معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مردمی‌سازی این بنیاد برنامه اصلی دولت سیزدهم است، لذا امور و بخشهایی که امکان واگذاری آن به تشکلهای جامعه ایثارگری وجود دارد را وگذار خواهیم کرد.

معاون رییس‌جمهور: مردمی‌سازی بنیاد شهید برنامه اصلی دولت سیزدهم است

به گزارش قدس خراسان، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در همایش آموزشی کشوری دبیران تشکلهای شاهد و ایثارگر کشور در جوار حرم مطهر رضوی افزود: مبنای کار بنیاد شهید و امور ایثارگران بکارگیری جامعه ایثارگری در نظام تصمیم‌گیری و اجرا است.

وی اظهار کرد: جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و تشکلهای وابسته به آن در تصمیم گیریها و واگذاری خدمات مشارکت دارند، اصرار من نیز آن است که انجام همه امور فرهنگی در بنیاد به تشکلها واگذار شود.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: یکی از دلایل شکل گیری معاونت مددکاری و مشارکتهای مردمی در بنیاد شهید آن بوده که جامعه ایثارگری خود متولی امور باشند و این جامعه تشکل سازی را بهتر انجام می دهد.

وی با بیان اینکه در چند بخش نیاز به حضور تشکلهای مردمی داریم، افزود: لازم است که یک تفکیک بین استانها و ستاد در حوزه تشکلهای بنیاد شکل گیرد و تشکلها در سطح واگذاری شعب استانی فعال شوند.

ربیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این بنیاد باید میز مشورتی تشکیل دهد تا جامعه ایثارگری در موضوعات مختلف ملی و بین المللی اظهار نظر داشته باشند، در این موضوعات اعلام موضع و تبیین کنند.

وی سازماندهی تخصصی تشکلهای ایثارگری و فعالیتها در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر رسالتهای بنیاد شهید و از کارهای بر زمین مانده دانست.

قاضی زاده هاشمی به تاریخچه جنگ بین اسرائیل و مردم فلسطین اشاره و بیان کرد: اگر جمع کوچکی در نوار غزه می توانند این گونه اسرائیل را به چالش بکشند، پس کار اسرائیل یکسره خواهد شد.

رییس بنیاد شیهد و امور ایثارگران اظهار کرد: حرکتی که امام راحل پرچمدار آن بودند و با مدیریت امام خامنه ای ادامه یافت، بیداری امتهای اسلامی بوده است، قبلا هم ملت فلسطین در مقابل روش داعش گونه اسرائیل واکنش نشان داده بود.

وی خاطر نشان کرد: بمباران بیمارستان فلسطینی ها در چند شب گذشته اولین باری نبود که اسرائیل به چنین کار وحشیانه ای دست می زند، طی ۵۰ سال گذشته نیز اسرائیلی ها ذره ذره شروع به شهرک سازی کرده و نیروهای شبه نظامی را به قلب فلسطین بردند تا آنان را ترساننده و مکان را ترک کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: در همین فقره اخیر مقاومت همه جانبه مردم غزه است که اسرائیل را در برنامه هایش دچار شکست کرده است، وقتی از بیداری صحبت می کنیم منظور همین کنشگریهای مردم فلسطین است.

وی بیان کرد: جریان مقاومت و گروه های مقاومت کار اسرائیل را یکسره می کنند، روشی که امام راحل به ما آموختند و باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد، فلسطین نیز همین روش را در پی گرفته است، در صحنه بودن مردم با محوریت اسلام و تکیه بر خداست و این ماهیت فرهنگ ایثار و شهادت است زیرا شهید فردی است که فقط با خدا معامله می کند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: اینکه حضرت امام خامنه ای می گویند که اسرائیل به زوال می رسد، وعده الهی است زیرا مسیر، تکیه بر خدا و جهاد فی سبیل الله است، ما نیز همسنگران مجاهدان غزه هستیم و همسنگران خود را تنها نمی گذاریم.

