طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، «وزش باد شدید» از نخستین ساعات شامگاه دوشنبه در بسیاری از مناطق استان آغاز و تا نخستین ساعات بامداد امروز ادامه داشت.

طوفان گلستان را درنوردید/ وزش باد شدید و یک شب پراسترس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، طبق اعلام سازمان هواشناسی، سرعت وزش باد در برخی مناطق استان گلستان از جمله علی آبادکتول و مراوه تپه به ترتیب ۸۳ و ۷۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شد.

وزش باد شدید سبب رعب و وحشت شهروندان و تخریب سقف برخی منازل، تابلوها و بیلبوردهای سطح شهر و جاده‌های اصلی و شکستن شاخ و برگ درختان و سقوط به روی خودروها در معابر شهر و روستایی شد و چندین اصله درخت را از ریشه درآورد.

سقوط درختان در جاده گرگان به علی آبادکتول سبب مسدود شدن چندین نقطه از لاین جنوبی این جاده شد و مأموران شهرداری، نیروهای آتش نشانی، برق، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها با اعمال محدودیت‌های موقتی ترافیکی توسط پلیس راه و راهور و نیروی انتظامی در حداقل‌ترین زمان ممکن اقدام به پاکسازی جاده کردند.

طوفان گلستان را درنوردید/ وزش باد شدید و یک شب پراسترس

شدت وزش باد علاوه بر گرد و غبار، باعث قطعی چندین ساعت برق در بساری از شهرها و روستاها از جمله مرکز استان گلستان «گرگان» شد و در برخی مناطق بارش‌های پراکنده باران را شاهد بودیم.

شرکت آب و فاضلاب استان گلستان طی صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به علت وزش باد شدید شب گذشته، شاهد قطعی برق اکثر چاه‌های منابع تأمین آب شرب شده‌ایم که این امر باعث افت و کمبود حجم ذخیره مخازن آب شرب گردیده است و در همین راستا از همه مشترکان تقاضا می‌شود با رعایت صرفه‌جویی از مصارف غیر ضرور جداً خودداری نمایند.

طوفان گلستان را درنوردید/ وزش باد شدید و یک شب پراسترس

خودروهای پارک شده در معابر معضل بزرگ خدمات شهری

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با بیان اینکه از نخستین لحظات آغاز ورزش باد شدید، آتش نشانان برای خدمت رسانی به شهروندان در حوادث همزمان با دیگر دستگاه‌های مرتبط پای کار بودند، اظهار کرد: پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها و کوچه‌های باریک بزرگترین معضل پیش رو در حین اعزام به عملیات‌ها است.

موسی الرضا صفری با تأکید بر اینکه سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت جوی اطلاعیه «هشدار سطح زرد» صادر کرده بود، ادامه داد: متأسفانه برخی شهروندان نسبت به اینگونه هشدارها بی‌تفاوت هستند و معمولاً در حوادث طبیعی و غیرطبیعی متضرر می‌شوند.

طوفان گلستان را درنوردید/ وزش باد شدید و یک شب پراسترس

وی وجود بافت‌های قدیمی و متراکم به ویژه در هسته مرکزی شهر و کوچه‌های تنگ و باریک در مرکز و دیگر نقاط مختلف سطح شهر و تبدیل شدن معابر اصلی و فرعی به پارکینگ خودروها در طول شبانه روز را مهمترین مشکل فرا روی آتش نشانان عنوان کرد و گفت: در عملیات آتش سوزی هر ثانیه زودتر رسیدن به محل حادثه می‌تواند حیاتی باشد و متأسفانه در بافت‌های شهری به علت درهم تنیدگی و متراکم بودن سازه‌ها، در رسیدن تیم‌های عملیاتی به محل حادثه و شروع عملیات اطفاء حریق و امداد و نجات اختلال ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان به مالکان خودروها توصیه کرد: خودروهایشان را در مناطق پرتراکم معابر اصلی و کوچه‌هایی با عرض کم پارک نکنند و یا در صورت الزام به پارک خودرو و مناسب بودن عرض کوچه جهت تردد خودروی اطفایی در یک طرف منتهی الیه کوچه پارک کنند و سمت دیگر را جهت عبور خودروهای سنگین امدادی آزاد نمایند زیرا حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند.

طوفان گلستان را درنوردید/ وزش باد شدید و یک شب پراسترس

هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرده است

مدیرکل هواشناسی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا از صدور هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی خبر داد و اظهار کرد: در اطلاعیه صادر شده پس از بررسی مدل‌های هواشناسی «وزش شدید باد» از اواخر ساعات روز دوشنبه ۲۴ مهرماه تا بامداد روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه پیش‌بینی شده بود.

امان‌محمد کمالی با تأکید بر اینکه هم اکنون شاهد نفوذ سامانه ناپایدار به استان گلستان هستیم و بارندگی، رعد و برق، پدیده مه، کاهش نسبی دما، ریزش برف در نواحی مرتفع و قلل کوهستانی و وزش نسبتاً شدید باد در برخی مناطق دور از انتظار نیست، ادامه داد: فعالیت سامانه مذکور، آبگرفتگی برخی معابر «به ویژه نواحی کوهپایه‌ای»، احتمال برخورد صاعقه، بالا آمدن سطح آب برخی رودخانه‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای را در پی خواهد داشت.

طوفان گلستان را درنوردید/ وزش باد شدید و یک شب پراسترس

وی با تأکید بر اینکه فعالیت این سامانه اوایل وقت چهارشنبه ۲۶ مهر ماه پایان می‌یابد، خاطرنشان کرد: هموطنان و به خصوص گردشگران و ساکنان روستاهای حاشیه رودخانه‌ها از ترددهای غیرضرور جاده‌ای و اسکان و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه بارش متناوب باران از بامداد سه شنبه در مناطق غربی گلستان آغاز می‌شود، تصریح کرد: دامنه این بارش‌ها با شدت و ضعف به سایر مناطق استان کشیده خواهد شد.

طوفان گلستان را درنوردید/ وزش باد شدید و یک شب پراسترس

طوفان گلستان را درنوردید/ وزش باد شدید و یک شب پراسترس

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.