سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی روز دوشنبه، همزمان با اول آبان، روز ملی نکوداشت پدر نثر فارسی و نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی در زادگاهش سبزوار گشایش یافت.

سیزدهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار آغاز شد

به گزارش قدس خراسان، دبیر سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی اظهار کرد: در این همایش دوروزه که به همت دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است، علاوه بر سخن شناسان و استادان ایرانی شماری از پژوهشگران کشورهای منطقه از کشورهای پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق به صورت حضوری و یا مجازی شرکت دارند که به موضوع بسیار ضروری و مهم «هویت» می‌پردازند.

مهیار علوی مقدم افزود: افتتاح موزه نثر فارسی، به صدا درآمدن "زنگ بیهقی" در مدارس سبزوار، قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سخنرانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از جمله برنامه‌های اصلی این رویداد فرهنگی است.

وی تصریح کرد: برگزاری آیین نامه اسب چوبی، اهدای نشان عالی سربداران و خوانش شعر توسط ۲ شاعر بلندآوازه افغانستان "نجیب باور و عبدالغفور آرزو" از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

علوی مقدم یادآور شد: در قالب این همایش دوروزه کارگاه‌های پژوهشی در زمینه‌های پیوند نثر کلاسیک فارسی و نثرهای پهلوی و اوستایی با هویت ملّی، جنبه‌های دراماتیک و نمایشی نثر فارسی، مطالعات حقوقی نثر فارسی، آشنایی با نسخه‌های خطی تاریخ بیهقی و جایگاه موزه نثر فارسی در پیوند با هویت ملی، توسط استادان بارز و برجسته دانشگاهی برگزار می‌شود.

دبیر همایش بیهقی گفت: یکی از برنامه‌های جنبی این همایش بین‌المللی برگزاری سه کارگاه تخصصی در حوزه تئاتر با حضور "قطب الدین صادقی"، کارگردان برجسته تئاتر کشور است که این کارگاه ها به منظور بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی با همیاری انجمن سینمای جوانان دفتر سبزوار، انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه حکیم سبزواری برپا می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.