تل آویو در واقع با حمله زمینی به غزه وارد دالانی تو در تویی  خواهد شد و این دالان ها برای رژیم صهیونیستی هزینه ساز خواهد شد.

سیاه چاله غزه و روسیاهی نتانیاهو / گفت و گو با علی عبدی درباره پشت پرده ترس صهیونیست ها در آغاز حمله زمینی علیه غزه

در حالی که مقامات صهیونیست هر روز با چنگ و دندان نشان دادن بر قطعی بودن حمله زمینی به غزه سخن می گویند اما در مقام عمل جرات انجام کوچکترین گامی در این مسی را از توان خود خارج می بینند. در این مسیر در حالی که چند روز پیش و بعد بالا گرفتن احتمال آغاز تجاوز زمینی به غزه ناگهان صهیونیست ها بارندگی و بدی آب و هوا و عامل به تعویق افتادن اقدام خود معرفی کردن، روز گذشته در ادامه توجیهات طنزآمیز اعلام کردند که تل آویو با درخواست واشنگتن برای تعویق حمله زمینی به غزه تا زمان رسیدن نیروهای آمریکایی بیشتر موافقت کرده است.

اعلام تعویق چندباره عملیات زمینی علیه غزه در حالی است که روز گذشته برخی رسانه‌های عبری با انتشار گزارش‌هایی از تشدید اختلافات میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات ارتش این رژیم بر سر نوع عملیات در غزه خبر دادند. همزمان ارتش رژیم صهیونیستی از درون نیز دچار چالش است. منابع عبری زبان فاش کردند که ۴ نفر از سرتیپ‌های نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی همراه با ۲۰۰ خلبان و کمک خلبان نیروی هوایی در اعتراض با اقدامات نتانیاهو ضمن نافرمانی پایگاه‌های خود را ترک کردند. براساس گزارش ها، آنچه در مورد فرار شمار زیادی از نظامیان اسرائیلی از میدان جنگ منتشر شده بود، صحت دارد و اکنون اخباری در مورد اختلافات حتی در داخل کابینه جنگ هم به گوش می‌رسد.

گزینه دردناک پیش روی نتانیاهو

علی عبدی، کارشناس مسائل اسرائیل در گفت‌وگو با قدس با اشاره به تحولات مذکور و در تحلیلی علت تعویق چندباره حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گفت: علی رغم اینکه صهیونیست ها تمایل زیادی برای حمله زمینی به نوار غزه دارند اما موانع جدی برای ورود این رژیم به غزه وجود دارد که عملا دست و پای اسرائیل را بسته بطوریکه این حمله برای کابینه نتانیاهو تناقص های شدیدی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: افکار عمومی در سرزمین های اشغالی معتقد هستند تنها پاسخی که می توان به عملیات الاقصی به مقاومت(حماس) داد حمله زمینی به نوار غزه است که این امر می تواند منجر به نابودی دولت نتانیاهو شود البته  این درحالی است عدم ورود به غزه نیز می تواند به دادگاهی نخست وزیر اسرائیل منجر شود.

او در ادامه اظهار داشت: ورود به نوار غزه می تواند یک تراتژدی تلخ برای ارتش رژیم صهیونیستی به همراه داشته باشد و به نوعی می تواند پایانی برای  دولت نتانیاهو محسوب شود. دردناک ترین و تاریک ترین نقطه ای که امروز نخست وزیر اسرائیل در طول چهارده سال دوره اخیر بر روی آن ایستاده تصمیم گیری برای حمله زمینی به نوار غزه می باشد. این تصمیم می تواند بعنوان نقطه ای پر تناقص و دشوار در بقای زندگی سیاسی  نتانیاهو محسوب شود.

تهاجم از پیش شکست خوره

کارشناس مسائل اسرائیل چندعامل را بعنوان مانع جدی در حمله زمینی مطرح می داند که یکی از آنها شکست اشراف اطلاعاتی اسرائیل در غزه می باشد بطوریکه تنها با عملیات بزرگ طوفان الاقصی از بین رفت و حماس توانست با یک  غافلگیری و عملیات فریب بزرگ قدرت پوشالی اسرائیل را نسبت به گذشته آشکارتر کند.

عبدی با اشاره به دومین عامل مهم در نبرد زمینی گفت: هر اقدام نظامی باید در سه مرحله ورود، عملیات و پاک سازی صورت بگیرد بطوریکه رژیم صهیونیستی برای هر کدام باید پلن هایی داشته باشد. این در حالی است اسرائیل در سال 2004 در این منطقه حضور داشت و بخاطر ناامنی و نجات جان نظامیانش از غزه فرار کرد . نوار غزه سال 2004 با سال 2023 خیلی تفاوت پیدا کرده است بطوریکه متر به متر این منطقه مسلح و آماده دفاع می باشد.

وی تصریح کرد: ورود نظامی به هر سرزمینی مستلزم چهار بخش سرپل گیری، تصرف نقاط اصلی و راهبردی، پاکسازی و استقرار نیرو در مکان های  استراتژیک می باشد. ولی از لحاظ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با مشکل و شکاف امنیتی مواجه است . چراکه اجرای هرکدام از مراحل بالا همراه با چالش و آسیب برای اسرائیل خواهد بود.

کارشناس مسائل فلسطین در ادامه اظهار داشت: امروز اسرائیل در واقع با حمله زمینی به غزه وارد دالانی تو در تویی  خواهد شد و این دالان ها برای رژیم صهیونیستی هزینه ساز خواهد شد. عبدی  تصریح کرد: اگر اسرائیل بخواهد وضعیت جنگی را در غزه فریز کند تنها دست آوردش جلوگیری از تلفات سنگین در آینده خواهد بود. امروز نتانیاهو به دنبال شرایطی است که عدم حمله به غزه را به گردن ارتش و مقامات نظامی بیندازد تا از دادگاهی شدن خود جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.