سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه کلید پولهای منتقل شده به قطر در اختیار بانک مرکزی است و دسترسی کامل به آن داریم در پاسخ به این شبهه که تا کنون دولت نتوانسته از این پول‌های برداشت کند، گفت: رئیس جمهور تاکید کردند این منابع باید برای رشد اقتصادی و با برنامه مصرف شود.

تأکید رئیس جمهور استفاده از پول‌های منتقل شده به قطر در امور توسعه و رشد اقتصادی است

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در واکنش یه ادعای رسانه‌های آمریکایی در مرود عدم دسترسی ایران به دارایی های منتقل شده خود به بانکهای قطر  با استنداد به اینکه تا کنون هیچ برداشتی از این حسابها نشده، با بیان اینکه اینها بازی های سیاسی درونی جناح های مخالف آمریکا  برای پوشش شکست های سیاسی این کشور است، گفت: هم توافقات با دقت کافی صورت گرفته که دسترسی به منابع وجود داشته باشد. و هم منابع در دسترس و اختیار بانکهای ایرانی و تحت کلید بانک مرکزی و به یورو است.

علی بهادری جهرمی در خصوص دلیل خرج نشدن این پولها تا کنون اظهار داشت: علت این موضوع این است که رئیس جمهور تاکید کردند این منابع باید برای رشد اقتصادی و با برنامه مصرف شود.

آنچه در غزه رخ می‌دهد جنایت جنگی علیه بشریت است

وی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به تحولات سرزمین‌های اشغالی و کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع غزه، گفت: این ایام حمله وحشیانه رژیم کودک کش را به غزه شاهدیم و منعکس می‌شوند که میزان درنده خویی این رژیم را نشان می‌دهد و متأسفانه با حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر و صلح همراه است و بلکه با ارسال سلاح همراه جنایان جنگی آن هستند و قطعا تاریخ در این مورد قضاوت خواهد کرد.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه کلکسیونی از جنایات جنگی و علیه بشریت در غزه از سوی رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است، گفت:  و وقتی در دانشگاه چنین رویدادهایی را در تاریخ مطالعه می‌کردیم باورمان نمی شد که روزی چنین جنایاتی دوباره توسط یک رژیم و حکومت در جهان امروز تکرار شود و کسانی آب و غذا و دارو را به روی دو میلیون مردم ببندد یا بمب‌های فسفری روی بیمارستان کودکان بریزند. اما امروز نه تنها دوباره تکرار شده بلکه با سکوت قدرتها و نهادهای بین‌المللی که بنا بوده پیش‌گیری از جنگ و جلوگیری و مقابله با ظلم و جنایات جنگی بکنند روبرو است.

رایزنیهای سطح بالا برای اقدام جمعی کشورهای اسلامی

وی در خصوص تلاشهای صورت گرفته برای امداد رسانی به مردم غزه با تأکید بر اینکه ما ایران از هیچ کمک بشردوستانه و سیاسی برای جلوگیری از تداوم این ورند فروگذار نخواهیم کرد، اظهار داشت: ایران هم رایزنی هایش را آغاز کرده و بسیاری از کشورهای دیگر هم پیگیر این مسئله هستند اما رژیم صهیونیستی با محاصره غزه مانع امداد رسانی شده و حامیان آن در این جنایت شریک هستند.

وی در خصوص رایزنی‌های رئیس جمهور به ویژه با محمد بن سلمان و احتمال وجود یک طرح مشترک در این زمینه هم گفت: طی روزهای اخیر ایران بصورت فعال برای توقف جنایات اسرائیل واردعمل شد رییس جمهور با ولیعهد عربستان و روئسای جمهور  روسیه عمان قطر و ترکیه و ... گفتگو کردند و  وزیر خارجه هم در منطقه گفتگوهای موثری داشتند و شاهد برگزاری اجلاس سازهان همکاری اسلامی هم خواهیم بود.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در مذاکره با بن سلمان با نگاه به مشترکات دینی و دیدگاه اسلامی در مقابله با ظلم و لزوم حمایت انساندوستانه از نان و کودکان هم خواستار استفاده از همه ظرفیت جهان اسلام شدند و هم ارسال کمک برای مردم غزه و هم احقاق و تأمین حقوق مردم فلسطین و جلوگیری از جنایت جنگی و نسل کسی و کودک کشی وحشیانه.

وی در واکنش یه تهدید نظامی کشورمان از سوی صویونیست ها و برخی مقامات آ» ریکایی هم گفت: این حرفه ا باد هواست و آنها قبل از آنکه بخواهند به این موضوع فکر کنند با پاسخ کوبنده ایران مواجه خواهند شد.