قاضی زاده هاشمی گفت: اتفاقاتی که در این روزها رخ می دهد نشان دهنده ظهور یک عصر جدید و افول سلطه گران است که با بیداری امتهای اسلامی شاهد آن خواهیم بود زیرا اسلام مسیر خود را خواهد رفت.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند بکارگیری روشهای نوین است

معاون مددکاری و مشارکتهای مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این جلسه گفت: وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران ساماندهی تشکلهای مردمی است تا برای توسعه توانمندیها و آموزش روشهای جدید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وارد عمل شوند.
محمود پاکدل افزود: انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ادامه بعثت نبی مکرم اسلام و نهضت عاشورا است، چرا که عاشورا یک اتفاق تاریخی نبود بلکه مجموعه ای از باورها، معانی و ارزشهایی بود که بر گرد یک اتفاق قرار گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

وی بیان کرد: برای انتقال ارزشها و باورهای عاشورا باید از شیوه های مربوط به آن استفاده کرد تا دست نخورده منتقل شود، اگر انتقال فرهنگ عاشورایی به درستی انجام گیرد، کشورمان بیمه و مصون از گزندها قرار خواهد گرفت و نسلی مومن و متعهد تربیت خواهند شد.

معاون مددکاری و مشارکتهای مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: شما ایثارگران بخشی از مسیر انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستید و هر چه امروز داریم نتیجه ایثارگریهای شهدا و جانبازان است، شما با همان روحیه هشت سال دفاع مقدس وارد میدان شده اید و می خواهید دستاوردهای شهدا را حفظ کنید و آن را گسترش دهید، بر شما لازم است که مشکلات دستگاه های اجرایی و جامعه را شناسایی کنید و بسته های پیشنهادی برای حل آنها تهیه نمایید.

پاکدل گفت: لازم است که خانواده شهدا و ایثارگران جوانانی که روحیه ایثارگری دارند را شناسایی کنند و روحیه مطالبه گری را در آنها تقویت نمایند، اجرای بیانیه گام دوم انقلاب رهبری و محوریت فرهنگ ایثار و شهادت و هدایت جامعه به سمت ایثارگری را به جد دنبال کنند، چشم جامعه باشند و هر آنچه می بینند را انتقال دهند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی و همه پیروزی هایش مصادف با ایثار و شهادت است، اگر پهلوی را محو کردیم و هشت سال در مقابل رژیم بعث جنگیدیم، اگر در برابر اغتشاشات مختلف ایستادگی کردیم، اگر هیچ روزی نبوده که دشمن در نقطه ای از این کشور دست به توطئه نزند، آن را خنثی کردیم همگی مرهون فرهنگ ایثار و شهادت در کشور است.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: موفقیت ایران در عرصه علم و فناوری، جهاد اقتصادی و ایستادگی در برابر تحریم ها و تبدیل آن به یک کاغذ پاره، مرهون فرهنگ ایثار و شهادتی است که در کشور ترویج یافته است.

وی سه مولفه اصلی فرهنگ ایثار و شهادت را «اسلام و ایمان به خدا و اهل بیت(ع)، از خود گذشتگی و فداکاری و مردمی بودن » ذکر و بیان کرد: اگر به دنبال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه هستیم راهی جز میدان دادن به تشکلهای مردمی نداریم و خانواده شهدا و ایثارگران پیشگام این حرکت هستند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: بنیاد شهید ۲ ماموریت اصلی دارد که نخست صیانت و ارتقای کمی و کیفی فرهنگ ایثار و شهادت است و دومی گره گشایی از مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران است که تعالی فرهنگ ایثار و شهادت و خدمت به جامعه ایثارگران بیش از همه خودنمایی می کند. 

همایش آموزشی کشوری دبیران تشکلهای شاهد و ایثارگر کشور ۲۵ مهرماه در مشهد آغاز شد و امروز به کار خود پایان می دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.