناس در رابطه با لزوم مشارکت صنایع در ذخیره‌سازی گاز برای پاسخ‌گویی به نیاز خود در ماه‌های سرد سال اظهار کرد: وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم دو رویکرد کلیدی برای ذخیره‌سازی گاز اتخاذ کرده اند. اولاً، پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز از نظر اقتصادی برای صنایع سودمند هستند، زیرا تأمین گاز پایدار را فراهم می‌کنند و فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، این پروژه‌ها باعث رشد اقتصادی و جذب سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و صنایع وابسته‌ می‌شود. ثانیاً، دولت صنایع را موظف به ایجاد مخازن ذخیره‌سازی برای تکمیل تلاش‌های ذخیره‌سازی دولت کرده است. این تضمین می‌کند که گاز اضافی تولید شده در فصول گرم سال را می‌توان در قالب‌های گاز فشرده یا گاز مایع (LPG) ذخیره و استفاده کرد تا پیک مصرف کشور در فصول سرد سال تامین شود.

وی گفت: در حالی که ایران هنوز در زمینه ذخیره‌سازی گاز پیشرفت‌هایی دارد، عزم دولت سیزدهم و استفاده از ظرفیت‌های موجود و همچنین مشارکت اجباری صنایع در ایجاد مخازن ذخیره‌سازی، نشان‌دهنده جدیت رسیدگی به ذخیره‌سازی گاز است. ذخیره‌سازی گاز یک راه حل ضروری برای مدیریت ‌ناترازی گاز، ارائه مزایایی مانند امنیت انرژی، برآورده کردن پیک تقاضا، متعادل کردن عرضه و تقاضا، تثبیت قیمت‌ها، ارائه انعطاف پذیری عملیاتی و تحریک رشد اقتصادی است. دولت سیزدهم با اولویت‌بندی ذخیره‌سازی گاز، گام‌های مهمی در جهت رفع ‌ناترازی گاز و تامین گاز مطمئن و کارآمد برای کشور برمی‌دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.