برداشت ۲ میلیاردی از صندوق توسعه برای مسکن

سخنگوی دولت درباره درباره آخرین جزئیات برداشت ۲ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی مسکن هم با یاأاوری اینکه تامین مالی طرح های مسکن محدود به منابع ارزی نیست، گفت: تامین‌ مالی مسکن با مدیریت کلان وزیر راه و مسکن و همکاری بخش های اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در حال پیگیری مستمر است و آقای رییس جمهور همواره تاکیداتی برای تسهیلات و سرعت بخشیدن به این امر داشته اند.  

وی افزود:  منابع ارزی یکی از محله ای تامین این طرح هاست که  مقدمات آن فراهم شده و با هماهنگی وزیر راه و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ مرکزی در حال اقدام است.  

برکناریبرخی مدیران بانکهای متخلف از طرح مسکن

وی در خصوص برخورد با بانک های متخلف در تامین مالی طرح های مسکن هم نیز گفت: گزارشی در شورای عالی مسکن در این زمینه به تفکیک استان و نهادها ارائه شد اما در این مقطه تمایل داریم بانکهایی که عملکرد خوب داشته اند که بانک مسکن و ملت بوده اند را معرفی کنیم. طبعا در ماحل بعد بانکهای متخلف و با عملکرد ضعیف هم معرفی خواهند شد البته برخورد با آنها و برخی جابجایی ها و برکناری ها هم تا کنون انجام شده است.

برنامه سامانده اتباع غیر قانونی

بهادری جهرمی درباره وضعیت مهاجران افغانستانی، و تدابیر دولت برای مدیریت حضور انها در کشور هم با یادآوری اینکه بخشی از مهاجران بصورت رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند و بخشی دیگر از روش‌های غیرقانونی در کشور ما سکونت دارند، گفت: کسانی که بصورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند.
وی افزود: دولت برای ساماندهی آن دسته از افرادی که بصورت قانونی وارد شده‌اند، لایحه‌ای با عنوان سازمان ملی مهاجرت تدوین به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده که از سال گذشته تاکنون بررسی و تصویب نشده است. و امیدواریم بعد از برنامه هفتم در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال دولت معطل نمانیده و دفتری در وزارت کشور مسئولیت این امر را بر عهدده دارد و ۸ استانی که پذیرنده بیشترین مهاجران بوده اند موردت وجه هستند تا این گروه از مهاجران غیر قانونی ساماندهی و یا به کشور خود عودت داده شوند. و رئیس‌جمهوری نیز تاکید دارند که وزیر کشور هرچه سریعتر در زمینه ساماندهی اتباع خارجی اقدام کنند.

دهک‌های یارانه‌ای به صدک تبدیل می‌شوند

سخنگوی دولت درباره تغییر دهک های یارانه‌ای و امکان افزایش میزان یارانه‌ها هم با تأکید بر اینکه دهک ها قرار است یه صدک تبدیل شوند و اشراف و دقت در ارزیابی و شناسایی خانوارها بالاتر می‌رود، گفت: هیچ تغییر دیکگری در دستور کار نیست و میزان یارانه ها نیز فعلا تغییری نخواهد کرد.

علی بهادری دربارهافزایش چند روزه دلار با وقوع جنگ در غزه هم ضمن یاداوری اینکه تلاطم بازارهای منطقه و جهان متأثر از ناامنی و وقوع جنگ ها و درگیری ها طبیعی است، گفت: همه شاهد بودیم که با تدبیر بانک مرکزی این نوسانات در کشور ما محدود و بسیار کوتاه مدت بود و به سرعت هم کنترل شد.

کنترل قیمت ها با بازار رقابتی

وی در پاسخ به وسال دیگری درباره سرنوشت شورای رقابت و نقش و تأثر کم آن در تعیین قیمت‌ها هم با یادآوری اینکه دولت شورای رقابت را تشکیل نداده و این مصوب مجلس است و دولت مجری قانون است، اظهار داشت: نگاه دولت در حوزه بازارهای مختلف این است که بازار را با افزایش تولید رقابتی کند، که در سال گذشته حدود ۵۰ درصد تولید خودرو را شاهد بودیم و امسال بیش از این خواهد بود، افزایش تولید و فراهم شدن شرایط وارداتی بازار را به سمت رقابتی شدن پیش می‌برد و در این صورت قیمت ها کنترل کیفیت در رقابت افرایش پیدا خواهد کرد.

