محمدنژاد گفت: دولت باید یک برنامه مدرن و کامل در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو ارائه دهد و جلوی سواستفاده‌ها از این طرح را بگیرد. طرح تخصیص یارانه بنزین به نفر می‌ تواند به حل مشکل ناترازی بنزین کمک کند. زیرا نوعی اصلاح قیمت‌ها به صورت غیرمستقیم صورت می‌ گیرد و مصرف کنترل می‌ شود.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر به معنای افزایش عدالت در توزیع یارانه‌هاست

طبق آمار گمرک، صادرات بنزین ایران در سال 1401 تقریبا صفر بوده و حتی اخبار مبنی بر واردات بنزین در برهه‌های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش می‌ رسد. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان 13.5 میلیون لیتر در روز ایجاد می‌ شود. این شرایط لزوم چاره اندیشی برای حل ناترازی بنزین را مطرح کرده است.

به زعم بسیاری، راهکار اختصاص یارانه بنزین به نفر به جای خودرو می‌ تواند راهکار غیرقیمتی مناسبی برای بهینه سازی مصرف و در نتیجه حل و فصل مشکل ناترازی در کشور مان باشد. این افراد معتقدند، افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور قابل قبول نیست و باید به انحای مختلف این موضوع را مدیریت کرد.

در این روش، سهمیه بنزین به جای خودرو به کدملی افراد اختصاص می‌ یابد و همگان به صورت برابر از این یارانه بهره مند می‌ شوند. از طرف دیگر، از آنجائیکه امکان فروش سهمیه برای افراد به وجود می‌ آید، بهینه سازی مصرف را خواهیم داشت.

در ارتباط با موضوع ناترازی بنزین در کشور و راهکار اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو نظرات پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در ادامه می‌ خوانید.

پرویز محمدنژاد با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو محاسن زیادی دارد، تصریح کرد: یکی از مزیت‌های این طرح این است که با عدالت بیشتری یارانه بنزین بین مردم تقسیم می‌ شود و همگان از آن بهره مند می‌ شوند.

وی در ادامه گفت: دومین موضوع این است که می‌ توانیم با اجرای این روش جلوی مصرف بی رویه را بگیریم. اغلب کسانی که مصارف بالا و غیرمعقولی دارند، جزو طبقات مرفه جامعه هستند. این افراد سه الی چهار خودرو دارند و از یارانه بنزین بهره مند می‌ شوند.

این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: با اعطای سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو، به همگان یارانه بنزین یارانه ای تعلق می‌ گیرد. کسانی که مصارف بالایی دارند، باید اضافه مصرف خود را به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی که خودرو ندارند و می‌ توانند سهمیه شان را بفروشند. این شرایط عدالت را در جامعه به لحاظ یارانه بنزین ایجاد می‌ کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید یک برنامه مدرن و کامل در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو ارائه دهد و جلوی سواستفاده‌ها از این طرح را بگیرد. طرح تخصیص یارانه بنزین به نفر می‌ تواند به حل مشکل ناترازی بنزین کمک کند. زیرا نوعی اصلاح قیمت‌ها به صورت غیرمستقیم صورت می‌ گیرد و مصرف کنترل می‌ شود.

وی ادامه داد: متاسفانه تا به امروز نتوانسته ایم به کنترل مسائل مربوط به انرژی در کشور بپردازیم. مجالس نتوانسته اند قوانین خوبی در این زمینه تصویب و بر اجرای آن‌ها نظارت کنند. دولت‌ها هم در اجرای بی نقص قوانین موجود موفق نبوده اند. به همین دلیل شاهد بروز مشکلات فعلی در حوزه انرژی و بنزین هستیم.

وی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم که انرژی باید به سبد خانوار مردم بیاید و آگاه سازی‌های لازم صورت بگیرد تا افراد استفاده درستی از عواید این امر داشته باشند. اختصاص سهمیه بنزین به نفر در همین راستاست. تصور بنده این است که اگر منابع را در اختیار مردم قرار دهیم، مصرف به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: آزادسازی قیمت انرژی در کشور فواید زیادی خواهد داشت. اگر بتوانیم مردم را متقاعد کنیم که منابع در اختیار خودشان باشد و از آن طرف قیمت واقعی را از آن‌ها بگیریم، مدیریت مصرفی را که ما نتوانستیم انجام دهیم خود مردم انجام خواهند داد. زیرا هر چه بهتر و کمتر مصرف کنند به نفع خودشان است و پول بیشتری برایشان باقی می‌ ماند.

وی در ادامه گفت: وقتی منابع انرژی در اختیار مردم قرار بگیرد و قیمت‌های واقعی اخذ شود، از موضوع رانت و رانت خواری عبور می‌ کنیم و زمینه برای برخی سوءاستفاده‌ها مانند قاچاق از بین می‌ رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 0
    کاملا موافقم پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند