مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: بهبود کیفیت نان رویکرد اولویت دار امنیت غذایی کشور است و این مهم از سوی سیاستگذاران در سند امنیت غذایی به تصویب رسید.

بهبود کیفیت نان رویکرد اولویت دار امنیت غذایی کشور است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، احمد اسماعیل زاده پیش از ظهر دوشنبه در همایش احیای نان کامل اظهار داشت: افزایش بهبود کیفیت نان از ۲۰ سال گذشته آغاز شده اما تا دستیابی به نتیجه مطلوب فاصله است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک در راستای افزایش بهبود کیفیت نان در کشور پیشگام است، افزود: یکی از مؤلفه‌های امنیت غذایی، سلامت غذا است و با توجه به اینکه در سبد غذایی مردم، نان بیشترین مصرف را دارد از این رو انتظار می‌رود که مردم با مصرف نان کامل، مواد مغذی کامل و فیبر لازم را به بدن خود برسانند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای سیاست گذاران بهبود تغذیه و امنیت غذایی مورد توجه ویژه قرار دارد که از این رو سند امنیت قضائی به تصویب رسید.

اسماعیل زاده افزود: هر کدام از اقلام غذایی و محیطی می‌تواند مرگ و میر را برای کشور رقم بزند و باید اذعان داشت بیماری فشار خون بالا، قند خون بالا، دیابت و چاقی به مصرف نان مرتبط است.

وی با اشاره به اینکه مصرف غلات در پیشگیری بیماری‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: قوت اصلی مردم در غلات است که بیشتر در نان و برنج وجود دارد و این مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که با تأمین، غلات، مواد مغذی و فیبر کامل بدن می‌توان مانع ۳۰ هزار مرگ زودرس در کشور شد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان مصرف فیبر مورد نیاز بدن بین ۱۲ تا ۱۴ گرم است و فیبر حاصل از غلات خیلی بیشتر از میوه و سبزی است.

اسماعیل زاده با بیان اینکه تمرکز اصلی کشور بر بهبود کیفیت نان است، گفت: سرانه مصرف نان در کشور ۳۲۰ گرم در روز و ۱۱۷ کیلوگرم در سال است و میزان کالری دریافتی بدن از نان ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

وی گفت: ۱۵ درصد نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده می‌کند در این راستا برخورد لازم صورت می‌گیرد اما نظارت‌ها به دلیل کمبود نیروی انسانی کافی نیست.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه میزان ضایعات نان یک سوم نان تولیدی کشور دور ریز است گفت: ایجاد یک تا سه کارخانه آرد کامل تا پایان سال در تمام استان‌ها هدفگذاری شده است.

اسماعیل زاده گفت: انتظار است ارزیابی مصرف نان کامل در دانشگاه علوم پزشکی به صورت پژوهشی انجام شود و آموزش همگانی نیز باید مدنظر ویژه باشد.

وی با اشاره به اینکه در راستای فرهنگ سازی استفاده از نان کامل باید تمام ظرفیت‌ها را به کار برد، گفت: مجلس هم در خصوص تأمین امنیت غذایی مردم ورود کرده و بازنگری استانداردها در کمیسیون اصل ۹۰ مورد توجه است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: تعیین نرخ نام و بهبود کیفیت نان از چالش‌های اساسی است که امید است وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا تعامل و هم افزایی لازم را داشته باشد همچنین مصرف ۱۵ درصد نان کامل در کشور برای سال آتی هدفگذاری شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.