هشت فرمان خودرویی رئیس جمهور چه شد؟

وی درباره سرنوشت هشت دستور رئیس جمهور در حوزه صنعت خودرو و مدیریت بازار این کالا هم با اشاره به اینکه پس از بازدید رئیس جمهور از پارکینگ خودروسازها و مشااهده ۱۷۰ هزار خودرو دپور شده این هشت فرمان صادر شد گفت: امروز خودروهای موجود در پارکینگ تولید کنندگان بعضا به صفر رسیده و تولید خودرو نیز که رئیس جمهور خواسته بود ۵۰ درصد رشد کند تقریبا به این عدد نزدیک شده است.

وی افزود: یکی دیگر از محورها ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخلی بود که تولید تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ متوقف و خودروهای با کیفیت تر مثل شاهین و اطلس و ... جایگزین آنها شد و درخصوص تولید خودروهای برقی که بنا بود در مراکز تحقیقاتی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های خودروسازی به مرحله اجرایی برسند، شاهد تولید تعدادی از این خودروها یا نمایش در مجموعه حیاط دولت بودیم. همچنین برخی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در برخی نقاط شهر تهران و برخی کلان‌شهرها افتتاح شدند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آیین‌نامه واردات خودرو یکی دیگر از محورها بود که در سال گذشته در دولت به تصویب رسید. قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیازمند اصلاحاتی بود که اصلاحات آن پیگیری و لایحه دو فوریتی داده شد؛ مجلس نیز همکاری مناسبی داشت و این قانون به تصویب رسید؛ اکنون آیین‌نامه اصلاحی آن در حال تدوین نهایی است.

بهادری‌جهرمی درخصوص عرضه خودرو اظهار کرد: درخصوص عرضه خودرو که یکی دیگر از محورهای هشت‌گانه بود، سامانه یکپارچه‌ای فعال شد و شفافیت و نظارت‌پذیری مناسبی در این حوزه اتفاق افتاد که امکان ارائه خودرو، خارج از آن سامانه و با شیوه‌های مختلف وجود نداشته باشد.

دفاع سخنگوی دولت از بخش فرهنگی برنامه هفتم

این عضو کابینه در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص بیانیه مشترک پنج تشکل خانه هنرمندان، خانه سینما و تئاتر و موسیقی  و  انجمن هنرهای تجسمی در نقدو اعتراض به فصل فرهنگی برنامه هفتم و واپسگرا خواندن آن  به دلیل تضییع حقوق بخش خصوصی و واگذاری نظارتهای سنگین و غیر منطقی به دستگاه های دولتی به ویژه صدا و سیما به عنوان یک رسانه رقیب، گفت: توجه به حوزه فرهنگ  و حمایت از هنرمندان یکی از دغدغه های اصلی این دولت بوده و هست و در تنظیم لایحه برنامه هفتم هم این رویکر مورد توجه  قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: درخیلی از حوزه ها انتظار فعالان ان صنف یا بخش  این است که حتما باید در برنامه احکامی نسبت به ان موضوع یا حوزه خاص قید بشود  اما برنامه های توسعه در چارچوب سیاستهای کلی نظام  تدوین می شود. یعنی ابتدا یک سری واقعیت ها به عنوان اولویت های  تحولی در پنج سال آتی هدفگذاری و سیاستهای نظام در مرود آن  با ارزیابی های فرابخشی مورد تصویب قرار گرفته و به قوای سه گانه از جمله دولت ابلاغ می‌شود.

بهادری افزود:  دولت موظف است در چارچوب این سیاستها احکامی که برای تحول و رشد آن بخش مورد نیاز هست را در لایحه بیاورد و عدم  پرداختن به برخی حوزه ها نباید بازگشت به عقب تفسیر شود  بلکه در آن حوزه ها قوانین موضوعه موجود  از قبل وجود داشته اند.

وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ به طور خاص به عنوان مثال در بند الف ماده ۷۵ لایحه تاکید شده که باید  ساختار فرهنگی کشور به گونه ای اصلاح شود که رویکرد تعاملی  و مردم پایه باشد و توجه به بخش غیر دولتی مورد تأکید قرار گرفته است و در بند "چ"  همین ماده اجازه فعالیت داده شده به مجموعه های فرهنگی در منازل مسکونی و هم تعرفه های یارانه ای  برای انرژی این واحدها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: این لایحه در مجلس در حال بررسی است و  باید ببینیم چه جمع بندی نهایی با توجه به نکاتی که صاحب نظران و متخصصان در کمیسیون و صحن  عرضه کرده اند گرفته خواهد شد امیدواریم شاهد ارتقای حوزه فرهنگ در پنج سال آینده باشیم. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.