رئیس جمهوری لتونی در مصاحبه ای از ناتو خواست تا در صورت اثبات دخالت روسیه در آسیب دیدگی کابل های ارتباطی و خط لوله گاز بستر دریای بالتیک، کشتیرانی در این پهنه آبی را متوقف کند.

رئیس جمهوری لتونی: ناتو مانع از کشتیرانی در دریای بالتیک شود

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای رادیو و تلویزیون دولتی لتونی امروز به نقل از مصاحبه دیشب ادگارس رینکوویچ (Edgars Rinkēvičs)، با این رسانه نوشت: اگر در تحقیقات در مورد آسیب به بالتیک کانِکتور- خط لوله انتقال گاز استونی به فنلاند - مسئولیت روسیه ثابت شود، ناتو باید در مورد بستن دریای بالتیک بر (رفت و آمد) کشتی ها تصمیم گیری کند.

به نوشته این رسانه دولتی، به تازگی خط لوله گاز بالتیک کانکتور و کابل ارتباطی استونی و فنلاند در دریای بالتیک آسیب دیدند. اندکی بعد اخباری مبنی بر آسیب دیدگی کابل ارتباطی بین سوئد و استونی نیز منتشر شد.

رینکوویچ در پاسخ به این سوال که پاسخ ناتو باید چه باشد، تاکید کرد که ابتدا باید منتظر نتایج تحقیقات بود. او افزود: من با رئیسان جمهوری فنلاند و استونی صحبت کرده ام و تقریباً مشخص است که این موضوع به کجا ختم می شود.

رئیس جمهوری این کشور حوزه بالتیک همچنین گفت که اعضای ناتو تصمیم گرفته اند تا گشت زنی در دریای بالتیک را افزایش دهند.

وی افزود: سوئد هنوز عضو ناتو نیست و ما امیدواریم که در آینده نزدیک چنین اتفاقی بیافتد؛ در آن صورت معتقدم که با رخ دادن حوادثی از این دست، ناتو به سادگی می تواند دریای بالتیک را بر روی کشتیرانی بسته و کشتی ها را متوقف کند.

آندریس اسپرودز (Andris Sprūds) وزیر دفاع لتونی صبح امروز به وقت محلی در مصاحبه با رادیو لتونی گفت که پیشنهاد رئیس جمهوری این کشور برای بستن دریای بالتیک به روی کشتیرانی یکی از راه های پاسخ به اقدام های احتمالی روسیه است و راه کارهای دیگری نیز وجود دارد.

وی گفت: اگر اطلاعاتی مبنی بر دخالت روسیه به دست آمد، اقدام (متقابل) باید واضح و قاطع باشد. اسپرودز گفت: با روسیه فقط از موضع قدرت می توان صحبت کرد.

در همین حال، کریشیانیس کارینش (Krišjānis Kariņš)، وزیر امور خارجه، امروز در مصاحبه با تلویزیون لتونی گفت که تصور چگونگی انسداد دریای بالتیک دشوار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.