مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: با دور ریز مواد غذایی، ۸۰۰ میلیون نفر در سال می‌توانند سیر شوند.

دور انداختن یک همبرگر معادل مصرف ۹۰ دقیقه آب در حمام!

دکتر آل بویه، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در همایش روز جهانی غذا، گفت: امروز سالروز تاسیس سازمان فائو است و از سال ۱۹۸۱ روز جهانی غذا نام‌گذاری شد. غذا در ایران موضوعی چند بخشی است که در سازمان غذا و دارو، وزارت صمت، سازمان استاندارد و... مطرح است. نقش ما در بررسی کیفیت و ایمنی غذا است و ما غذاهای فرآوری شده و آب‌های بسته‌بندی را رصد می‌کنیم تا غذایی سالم برای جامعه سالم داشته باشیم. شعار امسال روز جهانی غذا «آب غذا است، آب زندگی است، هیچکس را پشت سر نگذارید» انتخاب شده است. آب شیرین بی‌نهایت نیست و موظف به مصرف بهینه حتی یک قطره آن هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت نقش آب بر زندگی انسان‌ها، اظهار کرد: کمبود آب در ایران و جهان نقش واضحی دارد. خیلی‌ها به دنبال ساخت آب مصنوعی یا باروری ابرها هستند اما دسترسی به این خواسته هم آسان نیست و برخی از این اقدامات هم هزینه‌های بسیار بالایی دارد. آب سطح زمین هم عمدتا شور است که قابل استفاده انسان نیست؛ بنابراین سهم آب شیرین برای ما اندک است و تنها ۲.۵ درصد آب سطح جهان شیرین است و از این درصد هم، بیشترین حجم یعنی ۷۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

آل‌بویه با تاکید بر اهمیت استفاده بهینه از آب، ادامه داد: باید بتوانیم همین آب اندک را حفظ کنیم و برای نسل‌های آینده هم نگه داریم.

او تاکید کرد: اعدادی که درباره غذای دور ریز که همه مراحل را طی کرده است به گوش می‌رسد، حیرت انگیز است. گفته می‌شود با دور ریز مواد غذایی، ۸۰۰ میلیون نفر در سال می‌توانند سیر شوند؛ به عنوان مثال اگر یک همبرگر دور بیندازیم معادل ۹۰ دقیقه حمام کردن آب مصرف شده است. با کاهش دور ریز مواد غذایی و یافتن راهی برای استفاده مجدد آن ها می‌توان به حفط آب و کاهش مصرف آن کمک کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.